Przeżyć zawał serca dzięki błonnikowi

Dodano: 14 marzec 2014

Dieta bogata w błonnik - włączając w nią ziemniaki w koszulkach, banany, jabłka i warzywa korzeniowe – może pomóc w przeżyciu zawału mięśnia sercowego i zwiększyć szanse na długie życie po zawale.

Według naukowców z Harvardu ze Stanów Zjednoczonych (Harvard School of Public Health) z każdymi 10 g zjedzonego błonnika ryzyko śmierci w wyniku zawału mięśnia sercowego spada o 15%. Zgodnie z wytycznymi każdy zdrowy dorosły powinien zjadać 38 g błonnika dziennie, jednakże z danych ze Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii wynika, że poziom dziennego spożycia błonnika na osobą utrzymuje się na granicy 14 g.

Amerykańscy naukowcy monitorowali stan zdrowia około 4000 pacjentów po przebyciu pierwszego zawału mięśnia sercowego. W badaniach wykazano, że ci, którzy przeżyli kolejne 9 lat, najlepiej się odżywiali i mieli najwyższe spożycie błonnika.

Zatem osiągnięcie celu nie powinno być zbyt trudne. Łatwo rozpuszczalny błonnik znajdziemy w płatkach owsianych, orzechach, fasoli, soczewicy, jabłkach i jagodach. Trudno rozpuszczalny błonnik natomiast zawierają pomidory, marchew, ogórki, pełnoziarniste pieczywo czy brązowy ryż. Na przykład 10 g błonnika zawiera ziemniak w koszulce lub porcja fasoli. Według naukowców z Harvardu najlepszym jego źródłem są produkty pełnoziarniste, świeże owoce i warzywa, soczewica, fasola i orzechy.

Źródło: British Medical Journal, 2104; 348: g2659

Tagi: zawał serca

Zobacz też:

Polecamy

Zobacz także

Menopauza: fenkuł jak HTZ

Menopauza: fenkuł jak HTZ

Koper włoski (fenkuł) to naturalna hormonalna terapia zastępcza (HTZ). Do tego nie wywołuje działań niepożądanych - w odróżnieniu od standardowo przepisywanych tabletek.

Mitoceutyki są kluczem do zdrowia

Mitoceutyki są kluczem do zdrowia

Wśród wielu substancji istnieje pewna grupa, której obecność w naszych komórkach jest szczególnie istotna. Warunkują one prawidłową aktywność mitochondriom uczestnicząc w produkcji energii niezbędnej do niemal wszystkich procesów zachodzących w organizmie.

Demencja: witaminy, które zmniejszają ryzyko

Demencja: witaminy, które zmniejszają ryzyko

Chcesz cieszyć się dobrą pamięcią aż do późnej starości? Pamiętaj o uzupełnieniu diety o kwasy omega-3 oraz witaminy B, C, D i E.

Kto chce pogrążyć homeopatię?

Kto chce pogrążyć homeopatię?

W kolejnym przeglądzie badań stwierdzono, że homeopatia jest nieskuteczna. Ponownie wydaje się jednak, że doszło do naukowej manipulacji. Tym razem tematem zainteresował się nawet rzecznik praw obywatelskich.

Tatuaż zaburza gospodarkę wodną organizmu

Tatuaż zaburza gospodarkę wodną organizmu

Tusz pod skórą może trwale zmienić fizjologię skóry i zaburzyć procesy związanie z poceniem się.

Wybielacze odpowiedzialne za choroby u dzieci

Wybielacze odpowiedzialne za choroby u dzieci

Stosowanie wybielaczy powiązano z wyższym ryzykiem chorób układu oddechowego u dzieci.

Raport specjalny

Niebezpieczne kosmetyki

Niebezpieczne kosmetyki