Nie bój się zimy! Zdrowe stawy w 7 krokach

Dodano: 12 grudzień 2016

Zimą nasze stawy są szczególnie narażone na urazy oraz działanie niskiej temperatury. Lekceważenie ich potrzeb może prowadzić do schorzeń, które niekoniecznie od razu dadzą o sobie znać. Jak zadbać o stawy zimą? Oto vademecum w siedmiu krokach.

Wśród szczególnie narażonych na zimowe urazy znajdują się sportowcy, seniorzy i osoby z nadwagą. Aby zmniejszyć ryzyko kontuzji i urazu, należy utrzymywać stawy w dobrej kondycji oraz przestrzegać kilku prostych zasad.

1. Stawy lubią ruch - także zimą

"Nie ma złej pogody do biegania, są tylko źle ubrani biegacze". Rzeczywiście, niskie temperatury i mróz nie będą miały większego wpływu na stawy, jeśli zadbamy o odpowiednią garderobę. Najlepiej sprawdzi się ubieranie na tzw. "cebulkę" - pozwala szybko zdjąć lub założyć dodatkową warstwę, chroniąc przed przegrzaniem lub wychłodzeniem organizmu.

- W miarę możliwości warto zaopatrzyć się w odzież oddychającą i dobrze odprowadzającą powietrze - mówi Armand Surwiło, od kilkunastu lat uprawiający crossową formę triatlonu.

- Pamiętajmy, że aktywność fizyczna jest niezwykle istotna, ale w ekstremalnych warunkach powinniśmy biegać mniej intensywnie. Pamiętajmy też, aby oddychać przez nos. W ten sposób uchronimy drogi oddechowe przed przeziębieniem - radzi sportowiec.

2. Modnie czy zdrowo? Nie musisz wybierać!

Każda kobieta chce wyglądać pięknie, także zimą, kiedy dobór ubrań z pozoru wydaje się ograniczony. O tej porze roku stawiajmy przede wszystkim na zdrowie, modę kierując na drugi plan. Panie kochające obcasy powinny z nich zrezygnować w okresie zimy, gdyż narażają stawy na niebezpieczeństwo skręcenia czy uszkodzenia (zwłaszcza poruszając się po śliskiej nawierzchni). Wybierajmy obuwie na płaskich i miękkich podeszwach.

Panowie natomiast powinni sięgnąć po ciepłe kalesony. Ukryte pod spodniami, przychodzą z pomocą stawom, które nie cierpią niskich temperatur.  Obecnie w sklepach z odzieżą sportową można kupić kalesony w odświeżonym, modnym kroju.

3. Rozgrzej stawy!

Maść rozgrzewająca to niezbędnik podczas zimowych treningów. Pamiętajmy o wtarciu jej w stawy przed rozpoczęciem ćwiczeń. W ten sposób stworzymy naturalną warstwę ochronną dla kolan i/lub łokci.

4. Dobrze odżywiaj swój organizm - pamiętaj że to jedyne miejsce w którym mieszkasz

Zimą powinniśmy zwiększyć ilość spożywanych tłuszczów. Postawmy też na suplementy diety wzmacniające stawy - takie jak Hyalutidin HC Aktiv, którego skład jest w całości naturalny. W tym preparacie udało się połączyć kwas hialuronowy z chondroityną w jeden silnie skoncentrowany kompleks (HCK). Kwas hialuronowy i siarczan chondroityny są głównymi składnikami chrząstki stawowej. Ponadto kwas hialuronowy to podstawowy składnik mazi stawowej. Kompleks HCK zawarty w Hyalutidin HC Aktiv chroni stawy i odbudowuje chrząstki.

Zadbaj o stawy i ciesz się zdrowiem przez cały rok!Fot. Pixabay.com/PublicDomainPictures

5. Wzmocnij mięśnie wokół stawów

Nigdy nie jest za późno, żeby zacząć ćwiczyć. Dla stawów kolanowych szczególnie ważny jest mięsień czworogłowy uda - najsilniejszy z mięśni nogi. Warto go wzmocnić nie tylko zimą. Pomogą w tym proste ćwiczenia oraz tzw. "dobre nawyki", jak np. korzystanie ze schodów zamiast windy. Aby aktywność ta odniosła skutek, pamiętajmy o wchodzeniu na lekko ugiętych nogach i lekko rozstawionych na zewnątrz stopach.

Warto zadbać o stawy poprzez codzienne robienie przysiadów. Możemy zacząć od kilku i codziennie dodawać kolejne.

Niezależnie od tego, na jaką formę aktywności się zdecydujemy, pamiętajmy, że kluczem do sukcesu jest systematyczność.

6. Postaw swoją wagę za wyznacznik kondycji stawów

Zima to prawdziwe wyzwanie dla stawów osób otyłych, i tak już bardzo nadwerężanych. Im gorsza kondycja fizyczna oraz im więcej nadprogramowych kilogramów, na tym większe niebezpieczeństwo narażone są stawy. Nawet niewielka utrata wagi przyniesie ulgę stawom kolanowym.

7. W pracy też możesz dbać o stawy

Polacy prowadzą bierny tryb życia. Nie jest to nowa wiadomość, ale z pewnością bardzo istotna. Zarówno w pracy, jak i w czasie wolnym zbyt mało się ruszamy. Przez to nasze stawy (zwłaszcza kolana) stają się coraz bardziej narażone na kontuzje. A przecież jedynym sposobem odżywienia chrząstki stawowej jest ruch.

Wyraźnym znakiem tego, że powinniśmy wzmocnić mięśnie i zadbać o stawy, jest charakterystyczne strzelanie np. podczas przysiadów czy innego rodzaju wysiłku związanego z obciążeniem kolan, z wiekiem pojawiające się coraz częściej.

W miarę możliwości unikajmy długotrwałych jednostajnych pozycji podczas pracy i wypoczynku. Ruch - w każdej formie - odżywia chrząstki stawowe. Jeżeli musimy długo siedzieć lub stać, postarajmy się robić przerwy i poruszać się nawet w miejscu, bez obciążenia kolan.

Zdrowe stawy: jak powinno wyglądać Twoje stanowisko pracy?

Przede wszystkim wybierajmy krzesła z wysokimi poręczami i siedziskami. W odróżnieniu od foteli z położonym nisko siedziskiem i miękką tapicerką umożliwiają one zmniejszenie obciążenia nóg podczas wstawania.

Kiedy stawy potrzebują pomocy

Pamiętajmy, że o ile złamana kość zdrowego człowieka zrasta się zazwyczaj po kilku tygodniach, o tyle uszkodzenie stawu jest już kontuzją, której leczenie może trwać wiele lat. Nie bagatelizujmy sytuacji, w której doszło do bolesnego urazu. Od razu udajmy się na konsultację do specjalisty.

Sport - szkodzi stawom, czy je wspomaga?

Fot. Pixabay.com/Shabbytochicnz

Warto stosować dietę wspomagającą zdrowie stawów oraz systematycznie ćwiczyć. Aby jednak szybko poczuć ulgę, należy sięgnąć po odpowiednią suplementację.

Preparat na stawy Hyalutidin HC Activ to unikatowa, opatentowana receptura połączenia kwasu hialuronowego i chondroityny (HCK) - głównych składników chrząstki i mazi stawowej. Stosowanie Hyalutidinu chroni stawy i odbudowuje chrząstki.

Osiągnięcie dr. Duska - producenta preparatu - pozwoliło udostępnić praktycznie każdemu bezpieczną alternatywę uzupełnienia mazi stawowej. Innowacja produktu polega na jednoczesnym zapewnieniu organizmowi obu składników budujących stawy, czyli kwasu hialuronowego i siarczanu chondroityny. Innymi słowy, to "zastrzyk bez ukucia". Hyalutidin ma postać gotowego płynu, dlatego nie obciąża układu pokarmowego.

Hyalutidin HC Activ jest alternatywą bolesnych i kosztownych zastrzyków, aplikowanych w celu podania samego kwasu hialuronowego bezpośrednio do stawu. Preparat zawiera aż 15 000 mg aktywnego kompleksu HCK w 1 l płynu, a jego płynna forma pozwala na szybką absorpcję. Jest to bez wątpienia produkt XXI w., który bezpiecznie pomaga uzupełnić maź stawową we wszystkich stawach.

Więcej o stawach dowiesz się na: www.zdrowestawy.net

Polecamy

Zobacz także

Urządzenia mobilne zdiagnozują chorobę

Urządzenia mobilne zdiagnozują chorobę

Już niedługo urządzenia mobilne będą informować nas o rozwoju choroby - i to nawet 3 dni przed pierwszymi typowymi objawami.

Krew cię odmłodzi

Krew cię odmłodzi

Niewykluczone, że w przyszłości będziemy spowalniać procesy starzenia organizmu poprzez transfuzję krwi od młodych dawców lub też przyjmowanie specjalnych leków opartych na ludzkim osoczu.

Na studiach tyjemy

Na studiach tyjemy

Dobrze wiemy, że studenci odżywiają się nieprawidłowo. Udowodniono, że w okresie studiów młodzież może przytyć średnio o 4 kg.

Niebezpieczne drożdżaki

Niebezpieczne drożdżaki

Grzyby mogą być kolejnym potężnym wrogiem medycyny. Pewien szczep Candida okazał się niewrażliwy na trzy najważniejsze leki przeciwgrzybicze.

Zdrowie dzięki wodzie

Zdrowie dzięki wodzie

Czy cudowne ozdrowienia dzięki wodzie ze świętych źródeł to fakt? Pytanie o wpływ wody na zdrowie ciągle nurtuje naukowców.

Choroba Leśniowskiego-Crohna? Przejdź na dietę paleo!

Choroba Leśniowskiego-Crohna? Przejdź na dietę paleo!

Objawy choroby Leśniowskiego-Crohna oraz wrzodziejącego zapalenia jelita grubego można powstrzymać, a sam rozwój choroby nawet odwrócić dzięki zastosowaniu diety opartej na paleo.