Witamina B: witamina życia

Dodano: 13 grudzień 2016

Wpływ witamin z grupy B na prawidłowe funkcjonowanie organizmu jest nie do przecenienia: wchodzą w skład wielu enzymów bądź potrzebne są do ich aktywacji, aktywnie uczestniczą w metabolizmie komórkowym i zapobiegają zaburzeniom neurologicznym.

Niestety organizm nie potrafi magazynować witamin z grupy B (z wyjątkiem witaminy B12, którą przechowuje w niewielkich ilościach), a współczesna dieta jest uboga w te niezwykle cenne składniki.

10 wspaniałych

Do najważniejszych witamin z grupy B należą tiamina (B1), ryboflawina (B2), niacynamid (B3), cholina (B4), kwas pantotenowy (B5), pirydoksyna (B6), biotyna (B7), inozytol (B8), kwas foliowy (B9) i metylokobalamina (B12).

Synergistyczne działanie tych pierwiastków najlepiej udokumentowano w badaniach nad depresją i demencją. Pełnią one bardzo ważną funkcję w procesach regulacji poziomu istotnych neuroprzekaźników we krwi - serotoniny i dopaminy - a niedobory m.in. B9 i B12 hamują ich produkcję. Okazuje się, że starsze osoby, u których one występują, mają nawet o 70% większe ryzyko zapadnięcia na depresję1.

Również w przypadku demencji i choroby Alzheimera witaminy z grupy B stanowią nieodzowny element profilaktyki. Naukowcy z Oksfordu odkryli, że kombinacja B6, B9 i B12 może wspomagać zapobieganie "starczej atrofii mózgu", redukując ją nawet siedmiokrotnie i o połowę obniżając tempo pogarszania się funkcji poznawczych2.

Razem i osobno

Kompleks witaminz grupy B wspomaga prawidłowe funkcjonowanie organizmu

Oprócz synergistycznego wpływu na organizm całej grupy, poszczególne witaminy wykazują również charakterystyczne dla siebie działania. I tak B1, której niedobór towarzyszy wielu chorobom przewlekłym, skutecznie cofa rozwój cukrzycy3, a jej duże dawki w praktyce wyleczyły fibromialgię4. Na przebieg cukrzycy wpływa również tzw. witamina piękności, czyli B7 - zmniejsza ona poziom cukru na czczo.

Z kolei B3 (niacyna) okazuje się być skutecznym lekiem przeciw wysokiemu poziomowi cholesterolu oraz miażdżycy, a B6 normuje gospodarkę magnezową, zdecydowanie zmniejsza podatność organizmu na stany zapalne i obniża poziom homocysteiny, redukując nawet o 79% ryzyko zawału5.

Najbardziej znane jest chyba jednak znaczenie witaminy B9 (kwasu foliowego), niezbędnej dla prawidłowego rozwoju dziecka już w łonie matki, oraz B12 - głównego regulatora pracy układu nerwowego. Wszystkie te właściwości spaja B2 (ryboflawina), która wspomaga pracę i metabolizm pozostałych witamin.

Dlaczego kompleks?

Jak widać, tylko część witamin z grupy B ma swoje specyficzne właściwości, a najlepsze efekty zdrowotne uzyskamy wówczas, gdy poziom każdej z nich będzie optymalny. Witaminy te wykorzystują bowiem podobne szlaki metaboliczne i wykazują dość zbliżone, synergistyczne działanie, przez co niedobór lub nadmiar jednej z nich zaburza gospodarkę pozostałymi.

Dlatego przy zachodniej diecie ubogiej w te cenne składniki najlepszym rozwiązaniem jest suplementacja preparatem multiwitaminowym B-Komplex MSE. Zawiera on wszystkie najważniejsze witaminy z grupy B, w tym aktywną formę B12 (metylokobalaminę) i metylowany kwas foliowy. Odpowiednie dawki gwarantują skuteczność stosowania oraz najwyższą biodostępność produktu.

To właściwe wysokie dawki witamin i minimalny udział substancji pomocniczych umożliwiają również dotarcie składników do mitochondriów. Witaminy z grupy B (zwłaszcza B1, B2 i B3) należą bowiem do mitoceutyków niezbędnych w procesach wytwarzania energii przez te organella. Wystarczy 1 kapsułka preparatu dziennie, by dostarczyć organizmowi niezbędną porcję tych kluczowych substancji mitochondrialnych.

Mito-Pharma

 

Bibliografia

  1. Am J Psychiatry 2013; 13:145
  2. PloS One 2010; 5: e12244
  3. Srp Arh Celok Lek. 2009; 137 (11-12): 594-600
  4. BMJ Case Rep. 2013; 2013: bcr2013009019
  5. Circulation 2009; 120 (8): 649-55

Polecamy

Zobacz także

Nonkonformizm czy choroba psychiczna?

Nonkonformizm czy choroba psychiczna?

Nadmierna kreatywność, nonkonformizm lub kwestionowanie autorytetów to - według najnowszego wydania "Biblii" psychiatrów - definicje zaburzeń psychicznych.

Witamina D zmniejsza ryzyko ostrego ataku astmy

Witamina D zmniejsza ryzyko ostrego ataku astmy

Witamina D może o połowę zmniejszyć ryzyko wystąpienia ostrego ataku astmy, tak więc przyjmowanie suplementów lub przebywanie na słońcu w letnich miesiącach zdaje się być ważnym elementem terapii tej choroby.

Wizyta kontrolna u dentysty: jak często odwiedzać gabinet?

Wizyta kontrolna u dentysty: jak często odwiedzać gabinet?

Rutynowy przegląd jamy ustnej co sześć miesięcy jest zbyteczny, twierdzi Główny Dentysta Wielkiej Brytanii. Niewykluczone, że osoby cieszące się dobrym stanem uzębienia powinny odwiedzać lekarza tylko raz na dwa lata.

Im dłużej żyją rodzice, tym mniejsze ryzyko zawału u dzieci

Im dłużej żyją rodzice, tym mniejsze ryzyko zawału u dzieci

Naukowcy wskazali długość życia rodziców jako czynnik wpływający na ryzyko zachorowania na nowotwór i wystąpienia zawału u następnego pokolenia.

Choroba Leśniowskiego-Crohna: winne drożdżaki?

Choroba Leśniowskiego-Crohna: winne drożdżaki?

Badacze odkryli zależność między reakcją organizmu na pewien gatunek Candida a chorobą Leśniowskiego-Crohna.

Autyzm? Zbyt mało witaminy D w czasie ciąży

Autyzm? Zbyt mało witaminy D w czasie ciąży

Dzieci poczęte w zimie częściej wykazują problemy w nauce. Niewykluczone, że przyczyną jest zbyt niski poziom witaminy D w organizmach ich matek.

Raport specjalny

Gluten

Gluten