Wymowne grafiki

Ile warzyw i owoców należy jeść? Tęczowa dieta

Wyobraź sobie produkty spożywcze jako 6-kolorową tęczę, która zapewni jak najlepsze funkcjonowanie Twojego organizmu.

Ile warzyw i owoców należy jeść? Tęczowa dieta

Nie nadążasz za najnowszymi zaleceniami dietetyków i gubisz się w tym, które warzywa należy jeść w jakiej ilości? A może nie pojmujesz, co takiego jedli jaskiniowcy, aby spełniać wymogi diety paleolitycznej? Mamy dobre wieści - organizacja pozarządowa Alliance for Natural Health International przygotowała ostatnio prosty i intuicyjny sposób na przestrzeganie wymogów zdrowej, zbilansowanej diety.

Opracowana przez nią metoda o tyle ułatwia sprawę, że nie mówi tylko o pokarmach, których należy unikać, ale przede wszystkim kładzie nacisk na to, co powinno codziennie znaleźć się na naszym talerzu. Ogólnie rzecz biorąc, każdego dnia trzeba dostarczać organizmowi produkty dzielące się na 6 grup: świeże warzywa (40% dziennego spożycia), owoce (10%), produkty pełnoziarniste (10%), produkty zawierające zdrowe tłuszcze, np. tłuste ryby (10%), produkty bogate w białko, np. mięso (25%) oraz produkty o skoncentrowanej zawartości składników odżywczych, takie jak zioła i przyprawy (5%).

Dr Rob Verkerk, prezes organizacji, słyszał już wiele pochwał od zadowolonych pacjentów, którzy zaczęli przestrzegać tych wskazówek. Opierają się one na tzw. "diecie tęczowej" amerykańskiego Instytutu Medycyny Funkcjonalnej, która zapewnia ogromną różnorodność produktów odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

6 kolorów składających się na dietę tęczową

Czerwony: fasola (azuki, nerkowa, czerwona), buraki, żurawina, wiśnie, rzodkiewka, maliny, truskawki, rabarbar, pomidory, czerwona papryka, cebula i kapusta, czerwone pomarańcze, jabłka i śliwki.

Pomarańczowy: brzoskwinie, pomarańczowa papryka, grejpfruty, mango, nektarynki, pomarańcze, papaja, bataty, mandarynki, marchew.

Żółty: żółte jabłka, banany, żółta papryka, kukurydza, cieciorka, ananas.

Zielony: zielone jabłka, szparagi, awokado, kiełki fasoli, brokuły, kapusta, jarmuż, sałata, szpinak, rukola, seler, ogórek, groch, zielona herbata, limonka, rukiew wodna (rzeżucha).

Biały/beżowy: jabłka, fasola, kalafior, kokos, imbir, czosnek, kukurydza, soczewica, grzyby, orzechy (włoskie, migdały, nerkowce, pekan), cebula, gruszki, nasiona, produkty pełnoziarniste (amarantus, gryka, kasza jaglana, owies, komosa ryżowa, ryż, sorgo).

Niebieski/fioletowy/czarny: bakłażan, jagody, ciemna kapusta, figi, winogrona, ciemny jarmuż, czarne oliwki, śliwki, suszone śliwki, rodzynki, czarny ryż.

 

10 zasad

1. Energia budująca makroskładniki odżywcze, mierzona w kaloriach (kcal) lub kilodżulach (kJ), powinna pochodzić z pożywienia w następujących proporcjach: 20% z białka, 30% z węglowodanów, 50% z tłuszczów.

2. Ogranicz spożycie wysokoprzetworzonego jedzenia.

3. Jedz dużo świeżych, surowych produktów.

4. Unikaj intensywnej obróbki cieplnej produktów (smażenia, pieczenia) przez dłuższy czas. Inne, powolne metody pozwalają zminimalizować szkodliwy wpływ wysokiej temperatury na warzywa, białka, tłuszcze, błonnik i węglowodany.

5. Zdrowe tłuszcze to olej kokosowy z pierwszego tłoczenia, niefiltrowana oliwa z pierwszego tłoczenia oraz masło (to ostatnie o ile nie występuje nietolerancja laktozy).

6. Jedz dużo świeżych ziół i nieutrwalanych radiacyjnie przypraw, najlepiej z hodowli organicznej.

7. Powstrzymaj się od przekąsek i pilnuj, by między posiłkami mijały 3-4 godz.

8. Miedzy posiłkami pij co najmniej 1,5 l źródlanej lub filtrowanej wody dziennie (więcej, jeżeli intensywnie ćwiczysz).

9. Unikaj produktów, które potencjalnie mogą wywoływać alergie bądź nietolerancje pokarmowe.

10. Poproś wykwalifikowanego i doświadczonego eksperta o radę w kwestii odpowiednich suplementów diety (skoncentrowanych źródeł składników odżywczych).

Polecamy

Zobacz także

Ile warzyw i owoców należy jeść? Tęczowa dieta

Ile warzyw i owoców należy jeść? Tęczowa dieta

Wyobraź sobie produkty spożywcze jako 6-kolorową tęczę, która zapewni jak najlepsze funkcjonowanie Twojego organizmu.

Kto nie musi obawiać się raka?

Kto nie musi obawiać się raka?

Czarny kontynent możne poszczycić się najmniejszą liczbą zgonów w wyniku raka, podczas gdy Europa i USA pozostają daleko w tyle.

Razem czy osobno: jak przechowywać owoce i warzywa?

Razem czy osobno: jak przechowywać owoce i warzywa?

Co roku w przydomowych koszach lądują 2 mln ton żywności. Co trzeci z nas przyznaje, że wyrzuca przejrzałe lub nadgniłe warzywa i owoce, a statystycznie każdy Polak marnuje w ten sposób ponad 270 zł rocznie. Straty te nierzadko wynikają z nieumiejętnego przechowywania żywności.

Jabłko i gruszka zamiast BMI

Jabłko i gruszka zamiast BMI

Wskaźnik masy ciała BMI to niedokładna metoda pomiaru, jednak lekarze wciąż się nią posługują, by stwierdzić nadwagę lub otyłość. Zamiast tego warto przyjrzeć się budowie ciała - czy przypomina bardziej jabłko, czy gruszkę?

Co można wyczytać z twarzy?

Co można wyczytać z twarzy?

Według medycyny tradycyjnej stan zdrowia jest wypisany na twarzy, ale czy ma to odniesienie do rzeczywistości? Coraz więcej lekarzy oraz naukowców uważa, że tak.

Raport specjalny

Niebezpieczne kosmetyki

Niebezpieczne kosmetyki