Dieta ustrzeże Cię od kłopotów

Doktor nauk medycznych specjalistka II stopnia w zakresie ginekologii i położnictwa Preeti Agrawal zajmuje się holistyczną ginekologią. W pracy łączy najnowsze osiągnięcia medycyny zachodniej ze sprawdzonymi terapiami naturalnymi oraz podejściem psychologicznym. Jej zdaniem każda kobieta jest jedyną w swoim rodzaju istotą, zatem plan leczenia musi być dopasowany właśnie do niej. Prowadzi praktykę medyczną we Wrocławiu.

OCL: Kiedy dziewczyna powinna przyjść do Pani na wizytę ginekologiczną?

Preeti Agrawal: Mamy zazwyczaj przyprowadzają dziewczynki między 14-18 rokiem życia. Proszę wtedy o wypełnienie obszernej ankiety. A następnie rozmawiamy o higienie, trybie życia, tym co może się wydarzyć w przyszłości. Dopiero potem wykonuję badanie USG przy pełnym pęcherzu. Moim zdaniem taka wizyta powinna przebiegać jak najłagodniej, tak by młoda kobieta w późniejszych latach nie bała się pójść do ginekologa. Jeżeli nie ma żadnych problemów, umawiamy się na wizytę kontrolną za rok.

OCL: Wspomniała Pani o diecie? Czy ona rzeczywiście ma wpływ na zdrowie układu rodnego?

PA: Tak. To, co jemy ma olbrzymi wpływ na to, jak się czujemy.

OCL: Czy istnieją jakieś uniwersalne zasady, których powinnyśmy się trzymać, czy też w każdym przypadku dieta powinna być dobierana indywidualnie?

PA: Jeśli przychodzi do mnie pacjentka z jakimś problemem, to wtedy jadłospis trzeba dobrać pod jego kątem. Panie, które decydują się na antykoncepcję hormonalną, również powinny wzbogacić swoje menu w konkretne suplementy. Natomiast młode, zdrowe kobiety powinny stosować się do kilku uniwersalnych zasad. Dzięki nim zapobiegną pojawieniu się kłopotów w przyszłości.

OCL: Co w takim razie powinno się znaleźć w naszym codziennym menu?

PA: Przede wszystkim warzywa i kasze. Dieta roślinna jest bardzo korzystna dla płci pięknej. Jest bowiem bogata w błonnik. Jego niedobór sprzyja zaparciom i powtórnemu wchłanianiu hormonów.

Gdy z jakiejkolwiek przyczyny w kobiecym organizmie dojdzie do zaburzeń hormonalnych, nadmiar hormonów wydalany jest do jelit. Stamtąd hormony ponownie przedostają się do krwioobiegu, powodując dalsze zaburzenia. Tymczasem problem rozwiązuje błonnik, który wiąże te związki i usuwa z organizmu.

Zdrowa kobieta powinna wypróżniać się raz, a najlepiej dwa razy dziennie. Poza tym mięso warto zastąpić przynajmniej w części rybami. Dobrze byłoby też dostarczać organizmowi białko roślinne. Jego najlepszym źródłem są warzywa strączkowe. Kobiety powinny unikać przetworzonego nabiału. Indukuje on bowiem procesy zapalne w organizmie. Zamiast mleka UHT, należy pić zwykłe. Smakowe jogurty lepiej zastąpić kefirem i maślanką. Oczywiście, dobrze jest od czasu do czasu zjeść twaróg.

OCL: Wspomniała Pani, że nabiał może powodować reakcje zapalne. Czy to znaczy, że nie każdy może go jeść?

PA: Z diety absolutnie powinny go wykluczyć kobiety cierpiące na endometriozę!

OCL: Czy są jakieś produkty, których powinnyśmy się wystrzegać?

PA: Tak i to takie, które sporo pań lubi - słodycze. Nadmiar cukru bardzo szkodzi, bowiem wtedy waha się poziom glukozy we krwi. To zaś wpływa na zaburzenia gospodarki hormonalnej. Dlatego odradzam nawet słodzenie kawy i herbaty.

OCL: Kawa bez cukru?!

PA: Najlepiej bez kawy. Ten napój acz smaczny, zatrzymuje wodę w organizmie. Dlatego jej picie powinny szczególnie ograniczyć kobiety, które cierpią na bolesny zaspół napięcia przedmiesiączkowego(PMS) lub kłopoty z piersiami.

OCL: A czy zdarza się, że kobiety mówią, iż nie wyobrażają sobie życia bez słodyczy?

PA: Takie "uzależnienia" wychodzą w trakcie wywiadu. Gdy pacjentka skarży się, że ma kłopoty ze skórą, cierpi na alergię wziewną, zaparcia i zgagę, to bardzo prawdopodobne, że za tymi dolegliwościami stoi nadmiar cukru w diecie.

OCL: Co wtedy?

PA: Przede wszystkim proszę o wykonanie badania krzywej insulinowej. Pozwala ono zdiagnozować utajoną cukrzycę. Proponuję też ograniczenie cukru. W sytuacji, gdyby chęć na coś słodkiego była nieprzezwyciężona, sugeruję sięganie po rodzynki, orzechy, jabłko. Owoce mają przecież sporo fruktozy, czyli cukru. Mogą więc z powodzeniem dostarczyć nam, tak potrzebnej słodyczy. Gdy panie zaczynają stosować się do moich zaleceń, szybko widzą ich efekty. To zaś mobilizuje, by wytrwać w postanowieniu.

OCL: Co zaleca Pani kobietom, które stosują antykoncepcję? Wspomniała Pani, że powinny one koniecznie wzbogacić dietę suplementami.

PA: Tabletki antykoncepcyjne wypłukują kwas foliowy, magnez, cynk i selen, dlatego konieczne jest uzupełnianie tych związków. Poza tym ich stosowanie zaburza florę bakteryjną w jelitach. By temu zapobiec, należy regularnie przyjmować probiotyki. Panie stosujące terapię hormonalną powinny również dbać o wątrobę. W tym wypadku zalecałabym picie herbaty z pokrzywy, która nie zmniejsza skuteczności działania tabletek, ale usprawnia ten narząd.

OCL: Czy są jeszcze jakieś inne zasady, które pozwolą nam zachować zdrowie?

PA: Tak. Przede wszystkim powinnyśmy zachowywać równowagę. Musi być czas na pracę i na odpoczynek. Trzeba kłaść się spać o odpowiedniej porze i wysypiać. Wtedy organizm ma szansę się zregenerować. Poza tym warto starać się regularnie jeść, cieszyć się tym i najlepiej robić to w towarzystwie. I czujnie słuchać sygnałów własnego ciała.

OCL: Co powinno nas zaniepokoić?

PA: Sygnały są różne. Mogą to być bóle głowy, zgaga, zaparcia, przewlekły katar, bóle brzucha, chroniczne zmęczenie.

Dziękuję za rozmowę
Marta Borek

Polecamy

Raport specjalny

Gluten

Gluten

Nowości

Warsztaty zdrowotne doktora Pokrywki

Warsztaty zdrowotne doktora Pokrywki

20 luty 2017