Anemia? Zbadaj przytarczyce

Ogólne osłabienie, częste bóle głowy, bladość i trudności z koncentracją to objawy mogące wskazywać na anemię. Powoduje ją najczęściej niedobór żelaza. Ale zdarzają się wyjątki. U Magdy jej przyczyną okazała się nadczynność przytarczyc, której skutkiem jest wysoki poziom wapnia we krwi, utrudniający przyswajanie żelaza.

Magda miała 30 lat, kiedy zaszła w ciążę. Była szczęśliwa, od dawna dziecko było jej wielkim pragnieniem, pilnowała więc terminów badań kontrolnych, by nic nie zakłóciło tej radości. Gdy w szóstym tygodniu ciąży wykryto u niej podczas rutynowych analiz anemię, nie zmartwiła się zbytnio, ponieważ nie miała żadnych niepokojących objawów. „Przyjmę trochę żelaza i po problemie”, pomyślała. Została skierowana na oddział ginekologii i położnictwa. Lekarzowi zgłosiła jedynie zmiany wynikające z fizjologicznego przebiegu ciąży. Również w badaniu bezpośrednim, przez niego przeprowadzonym, nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości2. Na oddziale podano Magdzie koncentrat czerwonych krwinek. Po unormowaniu parametrów układu czerwonokrwinkowego Magda została wypisana do domu. Jednak wciąż nie został wykryty powód wystąpienia anemii. Zalecono więc jedynie przyjmowanie preparatów żelaza.

W dziewiątym tygodniu ciąży Magda umówiła się na wizytę u lekarza pierwszego kontaktu, ponieważ była bardzo osłabiona i miała zawroty głowy. Dzisiaj sama przyznaje, że choć źle znosi pobyty w szpitalu, tym razem tak fatalnie się czuła, że decyzja lekarza o hospitalizacji ją ucieszyła. Ponownie podano jej koncentrat czerwonych krwinek i wykonano badania biochemiczne krwi. Wykazały one podwyższony poziom wapnia całkowitego, odpowiedzialnego za mocne kości czy zęby, a także stanowiącego jego część wapnia zjonizowanego, czyli wolnych jonów tego pierwiastka, które znajdują się w osoczu i mogą być dowolnie wychwytywane przez komórki różnych narządów ciała, w zależności od ich potrzeb. Niedobór wapnia wolnego, nawet przy prawidłowym poziomie wapnia całkowitego, świadczy o zaburzeniach w organizmie.

Wchłanianie żelaza z pokarmu utrudnia obecność błonnika pokarmowego, szczawianów, wapnia, cynku i tanin. Nie wolno więc łączyć produktów bogatych w żelazo z nabiałem. Przykład złego zestawienia to kanapka z szynką i żółtym serem. Aby uniknąć tanin, obecnych w kawie i herbacie, do posiłku lepiej pić sok ze świeżo wyciśniętych owoców – pomarańczowy czy z czarnej porzeczki