Ikona wagi

Kalkulator BMI - jak obliczyć BMI?

Ikona pytania
Kalkulator BMI (ang. body mass index) to prosty licznik, który oszacuje czy Twoja masa ciała jest prawidłowa. Określi także ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych, takich jak otyłość, cukrzyca, choroby serca. Wskaźnik BMI to iloraz masy ciała do wzrostu podanego w metrach do kwadratu.
BMI nie jest dla wszystkich. Nie jest rekomendowany u sportowców, kobiet w ciąży i dzieci, gdyż interpretacja wyników w tych grupach będzie zafałszowana. Dzieję się tak, ponieważ wskaźnik BMI nie uwzględnia zawartości mięśni, tkanki tłuszczowej, stanu fizjologicznego jakim jest ciąża, a także szybkiego procesu wzrastania u dzieci.
Wystarczy, że podasz nam podstawowe dane na temat swojej wagi i wzrostu, a my obliczymy Twoje BMI i podpowiemy co zrobić jeśli nie jest właściwe.
Waga w kilogramach
Wzrost w centymetrach
 
Twoje BMI wskazuje na:
 
Reply icon Oblicz BMI ponownie
 

BMI – co to jest, jak liczyć, interpretacja wyników wskaźnika BMI

BMI to szybki i prosty sposób na oszacowanie, czy Twoja masa ciała jest prawidłowa. Powszechnie używany przez dietetyków, żywieniowców i lekarzy. Jednak czy wskaźnik BMI jest przeznaczony dla wszystkich?

Co to jest BMI?


BMI (ang. body mass index) to wskaźnik masy ciała, pierwotnie nazywany wskaźnikiem Queteleta II. Nazwa wywodzi się od nazwiska belgijskiego naukowca Adolfa Queteleta, który w 1832 roku opracował to narzędzie. BMI to wskaźnik antropometryczny – określa stosunek masy ciała do wzrostu, wyrażany jest w kg/m2.

Wskaźnik BMI wykorzystywany był od dawna w badaniach prowadzonych przez Światową Organizację Zdrowia. Służył do oceny ryzyka chorób w całej populacji, jednak nie u pojedynczych osób, u których wynik mógł być niewiarygodny.

BMI jest uniwersalny, niezależnie od płci, zarówno dla mężczyzn, jak i dla kobiet. Body mass index z założenia określa, czy masa ciała jest prawidłowa oraz ocenia ryzyko chorób takich jak otyłość, choroby sercowo-naczyniowe, cukrzyca typu II, niedożywienie i niektóre typy nowotworów.

Jak obliczyć BMI?


BMI można obliczyć samodzielnie w prosty i szybki sposób podając zaledwie dwie dane: masę ciała (w kilogramach) i wzrost (w metrach).

Wskaźnik masy ciała wyliczany jest ze wzoru:

BMI =
masa [kg] (wzrost [m])2

Przykład: Wartość wskaźnika BMI dla osoby o masie ciała 80 kg i wzroście 180 cm.

BMI = 80/(1,80)2 = 24,7 kg/m2
Interpretacja: Wartość BMI jest prawidłowa.

Przydatnym narzędziem jest kalkulator BMI online, który nie tylko obliczy wskaźnik masy ciała, ale także zasugeruje, co zrobić, gdy wynik jest nieprawidłowy.

Jakiekolwiek nieprawidłowości powinny być skonsultowane ze specjalistą, który zweryfikuje wartość badania oraz poszerzy diagnostykę nadwagi lub niedożywienia. Ustali indywidualną dietę zawierającą odpowiednią ilość kalorii i składników odżywczych.

BMI - interpretacja wyniku

  • Prawidłowa wartość BMI mieści się w przedziale 18,5 - 24,99. Są to optymalne wartości dla zdrowia osób dorosłych. W tym celu należy stosować zasady racjonalnego żywienia (jedz dużo surowych warzyw, pij odpowiednią ilość wody, unikaj nadmiaru mięsa i produktów wysokoprzetworzonych), prowadzić aktywny tryb życia.
  • Wartość BMI 17,0 - 18,49 wskazuje na niedowagę. Zwróć uwagę na styl życia i sposób żywienia. Osoby z tego zakresu wartości BMI mają zwiększone ryzyko niedożywienia.
  • Wartość BMI 16,0 - 16,99 wskazuje na wychudzenie, stan niebezpieczny dla zdrowia. Konieczne jest dożywienie organizmu, w tym celu należy zgłosić się do lekarza i dietetyka, aby ustalić indywidualny plan żywieniowy. Możliwe, że będą potrzebne suplementy, które pomogą wzmocnić Twój organizm i przywrócić zdrowie.
  • Wartość BMI < 16,0 wskazuje na wygłodzenie i jest bezpośrednim zagrożeniem życia. W takiej sytuacji należy niezwłocznie skontaktować się z lekarzem i dietetykiem w celu ustalenia indywidualnego planu żywieniowego i dalszej opieki.
  • Wartość BMI 25,0 - 29,99 wskazuje na nadwagę, stan poprzedzający otyłość. Warto zgłosić się do dietetyka, który wykona analizę składu ciała i określi niezbędną ilość kalorii w diecie. Nadwaga zwiększa ryzyko otyłości, chorób serca, cukrzycy typu II i niektórych typów nowotworów. Osoby z nadwagą mają zwiększone ryzyko otyłości, chorób sercowo-naczyniowych, cukrzycy typu II i niektórych typów nowotworów.
  • Wartość BMI 30,0 - 34,99 wskazuje na otyłość I stopnia. To stan niebezpieczny dla zdrowia. Pierwszy stopień otyłości zwiększa ryzyko chorób serca, cukrzycy typu II i niektórych typów nowotworów. Jeśli wskaźnik BMI mieści się w tym przedziale, należy skontaktować się z dietetykiem w celu ustalenia indywidualnej diety i aktywności fizycznej.
  • Wartość BMI 35,0 - 39,99 wskazuje na otyłość II stopnia. Jest to bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia. Konieczny jest kontakt z lekarzem i dietetykiem w celu ustalenia indywidualnego planu żywieniowego i aktywności fizycznej.
  • Wartość BMI > 40,0 wskazuje na otyłość III stopnia (otyłość skrajna). To stan zagrażający życiu! Trzeci stopień otyłości wymaga specjalistycznej opieki lekarskiej i dietetycznej oraz opracowania indywidualnej diety i aktywności fizycznej.

Historia wskaźnika BMI

Za prekursorów wskaźnika BMI uznaje się Adopfhe Queteleta, belgijskiego matematyka, astronoma i statystyka oraz Ancela Keysa, amerykańskiego fizjologa i badacza wpływu diety na zdrowie. Wskaźnik masy ciała został opracowany w 1832 roku przez Queteleta i miał za zadanie w szybki sposób zdiagnozować otyłość u dużej grupy osób. Początkowo metoda nazywana Wskaźnikiem Queteleta, została zmodyfikowana w 1972 roku przez Ancela Keysa i do dziś obowiązuje nazwa body mass index – BMI.

Dalsze odkrycia i badania wpływu masy ciała na zdrowie pokazywały nieścisłości wynikające ze stosowania wskaźnika BMI do oceny otyłości i określania ryzyka występowania chorób.

Istnieje wiele metod pozwalających na ocenę stanu odżywienia i ryzyka wystąpienia chorób, a szczególnie polecane są te, które analizują skład ciała (tkankę tłuszczową, mięśnie i wodę). Mimo to, wskaźnik BMI wciąż cieszy się dużą popularnością i jest powszechnie wykorzystywany.

BMI – czy u każdego można stosować wskaźnik masy ciała?


Ocena wskaźnika BMI jest łatwym i szybkim sposobem na sprawdzenie czy masa ciała jest w normie. BMI służy do oceny prawidłowej masy ciała u grup ludności, natomiast nie sprawdza się aż tak dobrze w przypadku pojedynczych osób. Dużym ograniczeniem wskaźnika BMI jest to, że nie uwzględnia on składu ciała (zawartości mięśni, tkanki tłuszczowej i wody), dlatego też nie jest polecany dla wszystkich.

Wskaźnik BMI nie powinien być stosowany u sportowców, osób starszych, kobiet w ciąży i dzieci, gdyż interpretacja wyników w tych grupach będzie zafałszowana. Dzieje się tak, ponieważ wskaźnik BMI nie uwzględnia, składu ciała, stanu fizjologicznego, jakim jest ciąża, a także szybkiego procesu wzrastania u dzieci.

Wskaźnik BMI u osób uprawiających sport

Wskaźnik masy ciała u osoby uprawiającej sport może sugerować nadwagę lub nawet otyłość, podczas gdy w rzeczywistości sportowiec ten ma dużo tkanki mięśniowej, a niewielką zawartość tłuszczu. Z drugiej strony, wartość wskaźnika BMI u osób trenujących lekkoatletykę może sugerować niedowagę lub nawet wychudzenie.

Pamiętajmy, że zawartość tkanki tłuszczowej w organizmie jest uwarunkowana m.in. w zależności od płci, tj. kobiety mają z natury wyższą zawartość tłuszczu, niż mężczyźni.

Istotniejszym parametrem jest nie tyle całkowita ilość tłuszczu, co zawartość tkanki tłuszczowej wisceralnej, która otacza narządy wewnętrzne. Nadmierny rozrost tkanki tłuszczowej wokół serca, wątroby, trzustki, żołądka, jelit jest niebezpieczny dla zdrowia i prowadzi do rozwoju wielu chorób. Ilość tłuszczu wewnętrznarządowego można modyfikować za pomocą diety i odpowiedniej aktywności fizycznej.

Wskaźnik BMI u dzieci

Kalkulator BMI przeznaczony jest tylko dla osób dorosłych. U dzieci i młodzieży do 18. r.ż. wartość BMI należy odczytać z siatek centylowych dostosowanych do wieku i płci.

Wyniki pomiaru długości i masy ciała, obwodu głowy i BMI u dzieci należy nanieść na wykres siatek centylowych i odczytać w jakim przedziale (kanale centylowym) znajduje się dziecko. Siatki centylowe oceniają rozwój dziecka w porównaniu do jego rówieśników z danej populacji.

Wskaźnik BMI u osób starszych

Kolejne wątpliwości co do wiarygodności wskaźnika BMI pojawiają się u osób starszych (>65 roku życia). Okazuje się, że ryzyko zgonu u tych osób było większe przy prawidłowym wskaźniku BMI, natomiast nadwaga i otyłość I stopnia gwarantowała dłuższe przeżycie. Wydaje się, że najbardziej korzystna wartość BMI dla osób starszych mieści się w przedziale 25-29,9 kg/m2. Wartości BMI < 25 i > 30 kg/m2 zwiększają ryzyko chorób i zgonu w tej grupie osób.

Wskaźnik BMI – opinie

Kalkulatory online, zarówno wskaźnika BMI, jak i kalkulator należnej masy ciała są pomocnym narzędziem do szybkiego i łatwego oszacowania czy masa ciała jest prawidłowa. Jednak warto wiedzieć, że BMI jest wskaźnikiem poglądowym i niewystarczającym do oceny ryzyka otyłości u poszczególnych osób. Dlatego zaleca się wykonać dodatkowo badanie składu ciała, które pokaże szczegółową zawartość tkanki tłuszczowej (tłuszcz całkowity i wewnątrznarządowy), mięśni, a także stan nawodnienia i aktywność biologiczną komórek.

Bibliografia
1. Hygeia Public Health 2016, 51(2): 124-133
2. The American Journal Cardiology 2007, 100(11): 1654-1658
3. WHO. BMI classification
4. http://gerontologia.org.pl/wp-content/uploads/2016/07/2005-4_Gerontologia_3.pdf
5. http://www.akademiamedycyny.pl/wp-content/uploads/2016/05/201302_Geriatria_005.pdf
6.Forum Zaburzeń Metabolicznych 2014;5(4):148-157.

Szczególnie polecamy
Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Ten ważny pierwiastek uczestniczy w wielu funkcjach organizmu. Jaki suplement...