Żyj tak długo jak chiński staruszek!

Dodano: 21 styczeń 2015

Legendarna długowieczność Azjatów jest godna podziwu. Co robią, by cieszyć się doskonałym zdrowiem do późnej starości? Specjalnie z okazji Dnia Babci i Dziadka przedstawiamy zestaw siedmiu rad dla polskich staruszków od chińskich dziadków.

Tradycyjna Medycyna Chińska traktuje ciało jak jeden system, w którym wszystkie organy są ze sobą ściśle połączone energią płynącą w 12 meridianach. Przyjmuje się, że pełen cykl obiegu energii trwa 7 lat i w ciągu całego życia wymienia się 22 razy, co oznacza, że teoretycznie powinniśmy żyć 150 lat!

Komórki naszego organizmu mają zdolność regeneracji. W ciągu jednej minuty rodzi się 6 miliardów nowych i tyle samo umiera. Należy dbać o utrzymanie tej równowagi, bo wtedy jesteśmy w stanie zachować zdrowie i sprawność wszystkich organów. Naukowcy już dawno temu dowiedli, że nasze nerki mogą wytrzymać... 1200 lat! Nikt ze współczesnych ludzi nie ma jednak takich możliwości. Problemy z kamieniami nerkowymi pojawiają się dziś już nawet u osób młodych.

Badania dotyczące długowieczności przeprowadzone przez amerykańskiego naukowca - dr Marka Stibicha z Ohio - dowodzą, że spośród pięciu miejsc na świecie, w których występuje statystycznie najdłuższa średnia długość życia, aż trzy regiony, to miejsca, gdzie dominuje kultura chińska. Z czego to wynika?

Oto 7 zasad zachowania zdrowia z Dalekiego Wschodu, które można przeszczepić na grunt polski:

Lepiej zapobiegać, niż leczyć!

Chińczycy twierdzą, że naturalne zdrowie organizmu jest nam dane tylko do 15 roku życia, potem zaczynamy się już tylko starzeć, mimo że nasze organy potrafią się odnawiać. Dbanie o zachowanie równowagi organizmu, wynikające z filozofii konfucjańskiej, jest powszechnie akceptowaną praktyką w całej Azji.

Bardzo dokładnie przeżuwaj pokarm

Okazuje się, że ślina wpływa na jakość spożywanych przez nas produktów. Ma nie tylko działanie antybakteryjne, ale w trakcie jej wytwarzania mózg wydziela serotoninę wpływającą na nasze samopoczucie. Najważniejsze jest jednak to, że dobre przeżucie pokarmu gwarantuje właściwe strawienie jedzenia. Jeśli niedokładnie to zrobimy, resztki posiłku zaczynają gnić i pod wpływem temperatury panującej wewnątrz naszych organów mogą fermentować powodując powstawanie trujących toksyn osłabiających organizm. Chińczycy używają pałeczek, nawet do jedzenia ryżu. Pozwala im to na dłuższe i dokładniejsze konsumowanie jedzenia. Może warto na starość się do nich przekonać?

Pij herbatę!

Sproszkowana matcha jest 137 razy bogatsza w antyoksydanty niż zwykła zielona herbata.    (fot. Steenbergs, flickr.com, CC BY 2.0)Zielona herbata matcha używana w japońskim ceremoniale harbacianym chanoyu ma postać proszku, który należy mieszać za pomocą specjalnego bambusowego pędzelka chasen w glinianych czarkach chawan.

Piana, jaką uzyskamy w połączeniu z dobrej jakości wodą w temperaturze 70-80°C zawiera niezwykle wysoką ilość chlorofilu, który wspiera eliminację toksyn z organizmu.

Matcha reguluje ciśnienie krwi, zapobiega udarom mózgu i nowotworom, ma działanie alkaliczne, neutralizuje kwasy żołądkowe i wykazuje właściwości przeciwgrzybiczne.

Do tego napoju nie trzeba namawiać żadnego Azjaty. Pekińczycy lubią pić jaśminową, w prowincji Fujian czerwoną. Taoiści traktują ją jako panaceum na wszelkie dolegliwości. Biała herbata zawiera najwięcej polifenoli. Wśród herbat zielonych najwięcej walorów zdrowotnych ma sproszkowana matcha używana w japońskim ceremoniale herbacianym chanoyu. Ten rodzaj naparu jest 137 razy bogatszy w antyoksydanty niż zwykła zielona herbata. Do jego przygotowania potrzebujemy specjalnego mieszadełka i dobrej jakości wody w temperaturze 70-80 °C.

Nie najadaj się do syta

Popularna wśród mieszkańców Okinawy zasada HARA HACHI BU głosi, że nie powinniśmy się objadać. Na tej japońskiej wyspie mieszka najwięcej stulatków na świecie, więc pewnie warto brać z nich przykład. Dlaczego to takie ważne? Otóż nasz mózg dopiero 20 minut od spożycia posiłku odbiera sygnał, że jest najedzony. Chińczycy powtarzają: Jedz tyle, aż będziesz najedzony w 80 procentach. Twój mózg dopiero za chwilę zrozumie, że organizm nie jest już głodny.

Ruszaj się!

Plac zabaw dla dziadków to chiński wynalazek i sposób na aktywne spędzanie czasu na powietrzu. Azjatyckie parki pełne są specjalnych przyrządów, z których chętnie korzystają osoby w zaawansowanym wieku. Joga na trawie czy poranne Tai chi to codzienność dla wielu osiemdziesięcio- czy nawet dziewięćdziesięciolatków.

Żeń-szeń receptą na wszystko!

Ta niezwykła roślina ma wpływ na zwiększenie zdolności hemoglobiny do przyłączania tlenu, dzięki czemu umożliwia narządom lepsze zaopatrzenie w tlen. Dzięki temu mamy więcej energii, jesteśmy sprawniejsi fizycznie i intelektualnie, podnosi się nasza odporność na infekcje i w konsekwencji czujemy się lepiej.

Jedz tylko świeże, a nawet surowe produkty

Pamiętaj jednak, że większość posiłków spożywanych w ciągu dnia powinno mieć wysoką temperaturę. Warto zapoznać się z zasadami Kuchni Pięciu Przemian określających, które produkty należy jeść w określonych porach roku i w jaki sposób je łączyć. Przyjmuje się, że właściwą wartość odżywczą ma tylko żywność przygotowana na bieżąco, maksymalnie kilka godzin od czasu powstania. Potem większość witamin i składników mineralnych utlenia się i traci wszelkie walory zdrowotne.

Tekst: Monika Piorun

 

Zobacz także

Bieg długodystansowy odmładza ciało

Bieg długodystansowy odmładza ciało

Ciało może ulec odmłodzeniu - odnowie biologicznej i dotyczy to nawet tętnic, które zaczęły sztywnieć w miarę starzenia się.

Zgaś światło w sypialni dziecka

Zgaś światło w sypialni dziecka

Jednym z najczęstszych problemów małych dzieci, zaraz po niechęci do jedzenia, są kłopoty z zasypianiem. Okazuje się, że rozwiązaniem może być ograniczenie światła w pokoju dziecka.

Niebezpieczne tętno powyżej 75 uderzeń na minutę

Niebezpieczne tętno powyżej 75 uderzeń na minutę

Spoczynkowe tętno wynoszące od 50 do 100 uderzeń na minutę jest zwykle oceniane jako zdrowe, ale naukowcy uważają obecnie, że każdy wynik powyżej 75, gdy masz pięćdziesiąt lat i więcej zwiększa ryzyko przedwczesnej śmierci.

4 naturalne sposoby do walki z rakiem żołądka

4 naturalne sposoby do walki z rakiem żołądka

Medycyna nie ma wielu sposobów w walce z rakiem żołądka – trzecim najbardziej śmiercionośnym rakiem u mężczyzn.

Religia a szczepionki – jak pokonać odrę?

Religia a szczepionki – jak pokonać odrę?

Przywódcy religijni są zgodni - trzeba uporać się z odrą, bo niewątpliwie problem powrócił.

Dieta śródziemnomorska nie chroni Twojego serca

Dieta śródziemnomorska nie chroni Twojego serca

Powszechnie stosowane diety i suplementy przynoszą mniej korzyści niż dotychczas sądzono. Badania opublikowane w Annals of Internal Medicine przedstawiają analizę 24 suplementów i różnych diet zastosowanych w 277 badaniach.

Narzędzia
Ikona wagi
Sprawdź swoje BMI
Nasz kalkulator pozwoli oszacować czy masa ciała jest prawidłowa
Szczególnie polecamy
Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Ten ważny pierwiastek uczestniczy w wielu funkcjach organizmu. Jaki suplement...

Raport specjalny

Schudnij na lato!

Schudnij na lato!

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store