Jeśli dokucza Ci dna moczanowa, to masz 24% mniej szans na alzheimera

Dodano: 17 marzec 2015

Dobre wieści dla cierpiących na dnę moczanową! Naukowcy potwierdzili, że ta uporczywa dolegliwość zmniejsza ryzyko choroby Alzheimera.

Dna moczanowa, zwana inaczej podagrą lub artretyzmem, jest bardzo bolesna i ma związek z podwyższonym ryzykiem chorób sercowo-naczyniowych. Często określa się ją mianem choroby bogaczy, ze względu na to, że jej objawom towarzyszy nadmiar kwasu moczowego w surowicy krwi spowodowany m.in. niewłaściwą dietą lub nadmiarem tłustego pożywienia.

Z drugiej strony jednak, naukowcy ostatnio odkryli, że dna moczanowa może mieć wpływ na obniżenie ryzyka zapadnięcia na chorobę Alzheimera. Jak doszli do takiego wniosku?

Badacze przeanalizowali ponad 59 tysięcy kobiet i mężczyzn chorujących na dnę moczanową i porównali ich wyniki z przypadkami 238 tysięcy zdrowych osób, których średni wiek wynosił 65 lat. Pacjenci byli grupowani na podstawie takich czynników jak płeć, wskaźnik masy ciała, palenie papierosów oraz spożycie alkoholu.

Badanie opublikowane na łamach magazynu medycznego The Annals of the Reumatic Diseases polegało na obserwacji różnych grup pacjentów przez 5 lat. Naukowcy ustalili, że alzheimer pojawił się tylko u 309 osób cierpiących na dnę moczanową i aż u 1942 osób, których ta choroba nie dotyczyła.

Wśród pacjentów chorujących na dnę moczanową, bez względu na to, czy byli leczeni, czy nie, można było zauważyć o 24 procent niższe ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera.

Tekst: Monika Piorun

Źródło: Nicholas Bakalar, International New York Times, 11.03.2015r.

Znajdź terapeutę i uzyskaj pomoc