Jak zmiana czasu wpływa na nasze zdrowie?

Dodano: 30 marzec 2015

Źle znosisz pierwsze poranki po zmianie czasu? Trudno Ci się przystosować do nowej godziny? Nic dziwnego, organizm musi się przyzwyczaić do innego rytmu pracy. Jak poradzić sobie z tym problemem?

O ile jesteśmy w stanie dosyć łatwo przystosować się do nowych pór roku, to przestawienie zegarków na inną godzinę jest dla większości ludzi dosyć problematyczne. Szczególnie, jeśli trzeba zaakceptować, że jest później niż przed zmianą czasu.

Największe znaczenie dla naszego organizmu ma dostęp do światła. Brak promieni słonecznych sprawia, że wzrasta ilość melatoniny.

Bez względu na to, jak będziemy wypoczęci, standardowo około godziny 3 w nocy nasze ciało naturalnie ograniczy aktywność i nie będziemy w pełni dyspozycyjni. Dopiero około 9 rano światło słoneczne sprawi, że do mózgu zostanie przesłania informacja o podniesieniu produkcji kortyzolu. Co to dla nas oznacza?Przez pierwsze dni po zmianie czasu powinniśmy dbać o prawidłowy dostęp do światła, w razie znużenia naładować energię kierując twarz na chwilę w stronę słońca lub, jeśli chcemy się wyciszyć, przebywać w ciemnym pomieszczeniu. (fot. Alan Cleaver, flickr.com, CC BY 2.0)

Zwiększona produkcja kortyzolu sprawia, że organizm jest pobudzony do działania. Nawet zmieniając czas podczas podróży przez różne strefy czasowe, będziemy odczuwać tę prostą zależność - o godzinie 3 będziemy senni, a o 9 aktywniejsi.

Brytyjscy naukowcy, na podstawie analizy danych zgromadzonych podczas badania przeprowadzonego na grupie kilkuset pasażerów podróżujących na trasach transoceanicznych udowodnili, że osoby, które podczas lotu zakrywały oczy okularami przeciwsłonecznymi lub zaciemniającymi opaskami, potrzebowały statystycznie mniej czasu na adaptację do nowych warunków panujących w zmienionej strefie czasowej. Z czego to wynika?

Aktywność ludzkiego organizmu jest uzależniona od dostępu do światła słonecznego. Na tej podstawie każdy człowiek podświadomie ustala swój wewnętrzny rytm okołodobowy.

Przez pierwsze dni po zmianie czasu powinniśmy zatem dbać o prawidłowy dostęp do światła, w razie znużenia naładować energię kierując twarz na chwilę w stronę słońca lub, jeśli chcemy się wyciszyć, przebywać w ciemnym pomieszczeniu.

Nie zapomnijcie o najbliższej zmianie czasu. A w niedzielę... śmierć budzikom!

Tekst: Monika Piorun

Zobacz też:

Zobacz także

Reumatyzm w Polsce - najnowsze wyniki badań

Reumatyzm w Polsce - najnowsze wyniki badań

Jak wygląda sytuacja osób cierpiących na dolegliwości reumatyczne w Polsce?, Czy pacjenci są zadowoleni z czasu oczekiwania na diagnozę oraz dostępu do specjalistycznych usług medycznych? Prezentujemy wyniki badania ankietowego.

Choroba Fabry'ego. Ping-pong z Ministerstwem Zdrowia

Choroba Fabry'ego. Ping-pong z Ministerstwem Zdrowia

Osoby z chorobą Fabry'ego znajdują się w grupie szczęśliwców: jako nieliczne spośród cierpiących na choroby rzadkie mogą uzyskać skuteczną pomoc. Lekarstwo pozwalające im w pełni cieszyć się życiem jest refundowane w kilkudziesięciu europejskich krajach. Ale nie w Polsce.

Graj w zielone - zmniejszysz ryzyko demencji

Graj w zielone - zmniejszysz ryzyko demencji

Dieta bogata w zielone warzywa liściaste, jajka i awokado oraz picie zielonej herbaty zwiększają prawdopodobieństwo zachowania jasnego umysłu aż do późnej starości.

Zespół przewlekłego zmęczenia (CFS) w kontekście mitochondriopatii

Zespół przewlekłego zmęczenia (CFS) w kontekście mitochondriopatii

CFS (chronic fatigue syndrome) to bardzo ciężka choroba, u podłoża której leży zaburzenie w funkcjonowaniu mitochondriów. Prawidłowa diagnoza tej choroby nie jest prosta ze względu na obecność wielu zaburzeń biochemicznych i szeregu różnorodnych objawów. Charakteryzuje ją niejednolity przebieg, ale z pewnością można stwierdzić jednoznaczną przyczynę - obniżony poziom energii komórkowej wynikający z zaburzonej pracy mitochondriów1.

Mózg lubi, kiedy spokojnie przeżuwamy każdy kęs

Mózg lubi, kiedy spokojnie przeżuwamy każdy kęs

Od dzieciństwa słyszymy, aby uważnie przeżuwać jedzenie - unikniemy w ten sposób zakrztuszenia. Okazuje się, że i nasz mózg korzysta, kiedy stosujemy się do tej rady.

Problemy ze snem? Znajdź powód, aby wstawać

Problemy ze snem? Znajdź powód, aby wstawać

Nowe badania sugerują, że osoby, które mają problemy ze snem, powinny znaleźć życiowy cel ułatwiający im poranne wstawanie.