Śmiech - ten lek masz w sobie!

Artykuł pochodzi z magazynu

Holistic Health wrzesień - październik 2018

Kup ten numer
Dodano: 30 wrzesień 2018

Udało się udowodnić to, o czym intuicyjnie byliśmy od dawna przekonani: śmiech gwarantuje nam zdrowie.

"To najbardziej podstawowe zachowanie u ludzi i innych naczelnych. Nie jest reakcją wyuczoną społecznie, lecz wrodzoną, wywołującą wyrzut serotoniny do mózgu" - stwierdzają naukowcy prowadzący badania wśród niemowląt, na małpach i z udziałem osób dorosłych, które są podatne na takie bodźce jak dowcipy i łaskotanie. Eksperyment przeprowadzony na zlecenie niemieckiej fundacji naukowej DFG (Deutsche Forschungsgemeinschaft) wykazał, że istnieją różne rodzaje śmiechu i że aktywują one odmienne części mózgu1.

Śmiech śmiechowi nierówny

Najzdrowszy jest ten spontaniczny, szczery, który oddziałuje na korę mózgową i wzmacnia nasze zdolności ruchowe, wzrokowe czy słuchowe. Ma silniejsze działanie niż śmiech wywołany łaskotkami lub sarkastycznymi dowcipami. Dzięki radosnemu śmiechowi lepiej działają połączenia mózgowe, a to prowadzi do wydajniejszego funkcjonowania organizmu i zwiększenia zdolności do uczenia się. Po dawce zdrowego śmiechu u uczestników eksperymentu wzrosła o 33% wydajność ruchowa i intelektualna, więc warto się pośmiać przed egzaminem czy ważnym spotkaniem biznesowym.

Śmiech idealny dla serca

Lekarze z Maryland School of Medicine Study udowodnili zbawienny wpływ śmiechu na serce. Wykazali, że zwiększa on grubość śródbłonka naczyń krwionośnych, dzięki czemu lepiej przepływa przez nie krew2. Stres powoduje efekt odwrotny. Śmiech wymusza głębsze oddychanie, dzięki niemu poprawia się krążenie i rośnie ciśnienie tętnicze, co oczyszcza i dotlenia organizm. Przyspieszeniu ulega w związku z tym proces gojenia się ran, łatwiej też pozbyć się wszelkich infekcji. Śmiejmy się więc do woli!

Holistic Health wrzesień - październik 2018

Zobacz także

Zgaś światło w sypialni dziecka

Zgaś światło w sypialni dziecka

Jednym z najczęstszych problemów małych dzieci, zaraz po niechęci do jedzenia, są kłopoty z zasypianiem. Okazuje się, że rozwiązaniem może być ograniczenie światła w pokoju dziecka.

Niebezpieczne tętno powyżej 75 uderzeń na minutę

Niebezpieczne tętno powyżej 75 uderzeń na minutę

Spoczynkowe tętno wynoszące od 50 do 100 uderzeń na minutę jest zwykle oceniane jako zdrowe, ale naukowcy uważają obecnie, że każdy wynik powyżej 75, gdy masz pięćdziesiąt lat i więcej zwiększa ryzyko przedwczesnej śmierci.

4 naturalne sposoby do walki z rakiem żołądka

4 naturalne sposoby do walki z rakiem żołądka

Medycyna nie ma wielu sposobów w walce z rakiem żołądka – trzecim najbardziej śmiercionośnym rakiem u mężczyzn.

Religia a szczepionki – jak pokonać odrę?

Religia a szczepionki – jak pokonać odrę?

Przywódcy religijni są zgodni - trzeba uporać się z odrą, bo niewątpliwie problem powrócił.

Dieta śródziemnomorska nie chroni Twojego serca

Dieta śródziemnomorska nie chroni Twojego serca

Powszechnie stosowane diety i suplementy przynoszą mniej korzyści niż dotychczas sądzono. Badania opublikowane w Annals of Internal Medicine przedstawiają analizę 24 suplementów i różnych diet zastosowanych w 277 badaniach.

Maliny na śniadanie uchronią Cię przed cukrzycą

Maliny na śniadanie uchronią Cię przed cukrzycą

Dodaj maliny do śniadania, jeśli chcesz zapobiec, a nawet odwrócić cukrzycę typu 2.

Narzędzia
Ikona wagi
Sprawdź swoje BMI
Nasz kalkulator pozwoli oszacować czy masa ciała jest prawidłowa
Szczególnie polecamy
Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Ten ważny pierwiastek uczestniczy w wielu funkcjach organizmu. Jaki suplement...

Raport specjalny

Schudnij na lato!

Schudnij na lato!

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store