Serce potrzebuje 6-8 godzin snu

Dodano: 4 wrzesień 2018

Udowodniono, że zarówno niedobory snu, jak i zbyt długi odpoczynek zwiększają ryzyko choroby wieńcowej i udaru.

6-8 godzin snu najkorzystniej wpływa na pracę serca, a odstępstwa od tego czasu mogą zwiększać ryzyko choroby wieńcowej lub udaru, podejrzewają eksperci.

Badanie, zaprezentowane na Kongresie Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego w Monachium, sugeruje, że niedobór snu i jego nadmiar są szkodliwe dla serca. Autor pracy, dr Epameinondas Foutas z centrum chirurgii serca Onassis w Atenach, powiedział:

- Nasze odkrycia sugerują, że zbyt wiele lub za mało snu może szkodzić sercu. Konieczne są jednak dodatkowe badania, żeby wyjaśnić dokładnie, dlaczego. Wiemy jednak, że sen wpływa na metabolizm glukozy, ciśnienie krwi i stany zapalne - a wszystkie te czynniki powiązano z chorobami układu krążenia.

W ramach metaanalizy badacze zapoznali się z danymi ponad 1 mln dorosłych zebranych w 11 pracach naukowych. W porównaniu z dorosłymi, którzy spali 6-8 godzin na dobę, osoby śpiące krócej wykazywały o 11% wyższe ryzyko problemów z układem krążęnia, a osoby śpiacej zbyt długo - o 33% wyższe ryzyko w ciągu kolejnych 9 lat.

Zobacz też:

Zobacz także

Głodówka pozytywnie wpływa na zegar dobowy organizmu

Głodówka pozytywnie wpływa na zegar dobowy organizmu

24-godzinny post hamuje procesy powiązane ze starzeniem się organizmu.

Powstanie

Powstanie "rozrusznik mózgu"?

Amerykańscy eksperci stworzyli stymulator układu nerwowego, który potrafi naśladować prawidłową aktywność mózgu. Czy znajdzie on zastosowanie w leczeniu chorób neurodegeneracyjnych?

Mózg, sen i przekąski

Mózg, sen i przekąski

Najnowsze badania pokazują, że długość snu wpływa na to, co chcemy zjeść.

Depresja zaczyna się w oczach?

Depresja zaczyna się w oczach?

Naukowcy są coraz bliżej zrozumienia mechanizmów prowadzących do sezonowej depresji.

Kontakt z naturą na zdrowie!

Kontakt z naturą na zdrowie!

Szkoccy lekarze mogą od tego roku przepisywać swoim pacjentom nowy lek jako uzupełnienie terapii. Chodzi o... kontakt z naturą.

Noworoczne postanowienia? Tak, ale do 12 stycznia!

Noworoczne postanowienia? Tak, ale do 12 stycznia!

Z danych CBOS wynika, że połowa Polaków robi postanowienia noworoczne. Jednocześnie niespełna 10 proc. realizuje postawione sobie cele.Z danych CBOS wynika, że połowa Polaków robi postanowienia noworoczne. Jednocześnie niespełna 10 proc. realizuje postawione sobie cele.

Raport specjalny

Prawa pacjenta

Prawa pacjenta

 

 

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store