Naukowcy odkryli nowy kształt komórki

Dodano: 21 wrzesień 2018

Skutoid - tak nazywa się nowoodkryta bryła, w której kształt mogą mieć pewne komórki ludzkiego organizmu.

Podczas badań nad komórkami nabłonka zarodków eksperci - dzięki komputerowemu modelowi - poznali nowy kształt komórek i nazwali go skutoidem. Kształt "skręconego pryzmatu"  jest niezwykle efektywny jeśli chodzi o ścisłe dopasowanie komórek.

Wraz z rozwojem embriona, tkanki zaczynają się skręcać i zmieniać kształt, dając początek organom. Badacze myśleli dotąd, że komórki mogą być ustawione blisko siebie, jeśli mają kształt butelki lub walca. Jednak godnie z wzorem komputerowym, bardziej skomplikowana bryła okazała się lepszym rozwiązaniem. Przede wszystkim program ustalił, że to właśnie skutoid będzie efektywny zarówno w przypadku płaskiej tkanki, jak i poskręcanej. Komórka o tym kształcie ma dwie podstawy na przeciwnych końcach: sześcio- i pięciokątną, a ponadto trójkątną "twarz" na jednym z dłuższych końców pryzmatu.

Używając mikroskopu i obrazowania komputerowego, zespół ekspertów potwierdził, że komórki znalezione w śliniankach much owocówek i u rybek danio faktycznie miały kształt skutoida. Niewykluczone, że występuje on również u innych gatunków, w tym ludzi.

Źródło: https://www.nature.com/articles/s41467-018-05376-1#Abs1