Przechytrz swój smartfon

Dodano: 28 wrzesień 2018

Korzystanie ze smartfona pociąga za sobą szereg negatywnych konsekwencji, łącznie z wyższym ryzykiem nowotworów. Jak uwolnić się od nałogu nieustannego zerkania na ekran i zmniejszyć szkodliwe działanie sztucznego pola elektromagnetycznego?

Poza użyciem aplikacji dla smartfonów, takich jak Forest (gdzie możesz wyhodować wirtualne drzewo, jeśli zostawisz telefon w spokoju), możesz wypróbować też poniższe sposoby ograniczenia użycia telefonu:

Zastosuj szarą tonację Tristen Harris, były etyk projektów w Google i założyciel grupy non-profit Time Well Spent (Dobrze spędzony czas), otwarcie porównuje teraz smartfony do automatów do gier. Harris zaleca zmianę ustawień kolorów w smartfonie na skalę szarości, by ekran nie wydawał się tak atrakcyjny, jak kasyno w Las Vegas sfilmowane w Technicolorze. Różne modele telefonów z systemem Android mają różne sposoby włączania szarości, a dokładne wskazówki możesz znaleźć w Internecie lub instrukcji.

Wyłącz wibracje W badaniu z 2012 r. 89% studentów przyznało, że doświadcza "zespołu wibracji fantomowych" - złudzenia, że telefon odebrał wiadomość, choć w istocie tak nie było1. Może to przyczyniać się do drenowania mózgu przez smartfon poprzez rozpraszanie uwagi. Nie potrzebujesz powiadomienia za każdym razem, gdy komuś spodoba się Twój wpis w serwisie społecznościowym. Większość wiadomości może zaczekać.

Rozszerz swoje zasady Istnieje kilka reguł, które mówią, kiedy telefon lub smartfon powinien być wyłączony - np. na pogrzebach i ślubach albo w kinie. Pomyśl o sytuacjach, w których wartością jest bezpośredni kontakt z innymi, i poszerz te granice. Jeżeli idziesz na obiad z przyjaciółmi albo z dziećmi do parku, zostaw telefon w samochodzie lub wyłącz go. Nalegaj, by nie było smartfonów przy obiadowym stole oraz by odkładać je poza zasięgiem wzroku w nocy.

Chroń się przed falami elektromagnetycznymi, które emituje Twój telefon, przyczyniając się m.in. do zaburzenia gospodarki hormonalnej i spadku płodności. Badania wykazują, że częstotliwość prowadzonych rozmów ma istotny wpływ na zwiększenie ryzyka nerwiaka nerwu słuchowego, glejaka mózgu i oponiaka2. Istnieje również wyraźny związek między występowaniem złośliwych guzów mózgu a intensywnością i łącznym czasem używania telefonu. Zbyt częste zaglądanie do komórki to zatem nie tylko uzależnienie, ale i ryzyko zdrowotne!

Bibliografia

  1. Comput Human Behav, 2012; 28: 1490-96
  2. Occup Environ Med 2014; 71 (7): 514-22

Zobacz też:

Zobacz także

Mitochondria kontra zawał serca

Mitochondria kontra zawał serca

Zawał zwykle dotyczy osób dorosłych. Co jednak, kiedy pojawia się u płodu? Odpowiedzi być może dostarczy rewolucyjna terapia mitochondrialna.

Czy bakterie wywołują raka?

Czy bakterie wywołują raka?

Fakt, że w organizmach ludzi cierpiących na nowotwór równowaga bakteryjna ulega zaburzeniu, być może odmieni nasze rozumienie tej choroby.

Śmiech - ten lek masz w sobie!

Śmiech - ten lek masz w sobie!

Udało się udowodnić to, o czym intuicyjnie byliśmy od dawna przekonani: śmiech gwarantuje nam zdrowie.

Akwaponika: hodowla roślin bez chemii

Akwaponika: hodowla roślin bez chemii

Nowatorskie rozwiązanie łączące hodowlę ryb z uprawą hydroponiczną to modny sposób na pozyskiwanie ekologicznej żywności.

Facebook. Regulamin Konkursu

Facebook. Regulamin Konkursu

Niniejszy regulamin konkursowy (zwany dalej Regulaminem) określa warunki, na jakich odbywa się konkurs na fanpage'u "O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą".

Przechytrz swój smartfon

Przechytrz swój smartfon

Korzystanie ze smartfona pociąga za sobą szereg negatywnych konsekwencji, łącznie z wyższym ryzykiem nowotworów. Jak uwolnić się od nałogu nieustannego zerkania na ekran i zmniejszyć szkodliwe działanie sztucznego pola elektromagnetycznego?

Raport specjalny

Prawa pacjenta

Prawa pacjenta

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store