Otyłość to najgroźniejsza choroba przewlekła

Dodano: 24 październik 2018

W 2025 r. aż 2,7 mld osób może cierpieć z powodu nadwagi lub otyłości - to aż co czwarta osoba na świecie! W Polsce z problemem nadmiernej masy ciała zmaga się już 62% mężczyzn i 46% kobiet (GUS), a co o piąty Polak jest otyły.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uznała otyłość za najgroźniejszą chorobę przewlekłą. Nieleczona otyłość prowadzi do rozwoju chorób układu krążenia, cukrzycy typu 2, zespołu metabolicznego, zaburzeń hormonalnych, zwiększa też ryzyko zachorowań na niektóre nowotwory.

W Polsce z nadciśnieniem tętniczym, jedną z chorób będących konsekwencją otyłości, zmaga się prawie 10 milionów Polaków. Brak aktywności fizycznej, stosowanie niezdrowej diety i używek (papierosy, alkohol) to główne przyczyny otyłości i nadciśnienia - jeśli nie zmienimy nawyków, to zdaniem ekspertów, do 2035 r. liczba pacjentów z nadciśnieniem wzrośnie do 14 milionów!

Ale problem otyłości i chorób układu krążenia nie dotyczy jedynie osób dorosłych. Według badań COSI (2016) prowadzonych przez Instytut Matki i Dziecka już co dziesiąty drugoklasista w Polsce ma nieprawidłowe wartości ciśnienia tętniczego, a wskaźnik ten związany jest  bezpośrednio z poziomem nadwagi i otyłości. Stąd już prosta droga do chorób, które jeszcze niedawno dotykały jedynie seniorów, w tym cukrzycy typu 2 i udaru mózgu.

Według danych raportu zrealizowanego przez Kantar TNS na zlecenie Benefit Systems wynika, że niemal co trzeci Polak nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej, wliczając w to dojazdy na rowerze do pracy czy spacery. Wśród osób nieaktywnych fizycznie dużą grupę (blisko 60%) stanowią seniorzy.

- Gdy porównamy wyniki badania z postulatami Światowej Organizacji Zdrowia, która minimalny poziom aktywności fizycznej określa zasadą 3x30x130, wnioski nie są zbyt optymistyczne. Zasada ta zaleca aktywność fizyczną minimum trzy razy w tygodniu, po 30 minut, z tętnem na poziomie 130 uderzeń na minutę. Takie kryterium WHO spełnia tylko 30% badanych Polaków - mówi dr Janusz Dobosz, z Narodowego Centrum Badania Kondycji Fizycznej Akademii Wychowania Fizycznego im. Józefa Piłsudskiego w Warszawie.

Czytaj także: Ćwiczenia chronią przed 13 odmianami nowotworów

Mężczyzna stoi na wadze
Fot. Pixabay / geralt

Otyłość: nieaktywna młodzież

Z najnowszych badań młodzieży HBSC (Health Behaviour in School-aged Children, 2018) wynika, że poziom aktywności fizycznej już wśród nastolatków nie jest satysfakcjonujący. Jedynie 21 proc. dziewcząt i 24 proc. chłopców w wieku 11 lat spełnia zalecenia WHO dla dzieci, mówiące o podejmowaniu aktywności fizycznej minimum przez 60 min dziennie. W badaniach zauważono też systematyczny spadek aktywności wraz z wiekiem wśród dziewcząt do 15 roku życia. Wśród piętnastolatek mniej niż 1 na 5 dziewcząt jest aktywna fizyczne.

Otyłość: aktywność fizyczna to nie wszystko

Drugim czynnikiem obok aktywności fizycznej mającym wpływ na nadwagę i otyłość jest dieta. Instytut Żywności i Żywienia opracował zasady zbilansowanej diety ograniczające ryzyko powstania otyłości:

1. Spożywaj posiłki regularnie (4-5 posiłków co 3-4 godziny).

2. Zmniejsz spożycie tłuszczów zwierzęcych i cukru.

3. Zwiększ spożycie warzyw i owoców, również roślin strączkowych i orzechów.

4. Ogranicz spożycie mięsa do 0,5 kg tygodniowo, szczególnie tłustego, a zwiększ spożycie chudego mleka i produktów mlecznych.

5. Unikaj alkoholu.

- Obserwując pacjentów zauważyliśmy, że w wielu przypadkach samo, codzienne zapisywanie swojego jadłospisu, powoduje utratę wagi w ciągu 3 miesięcy. Dzięki notatkom widzimy ile jedzenia spożywamy i nabieramy refleksji. W konsekwencji jesteśmy bardziej skłonni do ograniczenia ilości spożywanych produktów - zaznaczał podczas konferencji Instytutu Matki i Dziecka dr Witold Klemarczyk z Zakładu Żywienia IMiD.

Długofalowe połączenie odpowiedniej diety i aktywności fizycznej dostosowanej do naszych możliwości przynosi najlepsze efekty w kontroli wagi oraz sprzyja prowadzeniu zdrowego trybu życia.

Nadwaga czy otyłość?

Masę ciała ocenia przyjęty na całym świecie wskaźnik BMI. Jak go obliczyć? Prawidłową wagę mają te osoby, których BMI nie przekracza 25 punktów. Powyżej 25 punktów występuje nadwaga. Otyłość liczona jest powyżej 30 punktów w tej skali i jest ona szczególnie niebezpieczna dla zdrowia. Dziś aż 70% mężczyzn po 40. roku życia ma nieprawidłową masę ciała.

 

Źródło: Materiały prasowe

Zobacz także

Monitory snu pogarszają bezsenność

Monitory snu pogarszają bezsenność

Niektórzy pacjenci tak bardzo skupiają się na poprawie snu, że jedynie pogłębiają objawy bezsenności.

4 kroki do zdrowego serca

4 kroki do zdrowego serca

Wystarczy kilka prostych zmian, by zapanować nad nieregularnym rytmem serca.

Pełna moc marihuany

Pełna moc marihuany

Wbrew temu, co próbuje nam wmówić medyczny establishment, to właśnie marihuana zawierająca CBD i THC ma silne właściwości terapeutyczne.

Moczenie nocne - błędnie postrzegany problem

Moczenie nocne - błędnie postrzegany problem

Problem mokrego łóżka nie dotyczy jedynie dzieci. Również dorośli mogą doświadczać nocnego nietrzymania moczu.

Przeszczep bioty może być niebezpieczny

Przeszczep bioty może być niebezpieczny

Nowatorska metoda leczenia chorób jelit polegająca na transferze bakterii od zdrowego dawcy nie jest wolna od powikłań.

Jak Polki radzą sobie ze stresem?

Jak Polki radzą sobie ze stresem?

Praca, nieprzyjemne sytuacje w życiu codziennym oraz rodzina - to główne powody stresu Polek. Sposobem na odreagowanie nerwowych sytuacji według Pań jest przede wszystkim znalezienie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, aktywny wypoczynek i sport oraz wsparcie bliskich.

Narzędzia
Ikona wagi
Sprawdź swoje BMI
Nasz kalkulator pozwoli oszacować czy masa ciała jest prawidłowa
Szczególnie polecamy
Poznaj moc spiruliny

Poznaj moc spiruliny

Mikroalga z odległych Hawajów wspiera odtruwanie wątroby, przeciwdziała...

Raport specjalny

Schudnij na lato!

Schudnij na lato!

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store