MBSR działa jak lek. 4 mocne strony mindfulness

Artykuł pochodzi z magazynu

Holistic Health maj - czerwiec 2019

Kup ten numer
Dodano: 17 maj 2019

Najbardziej znaną terapią powiązaną z mindfulness jest trening redukcji stresu oparty na uważności (Mindfulness Based Stress Reduction - MBSR), wykorzystywany w leczeniu wielu chorób.

Badania prowadzone w Klinice Uniwersyteckiej w Heidelbergu w grupie 110 pacjentów z cukrzycową chorobą nerek wykazały, że udział w grupowym treningu MBSR zmniejsza stres i objawy depresji. Obniża też rozkurczowe ciśnienie krwi, którego wysoki poziom bardzo często jest powiązany z niedomaganiem nerek. MBSR redukuje ponadto stres oksydacyjny, co prowadzi m.in. do ograniczenia występującej w nefropatii cukrzycowej albuminurii (białkomocz)1.

Natomiast opublikowane w 2017 r. wyniki metaanalizy potwierdziły, że u kobiet, które przeszły operację usunięcia piersi w następstwie choroby nowotworowej, trening MBSR przyniósł istotne statystycznie rezultaty, jeśli chodzi o odczuwane zmęczenie i niepokój, a także leczenie bezsenności i depresji2.

W innym badaniu u 22 pacjentów w wieku od 18 do 62 lat, u których stwierdzono pourazowe uszkodzenie mózgu, dwugodzinne sesje MBRS odbywające się raz w tygodniu przez 2,5 miesiąca przyniosły deklarowaną przez pacjentów poprawę jakości życia i wydolności umysłowej. Co ważne, istotną poprawę uzyskano w obszarze pamięci operacyjnej, a także w zakresie zdolności do skupienia uwagi3.

Mindfulness kontra reumatoidalne zapalenie stawów? W przypadku chorych na RZS standardowy 8-tygodniowy trening MBSR nie przyniósł zauważalnego zmniejszenia objawów depresji. Ogólne polepszenie samopoczucia pacjentów zaobserwowano dopiero po kolejnych 4 miesiącach treningu. Choć MBSR nie ma bezpośredniego wpływu na stan kliniczny pacjentów z RZS, może powodować poprawę odczuwanej przez nich jakości życia4.

Bibliografia

  1. Hartmann M. et al., Diabetes Care, 2012, 35(5)
  2. Haller H. et al., Acta Oncol., 2017, 56(12)
  3. Azulay J. et al., J.Head Trauma Rehabil., 2013, 28(4)
  4. Pradhan E.K. et al., Arthritis Rheum., 2007, 57(7)

Zobacz także

Monitory snu pogarszają bezsenność

Monitory snu pogarszają bezsenność

Niektórzy pacjenci tak bardzo skupiają się na poprawie snu, że jedynie pogłębiają objawy bezsenności.

4 kroki do zdrowego serca

4 kroki do zdrowego serca

Wystarczy kilka prostych zmian, by zapanować nad nieregularnym rytmem serca.

Pełna moc marihuany

Pełna moc marihuany

Wbrew temu, co próbuje nam wmówić medyczny establishment, to właśnie marihuana zawierająca CBD i THC ma silne właściwości terapeutyczne.

Moczenie nocne - błędnie postrzegany problem

Moczenie nocne - błędnie postrzegany problem

Problem mokrego łóżka nie dotyczy jedynie dzieci. Również dorośli mogą doświadczać nocnego nietrzymania moczu.

Przeszczep bioty może być niebezpieczny

Przeszczep bioty może być niebezpieczny

Nowatorska metoda leczenia chorób jelit polegająca na transferze bakterii od zdrowego dawcy nie jest wolna od powikłań.

Jak Polki radzą sobie ze stresem?

Jak Polki radzą sobie ze stresem?

Praca, nieprzyjemne sytuacje w życiu codziennym oraz rodzina - to główne powody stresu Polek. Sposobem na odreagowanie nerwowych sytuacji według Pań jest przede wszystkim znalezienie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, aktywny wypoczynek i sport oraz wsparcie bliskich.

Narzędzia
Ikona wagi
Sprawdź swoje BMI
Nasz kalkulator pozwoli oszacować czy masa ciała jest prawidłowa
Szczególnie polecamy
Poznaj moc spiruliny

Poznaj moc spiruliny

Mikroalga z odległych Hawajów wspiera odtruwanie wątroby, przeciwdziała...

Raport specjalny

Schudnij na lato!

Schudnij na lato!

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store