Dieta śródziemnomorska nie chroni Twojego serca

Dodano: 30 sierpień 2019

Powszechnie stosowane diety i suplementy przynoszą mniej korzyści niż dotychczas sądzono. Badania opublikowane w Annals of Internal Medicine przedstawiają analizę 24 suplementów i różnych diet zastosowanych w 277 badaniach.

Przegląd danych z setek badań klinicznych z udziałem prawie 1 mln osób wzbudza kontrowersyjne i jest powodem do ciągłych debat. Badacze odkryli, że tylko kilka z 16 popularnych suplementów i tylko 1 z 8 ocenianych diet miały zauważalny wpływ na wyniki sercowo-naczyniowe. Kwas foliowy, ograniczenie soli i dieta o bogata w kwasy tłuszczowe omega-3 wykazały pewne korzyści.

Co najmniej jedno doniesienie wykazało niekorzystne skutki przyjmowania wapnia razem z witaminą D - zwiększało to ryzyko udaru, prawdopodobnie dlatego, że zwiększała się krzepliwość krwi i twardnienie tętnic.

Autorzy badania podkreślają, że często marnujemy pieniądze, wydając je na coś, co w ogóle nie pomaga. Suplementy, co do których nie potwierdzono ochronnego działania na układ sercowo-naczyniowy to większość witamin z grupy B, witamina A, C, D, E, a także beta-karoten, wapń, żelazo, antyoksydanty i multiwitaminy.

Z badanych suplementów jedynie kwas foliowy i kwasy tłuszczowe omega-3 wykazywały pewne pozytywne działanie na układ krążenia. Przyjmowanie kwasu foliowego zmniejszało ryzyko udaru. Jednak istnieją pewne wątpliwości co do sformułowanych wniosków, gdyż badania zostały przeprowadzone w Chinach, gdzie występują deficyty kwasu foliowego w przeciętnej diecie. Nie ma pewności, że ochronne działanie kwasu foliowego potwierdzi się u osób bez niedoborów witaminowych.

Kwasy omega-3 przyjmowane w dużych dawkach zmniejszały liczbę chorób sercowo-naczyniowych. Jednak najlepsze efekty suplementacji uzyskały osoby, które na co dzień spożywały bardzo mało ryb i owoców morza (naturalnych źródeł omega-3).

Podobne wątpliwości dotyczyły skuteczności diet o potencjalnym działaniu ochronnym na serce. Powszechnie okrzyknięta jako najzdrowsza dla serca dieta śródziemnomorska poddana została ponownej analizie. Wykryto nieścisłości metodologiczne i uznano, że dieta śródziemnomorska ma jedynie neutralne działanie na układ krążenia. Ostatecznie nie potwierdzono leczniczych właściwości diety śródziemnomorskiej na układ sercowo-naczyniowy.

Jedyną interwencją dietetyczną, która wykazywała wyraźne korzyści zdrowotne było ograniczenie spożycia soli. Dieta niskosodowa zmniejszała ryzyko śmierci z powodów sercowo-naczyniowych u osób z nadciśnieniem tętniczym. Dodatkowo, u osób z prawidłowym ciśnieniem krwi obniżała ryzyko zgonu niezależnie od przyczyny.

W przypadku analizowanych diet, jak i suplementów pojawiają się pewne wątpliwości, gdyż badania rzadko uwzględniają indywidualną wrażliwość organizmu na poszczególne składniki odżywcze. Przykładowo, u niektórych osób niewielki dodatek soli w diecie może powodować wzrost ciśnienia tętniczego, a u innych nawet znaczna zawartość soli nie wpłynie na wartość ciśnienia. Badania żywieniowe są często trudne do interpretacji, gdyż nie traktują badanych osób indywidualnie, tylko jako jednolitą zbiorowość.

Źródło: DOI: 10.7326/M19-0341

Zobacz także

Bieg długodystansowy odmładza ciało

Bieg długodystansowy odmładza ciało

Ciało może ulec odmłodzeniu - odnowie biologicznej i dotyczy to nawet tętnic, które zaczęły sztywnieć w miarę starzenia się.

Zgaś światło w sypialni dziecka

Zgaś światło w sypialni dziecka

Jednym z najczęstszych problemów małych dzieci, zaraz po niechęci do jedzenia, są kłopoty z zasypianiem. Okazuje się, że rozwiązaniem może być ograniczenie światła w pokoju dziecka.

Niebezpieczne tętno powyżej 75 uderzeń na minutę

Niebezpieczne tętno powyżej 75 uderzeń na minutę

Spoczynkowe tętno wynoszące od 50 do 100 uderzeń na minutę jest zwykle oceniane jako zdrowe, ale naukowcy uważają obecnie, że każdy wynik powyżej 75, gdy masz pięćdziesiąt lat i więcej zwiększa ryzyko przedwczesnej śmierci.

4 naturalne sposoby do walki z rakiem żołądka

4 naturalne sposoby do walki z rakiem żołądka

Medycyna nie ma wielu sposobów w walce z rakiem żołądka – trzecim najbardziej śmiercionośnym rakiem u mężczyzn.

Religia a szczepionki – jak pokonać odrę?

Religia a szczepionki – jak pokonać odrę?

Przywódcy religijni są zgodni - trzeba uporać się z odrą, bo niewątpliwie problem powrócił.

Dieta śródziemnomorska nie chroni Twojego serca

Dieta śródziemnomorska nie chroni Twojego serca

Powszechnie stosowane diety i suplementy przynoszą mniej korzyści niż dotychczas sądzono. Badania opublikowane w Annals of Internal Medicine przedstawiają analizę 24 suplementów i różnych diet zastosowanych w 277 badaniach.

Narzędzia
Ikona wagi
Sprawdź swoje BMI
Nasz kalkulator pozwoli oszacować czy masa ciała jest prawidłowa
Szczególnie polecamy
Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Ten ważny pierwiastek uczestniczy w wielu funkcjach organizmu. Jaki suplement...

Raport specjalny

Schudnij na lato!

Schudnij na lato!

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store