Leki z kuchennej apteki

Pytanie:

Dr Harald Gaier podpowiada, że wiele skutecznych, naturalnych lekarstw można znaleźć we własnej kuchni.

Odpowiedź:

Wielu Czytelników prosi o spis naturalnych, domowych lekarstw na drobne, codzienne urazy, których działanie poparte byłoby naukowymi dowodami. Poniżej przedstawiam więc 12 skutecznych środków, które najpewniej już znajdują się w Waszej kuchni i podpowiadam, w jaki sposób można je wykorzystać.

1
Cebula na poparzenia

Cebula na poparzenia

Powszechnie wiadomo, że jeśli nieznacznie się poparzymy, dotknięte miejsce należy ochłodzić przez kilka minut pod strumieniem zimnej wody. Nie każdy jednak wie, że lecznicze działanie może mieć w tym przypadku zwykła cebula.

Po schłodzeniu oparzonego miejsca przyłóż więc do niego jej plasterek i luźno owiń folią spożywczą, staraj się, by była sterylna. Dzięki tej metodzie oparzenie pozostaje na widoku, a cebula cały czas wywiera swoje lecznicze działanie.

Jako remedium na drobne oparzenia często poleca się też białko jajka - podobno ma ono tworzyć wokół oparzenia warstwę ochronną, która zapobiega dalszym uszkodzeniom skóry i odbudowuje ważne proteiny wspomagające jej regenerację. To jednak mit. Stosowanie białka może bowiem prowadzić do dalszych komplikacji.

Na drobne oparzenia, w których skóra nie jest przerwana lub uszkodzona, możesz śmiało stosować pokrojoną cebulę, zaś w poważniejszych przypadkach koniecznie udaj się do lekarza.

 
2
Olej sezamowy na zatkany nos

Olej sezamowy na zatkany nos

Wytłaczany z nasion sezamowych olej bogaty jest w wapń, miedź, żelazo, magnez, witaminę B6, E, cynk oraz nienasycone kwasy tłuszczowe. Gdy dokucza Ci zatkany nos, możesz wlać olej sezamowy do czystego rozpylacza po zużytym lekarstwie i stosować go jako spray do nosa.

Jak udowodniono, działa on znacznie lepiej niż roztwory soli fizjologicznej sprzedawane zazwyczaj przez farmaceutów jako lekarstwo na katar.

 

 

 
3
Seler naciowy i anyż gwiazdkowy na uderzenia gorąca

Seler naciowy i anyż gwiazdkowy na uderzenia gorąca

Picie szklanki organicznego soku ze świeżych warzyw (pomidora, selera naciowego, ogórka, kopru włoskiego, kopru ogrodowego i jednej gwiazdki anyżu) dwa razy dziennie może ograniczyć – a czasem nawet całkowicie wyeliminować – nieprzyjemne uderzenia gorąca towarzyszące menopauzie.

Seler naciowy, koper włoski, anyż gwiazdkowy i koper ogrodowy zawierają pewien składnik o nazwie anetol, który daje korzystne efekty bez ryzyka wystąpienia skutków ubocznych towarzyszących hormonalnej terapii zastępczej.

Rośliny te zawierają również likopen, karoten, witaminy A i C, elektrolity, antocyjany oraz inne przeciwutleniacze, natomiast pomidory i ogórki zapewniają przyjemny smak przypominający zupę gazpacho.

Jeżeli nie masz czasu lub chęci na samodzielne wyciskanie soku z warzyw, podobne efekty uzyskasz, jedząc dwa razy dziennie garść nasion anyżu.

 
4
Liście laurowe na ból ucha

Liście laurowe na ból ucha

Zawierają działający przeciwbólowo składnik o nazwie eukaliptol (cyneol), który czyni z nich doskonałe lekarstwo na ból ucha. Wystarczy zagotować 2 lub 3 listki laurowe w ok. 60 ml wody. Odcedź je i przyrządzony w ten sposób wywar po kwadransie zakrop ucha. Następnie zatkaj ucho watą i pozwól lekarstwu działać przez całą noc.

 
5
Banany na skurcze

Banany na skurcze

Gdy mocno się pocisz, tracisz z organizmu cenny magnez, a niedobory tego pierwiastka mogą prowadzić do skurczów mięśni. Terapia pierwszego rzutu to zazwyczaj masowanie dotkniętego obszaru olejkiem z dziurawca zwyczajnego (Hypericum perforatum) lub olejkiem magnezowym, co powinno przynieść natychmiastową ulgę.

Najczęściej zalecaną terapią drugiego rzutu jest picie toniku (np. marki Schweppes), gdyż zawarta w nim chinina rzekomo likwiduje skurcze. Jest to jednak kolejny medyczny mit.

Zamiast tego, by zapobiec powstaniu skurczów, powinniśmy po prostu jeść produkty bogate w magnez: zielone warzywa liściaste, pestki z dyni, makrelę, fasolę, soczewicę, awokado, banany, figi i ciemną czekoladę.

Dowiedziono, że niski poziom magnezu kobiet ciężarnych wiąże się z częstszym występowaniem u nich skurczów mięśni, a przyjmowanie suplementów tego pierwiastka pomaga wyeliminować tę przypadłość. Suplementy magnezu są też korzystne dla osób cierpiących na nocne skurcze mięśni nóg, które bywają tak gwałtowne, że budzą pacjenta z najgłębszego nawet snu.

 
6
Papryczki chili na ból mięśni

Papryczki chili na ból mięśni

Kapsaicyna - związek obecny w ostrych papryczkach - przyspiesza cyrkulację krwi i wykazuje silne miejscowe działanie przeciwbólowe. Jeśli chcesz szybko uśmierzyć ból mięśni, przez 10 min podgrzewaj 3 łyżki stołowe startej papryczki chili w 250 ml oleju roślinnego, następnie przelej roztwór do słoika, odstaw do ostygnięcia. Załóż rękawiczki ochronne i wetrzyj w bolące miejsca.

 

 
7
Ziemniaki na ból stawów

Ziemniaki na ból stawów

Temperatura stymuluje krążenie krwi i limfy, a jako że ziemniaki przez pewien czas zatrzymują ciepło, doskonale nadają się do łagodzenia bólu stawów, mięśni i okolic kręgosłupa. Istnieją nawet dowody na to, że takie ciepłe okłady przynoszą ulgę w bólach dolnych partii pleców.

Nieobrane ziemniaki gotuj aż zmiękną, ubij na jednolitą masę i uformuj z nich paczuszki owinięte folią spożywczą. Następnie na bolącym miejscu ułóż ręcznik i dopiero na nim umieść sporządzony w ten sposób okład. Gdy ziemniaki już nieco ostygną, możesz zdjąć ręcznik i przyłożyć okład bezpośrednio do skóry.

 
8
Cytryny na swędzenie

Cytryny na swędzenie

Gdy po ukąszeniu owada nieustannie swędzi Cię skóra, wystarczy na jakiś czas położyć na niej plasterek cytryny. Owoc ten dezynfekuje, chłodzi i zmniejsza świąd. Warto wiedzieć, że nadaje się też do łagodzenia zbyt ostro doprawionych potraw. Jeżeli Twój orientalny przysmak jest zbyt ostry, skrop go sokiem z cytryny, wtedy znacznie straci na ostrości

 
9
Herbata ziołowa na chrypkę

Herbata ziołowa na chrypkę

Ból gardła i chrypkę najlepiej zwalczać za pomocą naparu z hibiskusa (Hibiscus sabdariffa). Gardło płucz 6 razy dziennie roztworem 2 łyżek posiekanych, suszonych płatków hibiskusa w 250 ml wody. Szybkim lekarstwem na przeziębienie z katarem i kaszlem jest picie 3 do 5 filiżanek herbaty z bzu czarnego (Sambucus nigra) parzonej z łyżeczki posiekanych kwiatów na filiżankę wrzącej wody. Jeżeli napój wzmaga pocenie, leż w łóżku.

 
10
Twaróg na skręconą kostkę

Twaróg na skręconą kostkę

W twarogu znajdują się duże ilości kwasu fosforowego, zawierającego kazeinę, która w kontakcie ze skórą działa przeciwzapalnie i przeciwbólowo oraz zmniejsza opuchliznę. Twaróg rozsmaruj na gazie lub podobnym materiale i tak sporządzony opatrunek umieść (stroną z serem do dołu) na kostce bądź innym skręconym stawie na co najmniej 20 min.

 
11
Migdały na zgagę

Migdały na zgagę

Miazga uzyskana z dobrze przeżutych migdałów może pomóc pozbyć się zgagi. Trzymaj się jednak z dala od mleka migdałowego, jego pH jest bowiem kwaśne, co tylko pogorszyłoby sytuację.

 
12
Ocet na poparzenia meduz

Ocet na poparzenia meduz

Jeśli zdarzy Ci się być poparzonym przez meduzę, absolutnie nie opłukuj skóry wodą, alkoholem ani denaturatem, gdyż to tylko pogorszy uczucie pieczenia i szczypania. Również zalecane często spłukanie poparzenia moczem przyniesie ten sam niezamierzony efekt.

Najlepiej potraktuj dotknięte miejsca octem spirytusowym lub winnym (4-6% kwasu octowego), który dezaktywuje komórki parzydełkowe15. Inny sposób to delikatne zeskrobanie parzydełek ze skóry za pomocą zwykłej karty kredytowej, a następnie przepłukanie jej solą fizjologiczną (wodą z dodatkiem soli).

 

Stopmotion - Fruit & Veg from Clem Stamation on Vimeo.

Nasz ekspert

Harald Gaier to jeden z czołowych ekspertów w dziedzinie medycyny alternatywnej w Wielkiej Brytanii. Jest zarejestrowanym naturopatą, osteopatą, homeopatą i zielarzem. Pracuje w The Allergy and Nutrition Clinic, 22 Harley Street w Londynie. Jego strona internetowa znajduje pod tym adresem.

 

 

Bibliografia

  1. Duke JA. The Green Pharmacy Guide to Healing Foods. New York, NY: Rodale Books, 2009
  2. www.todayifoundout.com
  3. Arch Otolaryngol Head Neck Surg, 2001; 127: 1353–6
  4. www.organicbuenosaires.com
  5. Phytother Res, 2000; 14: 240–4
  6. www.medscape.com
  7. Am J Obstet Gynecol, 1995; 173: 175–80; Fortschr Med, 1984; 102: 841–4
  8. Med Sci Monit, 2002; 8: CR326–30
  9. PLoS Med, 2005; 2: e238
  10. Cochrane Database Syst Rev, 2006; 1: CD004750
  11. Neuwinger HD. African Traditional Medicine. Stuttgart: Medpharm Scientifi c Publishers, 2000
  12. Schilcher H et al. Leitfaden Phytotherapie (Guide to Phytotherapy). Munich: Urban & Fischer Verlag, 2000; page 386
  13. www.greathealth247.com
  14. Curtin C. 'Fact or Fiction?: Urinating on a Jellyfish Sting is an Effective Treatment'. Scientific American, 4 January 2007; www.scientificamerican.com
  15. Marine Drugs, 01/ 2013; 11: 523–50

Zobacz także

Bezsenność - sposoby na lepszy sen

Bezsenność - sposoby na lepszy sen

Od jakiegoś czasu mam kłopoty z zasypianiem, a nigdy wcześniej nie miałam takich problemów. Owszem, spałam ok. 6 godz. na dobę, ale wstawałam wypoczęta. Nie zmieniłam nawyków ani stylu życia, od lat codziennie biegam. Kolację jadam na 3 godz. przed spoczynkiem. Ze względu na niedawno zdiagnozowaną niedoczynność tarczycy zwracam baczniejszą uwagę na to, co jem. Lekarz podejrzewa, iż za moją bezsenność odpowiada fakt, że wcześniej zbyt krótko spałam, albo powodują ją u mnie przyjmowane hormony tarczycy. Zastanawiam się, czy to możliwe? A jeśli tak, to co robić? Przecież nie mogę ich odstawić, a permanentny niedobór snu bardzo źle się na mnie odbija.

Próchnica - zapobieganie, dieta

Próchnica - zapobieganie, dieta

 Podczas ostatniej kontroli dentystycznej okazało się, że mam próchnicę. Trochę się zdziwiłam, ponieważ od dziecka myję zęby 2 razy dziennie i regularnie chodzę do stomatologa, więc byłam pewna, że uda mi się uniknąć tego problemu. Co powinnam robić, by zwalczyć próchnicę bez konieczności zabiegów?

PMS - Zespół napięcia przedmiesiączkowego

PMS - Zespół napięcia przedmiesiączkowego

Już jako nastolatka źle znosiłam okres przed miesiączką. Przez kilka dni byłam rozdrażniona, bolał mnie brzuch, kiepsko spałam. Teraz jednak wszystkie te objawy się nasilają, zwłaszcza nerwowość i gorszy nastrój. Mój ginekolog mówi, że to po prostu zespół napięcia przedmiesiączkowego i niewiele można z tym zrobić - co najwyżej w ostateczności zastosować antydepresanty. Może jednak istnieją jakieś sposoby, by lepiej znosić ten czas?

Alternatywne i naturalne terapie przewlekłego stresu

Alternatywne i naturalne terapie przewlekłego stresu

Na początku roku przeprowadziliśmy się do dużego miasta, w związku z czym musiałam zmienić pracę. Moja nowa szefowa jest bardzo wymagająca. W tym samym czasie poważnie zachorowała moja mama i spadła na mnie opieka nad nią. Ostatnio mąż zwrócił mi uwagę, że jestem stale rozdrażniona i ciągle narzekam na zmęczenie, bóle pleców i głowy. Faktycznie - gdy się nad tym zastanowiłam - budzę się zmęczona, mam kłopoty z koncentracją, zaczęłam też tyć. Lekarz rodzinny zlecił mi badania, ale gdy zobaczył, że wszystkie wyniki mam w normie, stwierdził, że to najpewniej efekt stresu i zalecił mi kupno psa. Czy to możliwe, żeby wszystkie te problemy wynikały z napięcia?

Dieta i suplementy pomogą przy atopowym zapaleniu skóry (AZS)

Dieta i suplementy pomogą przy atopowym zapaleniu skóry (AZS)

dziecko zmagałam się z egzemą. Przez wiele lat nie dokuczały mi objawy, więc byłam pewna, że choroba minęła z wiekiem. Teraz jednak coraz częściej odczuwam świąd i suchość skóry i obawiam się, że może wracać. Staramy się z mężem o dziecko i zastanawiam się, czy będzie ono bardziej narażone na AZS, jeśli ja na nie cierpię? Perspektywa ciąży zniechęca mnie również do stosowania sterydów czy innych silnych leków. Czy istnieją bezpieczniejsze sposoby na tę dermatozę?

Narzędzia
Ikona wagi
Sprawdź swoje BMI
Nasz kalkulator pozwoli oszacować czy masa ciała jest prawidłowa
Szczególnie polecamy
Poznaj moc spiruliny

Poznaj moc spiruliny

Mikroalga z odległych Hawajów wspiera odtruwanie wątroby, przeciwdziała...

Raport specjalny

Schudnij na lato!

Schudnij na lato!

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store