Zespół przewlekłego zmęczenia

Pytanie:

Moja przyjaciółka cierpi z powodu skrajnego zmęczenia, problemów ze snem oraz bólu stawów. Zdiagnozowano u niej zespół przewlekłego zmęczenia. Czy istnieją jakieś sposoby leczenia nie obejmujące podawania leków, które mogłyby jej pomóc?

Odpowiedź:

Oprócz podawania leków w celu kontrolowania objawów, medycyna konwencjonalna ma niewiele do zaoferowania osobom cierpiącym na zespół przewlekłego zmęczenia - zwłaszcza, że nie ma zgodności co do jego przyczyn.Chroniczne zmęczenie powoduje silne stłumienie czynności układu odpornościowego. Niektórzy twierdzą, że musi istnieć jakiś fizyczny czynnik wyzwalający, jak infekcja bakteryjna lub wirusowa, inni natomiast uważają, że u podstaw tej choroby mogą leżeć problemy psychiatryczne - jak depresja lub emocjonalna trauma.

Lekarze medycyny holistycznej od dawna uważali, że zespół przewlekłego zmęczenia (ZPZ) ma wiele możliwych przyczyn, które powodują ten sam skutek - silne stłumienie czynności układu odpornościowego. W celu skutecznego leczenia schorzenia Twoja przyjaciółka powinna zwrócić się do doświadczonego naturopaty, który zdaje sobie sprawę z wagi kompleksowej diagnozy i bierze pod uwagę zarówno czynniki fizyczne, jak i emocjonalne.

Ważną rolę w ZPZ mogą odgrywać zwłaszcza niedobory pokarmowe, dlatego ważne jest, by udać się do specjalisty, który potrafi je zdiagnozować i doradzić odpowiednie dawki stosownych suplementów.

Poniżej opisaliśmy niektóre naturalne sposoby leczenia, które jak dotąd okazały się skuteczne w terapii ZPZ.

 

Jeśli jesteśmy stale zmęczeni możemy zaszkodzić sobie nie tylko w pracy, ale też podczas jazdy samochodem.

Dieta

W pierwszej kolejności Twoja przyjaciółka powinna sprawdzić, czy nie cierpi na alergie lub nietolerancje pokarmowe.

W jednym z badań stwierdzono, że po wyeliminowaniu pszenicy, mleka, benzoesanów, azotynów, azotanów, barwników pokarmowych i innych dodatków do żywności około 90% pacjentów z ZPZ stwierdziło złagodzenie całej gamy chronicznych objawów, takich jak zmęczenie, gorączka, ból gardła, mięśni, głowy, bóle stawów oraz zespół jelita drażliwego.

Powinna też zastanowić się nad przejściem na dietę składającą się wyłącznie z produktów organicznych, ponieważ kolejną możliwą przyczyną ZPZ są pestycydy.

Magnez dla ciągle zmęczonych

Twoja przyjaciółka powinna przebadać się pod kątem niedoboru magnezu. Niektóre osoby cierpiące na ZPZ mają niski poziom magnezu we krwi, a wiele z objawów ZPZ przypomina objawy niedoboru magnezu.

W kilku przeprowadzonych na niewielką skalę badaniach wykazano, że gdy osobom z niedoborem magnezu, które cierpiały na ZPZ, podawano magnez doustnie lub w postaci zastrzyków, objawy ZPZ uległy złagodzeniu.

Karnityna na dodanie energii

Wiele z objawów zespołu chronicznego zmęczenia przypomina objawy niedoboru magnezu.Ten aminokwas jest niezbędny do produkcji energii w centrach energetycznych komórki (mitochondriach), więc niedobór tego składnika pokarmowego może zaburzyć działanie mitochondriów, prowadząc do objawów takich jak ogólne zmęczenie, bóle mięśni i osłabienie.

W jednym z badań niski poziom karnityny stwierdzono u tych pacjentów z ZPZ, u których zaobserwowano poprawę po przyjmowaniu przez 2 miesiące suplementów zawierających L karnitynę.

Niezbędne kwasy tłuszczowe

Jedną z przyczyn ZPZ może być niski poziom niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Dowody na to, czy stosowanie suplementów może rzeczywiście złagodzić objawy, są sprzeczne, chociaż w jednym z ostatnich doniesień stwierdzono, że przy suplementacji kwasami omega-3 poprawa następuje w przeciągu 8−12 tygodni.7 Twoja przyjaciółka powinna raczej zwiększyć przyjmowanie NNKT poprzez wprowadzenie do diety większej ilości tłustych ryb, siemienia lnianego lub nawet portulaki, będącej dobrym roślinnym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3, niż przez suplementację.

Witamina B12

Twoja przyjaciółka może także rozważyć przyjmowanie zastrzyków z witaminy B12; w jednym z badań stosowanie witaminy B12 w dawkach 2500−5000 μg co drugi lub co trzeci dzień przyniosło poprawę u 80% pacjentów z ZPZ.Jeśli stale jesteśmy zmęczeni, warto sprawdzić, czy nie brakuje nam witamin.

NADH Dinukleotyd nikotynoamidoadeninowy (NADH), koenzym lub czynna forma witaminy B3, bierze udział w wytwarzaniu adenozynotrifosforanu (ATP), źródła energii dla ciała, dlatego suplementacja NADH może okazać się pomocna - tak jak w przypadku niemal jednej trzeciej pacjentów, którzy wzięli udział w jednym z badań.

Przeciwutleniacze

Uważa się, że stres oksydacyjny odgrywa ważną rolę w ZPZ, dlatego Twoja przyjaciółka może spróbować przyjmować przeciwutleniacze, takie jak selen, glutation, N-acetylocysteina, kwas alfa-liponowy, koenzym Q10 i oligomery proantocyjanidynowe (OPC), jak również witaminy C i E. Wszystkie te związki uważane są za skuteczne.

Ćwiczenia

Bibliografia

  1. Altern Med Rev, 2001; 6: 450–9
  2. Toxicol Ind Health, 1999; 15: 386–97
  3. Altern Med Rev, 2000; 5: 93–108
  4. Lancet, 1991; 337: 757–60; Lancet, 1992; 340: 426
  5. Neuropsychobiology, 1997; 35: 16–23
  6. J Clin Pathol, 2007; 60: 122–4; Neuro Endocrinol Lett, 2005; 26: 745–51
  7. Acta Neurol Scand, 1990; 82: 209–16; Acta Neurol Scand, 1999; 99: 112–6; Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids, 2004; 70: 399–401
  8. Ann Allergy Asthma Immunol, 1999; 82: 185–91
  9. Clin Rehabil, 2010; 24: 1072–9
  10. Cochrane Database Syst Rev, 2008; 3: CD001027
  11. J Tradit Chin Med, 2009; 29: 24–8
  12. Zhen Ci Yan Jiu, 2009; 34: 421–8
  13. J Psychosom Res, 2005; 58: 383–7
  14. Tijdschr Psychiatr, 2009; 51: 603–10
  15. J Rehabil Res Dev, 2009; 46: 985–96

Zgodnie z powszechną wiedzą medyczną ćwiczenia fizyczne mogą pogłębić objawy zmęczenia, jednak dowody wskazują, że stopniowany wysiłek fizyczny - rozpoczęty od niezbyt forsownych ćwiczeń i powoli zwiększany- może łagodzić objawy ZPZ. W jednym z badań odkryto, że zarówno stopniowane ćwiczenia aerobowe jak i progresywny trening wytrzymałościowy znacznie poprawiały wydolność fizyczną i jakość życia, choć tylko aerobik zmniejszał zmęczenie i depresję.

Jeśli Twoja przyjaciółka ćwiczy, to upewnij się, że wykonuje ćwiczenia ze stopniowanym wysiłkiem, zgodnie z zaleceniami i pod okiem wykwalifikowanego trenera, który ma doświadczenie w projektowaniu programów treningowych dla osób z ZPZ.

Terapia behawioralno-poznawcza

Ten typ psychoterapii jest często stosowany w leczeniu przewlekle chorych pacjentów. W przeprowadzonym na dużą skalę badaniu przeglądowym stwierdzono, że u osób poddanych terapii poznawczo-behawioralnej istniało większe prawdopodobieństwo, że będą czuć się mniej zmęczone pod koniec leczenia niż u osób, które objęte były zwykłą opieką lekarza pierwszego kontaktu.

Masaż

Masaż może przynosić ulgę w większości objawów ZPZ takich jak ból, depresja, lęk i problemy ze snem. W chińskim badaniu jedna z jego wersji orientalnych, zwana "inteligentnym masażem żółwia" nie tylko łagodziła fizyczne objawy ZPZ, lecz także poprawiała działanie układu odpornościowego.

Akupunktura

Twoja przyjaciółka mogłaby także spróbować tej tradycyjnej chińskiej techniki. Zgodnie z przeglądem istotnych badań, może być ona skuteczna w ZPZ.

Acupuncture from Marty Clemens on Vimeo.

Sauna terapeutyczna

Ponieważ jedną z przyczyn zespołu przewlekłego zmęczenia jest nadmierne obciążenie organizmu toksynami, seria zabiegów suchej sauny z zastosowaniem promieni podczerwonych przy temperaturze 60°C (rodzaj terapii termalnej), może przynieść ulgę w niektórych częstych objawach jak zmęczenie, ból, kłopoty ze snem i niewielka gorączka.

Techniki relaksacyjne

Stres może odgrywać kluczową rolę w rozwoju ZPZ, dlatego wszystko, co Twoja przyjaciółka zrobi, by zmniejszyć stres fizyczny i psychiczny, może mieć dobroczynny wpływ na występujące u niej objawy. Udowodniono, że tai-chi, joga i medytacja skutecznie redukują stres.

Równowaga

Twoja przyjaciółka powinna starać się żyć w swoim własnym rytmie (ang. pacing), zachowując optymalną równowagę pomiędzy planowanymi okresami aktywności i odpoczynku. Teoretycznie, jeśli osoby z ZPZ mądrze spożytkują ograniczoną ilość energii, jaką dysponują, jej poziom powinien się w końcu podwyższyć. W jednym z badań stwierdzono, że trzy tygodnie samodzielnego kontrolowania rytmu pracy i odpoczynku prowadziło do niewielkiej poprawy dotyczącej nasilenia objawów i codziennego funkcjonowania.

Zobacz także

Naturalne sposoby na dolegliwości ciążowe

Naturalne sposoby na dolegliwości ciążowe

Po roku bezowocnych starań w końcu udało mi się zajść w ciążę. Teraz najważniejsze jest dla mnie zdrowie dziecka. Wiem, że większość leków może mieć negatywny wpływ na jego rozwój, ale z drugiej strony obawiam się o własne samopoczucie - co robić, gdy pojawią się ataki migreny (z którą się zmagam), nudności czy zaparcia, by nie zaszkodzić dziecku? I jak uniknąć groźnych komplikacji, takich jak niedokrwistość?

Parkinsonizm (zespół parkinsonowski) - objawy, leczenie niekonwencjonalne, dieta

Parkinsonizm (zespół parkinsonowski) - objawy, leczenie niekonwencjonalne, dieta

Mój dziadek chorował na parkinsona. Teraz również ojciec zaczyna mieć problemy z poruszaniem się i drżeniem rąk. Obawiam się, że na razie dość dyskretne objawy staną się coraz silniejsze, ale lekarz twierdzi, że nie jest to choroba Parkinsona, a parkinsonizm. Nie bardzo rozumiem, na czym polega różnica? I co możemy robić, aby choroba taty nie postępowała, a ominęła mnie i moje dzieci?

Cholestaza (zastój żółci) - profilaktyka, leczenie ziołami

Cholestaza (zastój żółci) - profilaktyka, leczenie ziołami

Jakiś czas temu zaczęłam mieć problemy z trawieniem, zwłaszcza tłustych potraw. Z czasem pojawiły się kłopoty z wypróżnieniami, a później dziwne swędzenie skóry. Lekarz rodzinny podejrzewa, że to cholestaza, choć usg nie wykazało żadnych kamieni w pęcherzyku. Czy to możliwe, że mimo braku złogów mam zastój żółci? A jeśli tak, to co robić, by usprawnić jej przepływ?

Siniaki - przyczyny, domowe sposoby na krwiaki

Siniaki - przyczyny, domowe sposoby na krwiaki

Od dziecka miałam dość wrażliwą skórę i łatwo nabijałam sobie siniaki. Teraz podobną przypadłość obserwuję u swojej córki. Martwi mnie jednak, że zmiany na ciele pojawiają się u niej nawet przy mocniejszym dotknięciu. Czy może to oznaczać jakiś większy problem zdrowotny? I co robić, kiedy po kilkunastu dniach siniak nadal nie chce zniknąć?

Medycyna kontra sucha skóra

Medycyna kontra sucha skóra

Zawsze miałam przesuszoną cerę, ale teraz, zimą dokucza mi to szczególnie. Zwłaszcza na twarzy i rękach łuszczy się, jest napięta, swędzi, a czasem wręcz boli. Nie da się nałożyć podkładu, bo łuszczące się skórki stają się jeszcze bardziej widoczne. Jak zapobiec temu zimowemu odwodnieniu?

Narzędzia
Ikona wagi
Sprawdź swoje BMI
Nasz kalkulator pozwoli oszacować czy masa ciała jest prawidłowa
Szczególnie polecamy
Poznaj moc spiruliny

Poznaj moc spiruliny

Mikroalga z odległych Hawajów wspiera odtruwanie wątroby, przeciwdziała...

Raport specjalny

Schudnij na lato!

Schudnij na lato!

Nowości

Niebezpieczne e-hulajnogi

Niebezpieczne e-hulajnogi

18 lipiec 2019

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store