Nerwice i stany lękowe

Pytanie:

Czy nie sprawdziliby Państwo, jakie są naturalne metody stosowane w stanach lękowych? Moja przyjaciółka ma ogólne zaburzenia nerwicowe i mimo że bierze leki (paroksetynę), nie wygląda na to, by zachodziła poprawa. Czy są jakieś alternatywne metody?

Odpowiedź:

Wszyscy doświadczamy niekiedy uczucia lęku, gdyż jest to normalną reakcją organizmu na stres. Ale gdy ten stan wzmaga się, staje się irracjonalny, wtedy ma wpływ na całe nasze życie i jest to czas by sięgnąć po fachową pomoc.

W jednym z badań cielista była w leczeniu zaburzeń lękowych męczennica była równie skuteczna jak oksazepam - lek z grupy benzodiazepin. W jednym z badań cielista była w leczeniu zaburzeń lękowych męczennica była równie skuteczna jak oksazepam - lek z grupy benzodiazepin.

Przewlekły stan lękowy nazywany też ogólnymi zaburzeniami nerwicowymi (ang. generalised anxiety disorder, skrót: GAD) jest podstawowym rozpoznaniem psychiatrycznym z fizycznymi symptomami jak palpitacje, suchość w ustach, pocenie się i problemy ze snem.

Na szczęście Pana przyjaciółka udała się do specjalisty. Ale leki, które jej przepisano mogą bardziej zaszkodzić niż pomóc.

Paroksetyna, jak i inne selektywne inhibitory wychwytu zwrotnego serotoniny (ang. skrót SSRI) jest łączona z występowaniem szeregu niepożądanych efektów ubocznych jak: ospałość, zaparcia, wzrost wagi ciała, seksualne dysfunkcje oraz objawy zespołu odstawienia, po zaprzestaniu przyjmowania.

Najgorsze, że paroksetyna jest też łączona z podwyższonym ryzykiem podjęcia próby samobójczej. Niefarmakologiczne podejście

Terapia poznawczo-behawioralna

Może być efektywną, długoterminową metodą leczenia powiązanych z nerwicą zaburzeń, ale wydaje się, że działa to tylko w połowie przypadków, więc Pana przyjaciółka mogłaby zdecydować się na połączenie tego z innym (lub kilkoma innymi) środkiem, który naturalna medycyna ma do zaoferowania.

Zioła łagodzące zaburzenia lękowe

Różnorodne preparaty ziołowe mogą leczyć stany lękowe, najbardziej popularne to pieprz metystynowy znany też jako Kava Kava (Piper methysticum).

Analiza wyników 11 wysokiej jakości eksperymentów z udziałem ponad 600 osób, dowiodła, że jego stosowanie jest „skuteczną opcją, w objawowej terapii stanów lękowych”. Ale obawy związane z bezpieczeństwem doprowadziły niektóre kraje (np. Wielką Brytanię, w Polsce metoda ta nie jest znana)do wprowadzenia oficjalnego zakazu stosowania tej metody. Są jednak eksperci, którzy wierzą, że zakaz jest bezzasadny a dopóki nie zostanie to wyjaśnione, można z powodzeniem zastosować inne zioła. Tych poniżej na pewno warto spróbować.

Strach ma zwykle wielkie oczy, ale jeślli nękają nas poważne stany lękowe warto skorzystać z pomocy naturanych ziół.

Rumianek (Matricaria recutita)

Działanie wyciągu wykazywało znacznie lepsze efekty niż placebo w redukcji symptomów w jednym doświadczeniu z udziałem osób, cierpiących na zaburzenia nerwicowe o niskim bądź średnim natężeniu.

Męczennica (Passiflora incarnata)

W jednym z przeprowadzonych dotąd badań okazała się tak samo skuteczna jak oksazepam - lek z grupy benzodiazepin.

Waleriana (Waleriana oficinalis)

Waleriana może pomóc na drażliwość, problemy ze snem i depresję – powszechne oznaki ogólnych zaburzeń nerwicowych.

Suplementy diety na zaburzenia lękowe

Wygląda na to, że stany lękowe i nerwice są jednymi z tych problemów, które mogą się tylko powiększyć wraz z niedoborem witamin.

Brytyjskie badania z udziałem 80 mężczyzn pokazują, że codzienne łykanie tabletek zawierających kompleks witamin i minerałów (m.in. z wapniem, magnezem i cynkiem) wykazało lepsze efekty niż placebo w obniżaniu stanów lękowych i stresu.

Inne suplementy, które mogą być pomocne, to 5-hydroksytryptofan oraz aninokwasy L-lizyna oraz L-arginina przyjmowane łącznie.

Wnioski ostatnio prowadzonych naukowych poszukiwań mówią o „mocnych dowodach” przemawiających za użyciem suplementów diety, zawierających połączenie L- lizyny i L-arganiny w leczeniu stanów lękowych i nerwic.

Sugerowane dawki:

2-3 g dziennie L-lizyny i L-arganiny obniżyły stany niepokoju w testach klinicznych, podczas gdy ok. 300 mg dziennie 5-hydroksytryptofanu jest normalną terapeutyczną dawką. Pana przyjaciółka powinna skonsultować się z doświadczonym terapeutą, żeby dopasować właściwą do jej potrzeb dawkę.

Masaż

Pacjenci, u których stosowano masaże twierdzą, że zmniejszyły one stany niepokoju, podniosły poczucie pewności siebie oraz uczucie rozluźnienia ciała i umysłu.

Masaż połączony z aromaterapią także może przynieść korzyści, jednak efekty są raczej niewielkie i chwilowe.

Terapia relaksacyjna Badania nad 27 przypadkami pokazują, że terapia relaksacyjna (relaksacja progresywna Jacobsona, autogeniczne ćwiczenia, relaksacja i medytacja) mogą znacznie zredukować stany lękowe.

Ćwiczenia

Aktywność fizyczna jawi się jako potężne antidotum na stres i stany lękowe, nic dziwnego więc, że jest często zalecanym środkiem do walki z nerwicami oraz depresją. Sugeruję, żeby Pana przyjaciółka spróbowała rytmiki, aerobiku, ćwiczeń o niskim lub średnim natężeniu jak np. jogging, pływanie, jazda na rowerze, spacer. Dla osiągnięcia jak najlepszych rezultatów powinna ćwiczyć co najmniej 3 razy w tygodniu, 15 do 30 minut.

Przezczaszkowa symulacja magnetyczna (TMS) Istnieją obiecujące dowody, sugerujące, że ta nieinwazyjna metoda stymulująca neurony, może być użyteczna w kontrolowaniu stanów lękowych. Uznano, że TMS obniża nasilenie symptomów także w postraumatycznym stresie oraz napadach paniki.

Bibliografia

  1. Lancet, 2006; 368: 2156–66
  2. Expert Opin Drug Saf, 2008; 7: 783–94
  3. BMC Psychiatry, 2006; 6: 55
  4. Cochrane Database Syst Rev, 2005; 4: CD004690
  5. Cochrane Database Syst Rev, 2003; 1: CD003383
  6. J Clin Psychopharmacol, 2009; 29: 378–82
  7. Z Arztl Fortbild Qualitätssich, 2001; 95: 33–4
  8. J Clin Pharm Ther, 2001; 26: 363–7
  9. Psychopharmacology [Berl], 2000; 150: 220–5
  10. Int Clin Psychopharmacol, 1987; 2: 33–45; Biomed Res, 2007; 28: 85–90
  11. Nutr J, 2010; 9: 42
  12. Complement Ther Clin Pract, 2009; 15: 96–101
  13. Br J Gen Pract, 2000; 50: 493–6
  14. BMC Psychiatry, 2008; 8: 41
  15. Psychiatr Pol, 2004; 38: 611–20
  16. Int Clin Psychopharmacol, 2009; 24: 163–73

Zobacz także

Próchnica - zapobieganie, dieta

Próchnica - zapobieganie, dieta

 Podczas ostatniej kontroli dentystycznej okazało się, że mam próchnicę. Trochę się zdziwiłam, ponieważ od dziecka myję zęby 2 razy dziennie i regularnie chodzę do stomatologa, więc byłam pewna, że uda mi się uniknąć tego problemu. Co powinnam robić, by zwalczyć próchnicę bez konieczności zabiegów?

PMS - Zespół napięcia przedmiesiączkowego

PMS - Zespół napięcia przedmiesiączkowego

Już jako nastolatka źle znosiłam okres przed miesiączką. Przez kilka dni byłam rozdrażniona, bolał mnie brzuch, kiepsko spałam. Teraz jednak wszystkie te objawy się nasilają, zwłaszcza nerwowość i gorszy nastrój. Mój ginekolog mówi, że to po prostu zespół napięcia przedmiesiączkowego i niewiele można z tym zrobić - co najwyżej w ostateczności zastosować antydepresanty. Może jednak istnieją jakieś sposoby, by lepiej znosić ten czas?

Alternatywne i naturalne terapie przewlekłego stresu

Alternatywne i naturalne terapie przewlekłego stresu

Na początku roku przeprowadziliśmy się do dużego miasta, w związku z czym musiałam zmienić pracę. Moja nowa szefowa jest bardzo wymagająca. W tym samym czasie poważnie zachorowała moja mama i spadła na mnie opieka nad nią. Ostatnio mąż zwrócił mi uwagę, że jestem stale rozdrażniona i ciągle narzekam na zmęczenie, bóle pleców i głowy. Faktycznie - gdy się nad tym zastanowiłam - budzę się zmęczona, mam kłopoty z koncentracją, zaczęłam też tyć. Lekarz rodzinny zlecił mi badania, ale gdy zobaczył, że wszystkie wyniki mam w normie, stwierdził, że to najpewniej efekt stresu i zalecił mi kupno psa. Czy to możliwe, żeby wszystkie te problemy wynikały z napięcia?

Dieta i suplementy pomogą przy atopowym zapaleniu skóry (AZS)

Dieta i suplementy pomogą przy atopowym zapaleniu skóry (AZS)

dziecko zmagałam się z egzemą. Przez wiele lat nie dokuczały mi objawy, więc byłam pewna, że choroba minęła z wiekiem. Teraz jednak coraz częściej odczuwam świąd i suchość skóry i obawiam się, że może wracać. Staramy się z mężem o dziecko i zastanawiam się, czy będzie ono bardziej narażone na AZS, jeśli ja na nie cierpię? Perspektywa ciąży zniechęca mnie również do stosowania sterydów czy innych silnych leków. Czy istnieją bezpieczniejsze sposoby na tę dermatozę?

Menopauza - objawy, dieta, suplementy

Menopauza - objawy, dieta, suplementy

Mam 48 lat, od jakiegoś czasu moje miesiączki są nieregularne, coraz częściej pojawiają się problemy ze snem, kiepskie samopoczucie, uderzenia gorąca i zaczerwienia na twarzy. Czy to możliwe, że już rozpoczyna się u mnie menopauza? A jeśli tak, to w jaki sposób mogę opóźnić, a przynajmniej złagodzić jej przebieg?

Narzędzia
Ikona wagi
Sprawdź swoje BMI
Nasz kalkulator pozwoli oszacować czy masa ciała jest prawidłowa
Szczególnie polecamy
Poznaj moc spiruliny

Poznaj moc spiruliny

Mikroalga z odległych Hawajów wspiera odtruwanie wątroby, przeciwdziała...

Raport specjalny

Schudnij na lato!

Schudnij na lato!

Nowości

Letnie zagrożenia dla skóry

Letnie zagrożenia dla skóry

14 czerwiec 2019

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store