Lucerna siewna - właściwości zdrowotne

Lucerna siewna (Medicago sativa), zwana inaczej alfalfa, jest znana głównie jako roślina pastewna. Pochodzi z Azji, gdzie była zaliczana do ziół jako jedna z pierwszych.

Mimo że długo była składnikiem pasz dla zwierząt, w medycynie ludowej była stosowana na bardzo wiele problemów zdrowotnych. Dziś jest wykorzystywana także jako dodatek do codziennej zbilansowanej diety, która pomaga zachować naturalną witalność i prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Dlaczego warto regularnie spożywać lucernę i w jaki sposób przyczynia się do zachowania zdrowia? Przeczytasz o tym w naszym artykule.

Składniki odżywcze

Alfalfa należy do rodziny bobowatych (tak jak fasola i groch). Już od wielu pokoleń była stosowana w medycynie ludowej, chińskiej czy ajurwedyjskiej jako ratunek na wiele schorzeń, o których będzie mowa poniżej. Swoje bogactwo substancji odżywczych zawdzięcza głęboko sięgającym korzeniom, które rozwijają się aż do 15 metrów w głąb ziemi. Stamtąd czerpie krocie witamin i minerałów, z których później możemy korzystać. Ważną informację stanowi też fakt, że 17-20% składu to białko, które jest łatwo przyswajalne.

Co konkretnie zawiera w sobie lucerna?

Jest bogata między innymi w:

Bibliografia

  1. goo.gl/iKQUvp
  2. goo.gl/n7VqBs
  3. goo.gl/8pV5eJ
  4. oo.gl/BDW5WK
  • witaminę E
  • wapń
  • potas
  • fosfor
  • miedź
  • mangan
  • folian
  • tiaminę
  • ryboflawinę
  • magnez
  • żelazo
  • białko

Właściwości zdrowotne

Z tak wieloma wartościami odżywczymi alfalfa stanowi znakomity środek przeciwdziałający bardzo wielu kłopotom ze zdrowiem. Ta niepozorna roślina pomoże w obniżeniu poziomu cholesterolu we krwi, a więc jest bardzo wskazana dla osób zagrożonych chorobą miażdżycową. Wspomaga również leczenie m. in. astmy, reumatoidalnego zapalenia stawów, bólów brzucha, problemów z układem trawiennym, np. wrzodów żołądka, wzdęć, i innych schorzeń. Oczyszcza krew i wątrobę, reguluje pracę jelit, działa przeciwbakteryjnie i przeciwgrzybiczo.

Co więcej, chroni i poprawia funkcjonowanie nerek i prostaty, a także łagodzi objawy menopauzy oraz zespołu napięcia przedmiesiączkowego. Lucerna ma również wyjątkową właściwość w postaci zwiększania wchłanialności białka, węglowodanów wapnia czy żelaza. Dzięki tej roślinie wzrasta poziom hemoglobiny - osoby zmagające się z anemią powinny zatem przyjmować lucernę, aby poprawić wyniki krwi. Dzięki dużej dawce witamin i minerałów wzmacnia ona układ immunologiczny zapobiegając infekcjom zwłaszcza w okresie przesilenia.

Spożycie

Lucernę można wprowadzać do codziennej diety na wiele sposobów. Powszechnie dostępną formą są kiełki, które doskonale sprawdzą się jako dodatek do dań obiadowych, kanapek czy sałatek. Z kolei suplementacja lucerny w postaci kapsułek, które zawierają w pełni naturalny proszek z rośliny jest dobrą opcją dla osób żyjących w biegu.

Przeciwwskazaniem do spożywania lucerny może być zażywanie leków zmniejszających krzepliwość krwi (duża zawartość witaminy K). Trzeba także wziąć pod uwagę, że ciągła obecność lucerny w diecie może spowodować nagromadzenie się zbyt dużej ich ilości - po 2-3 miesiącach należy zrobić przerwę.

Zdrową, naturalną lucernę w postaci suplementu diety kupisz tutaj. Zobacz koniecznie!

 

Zobacz też:

Zobacz także

Osobowość borderline, czyli życie na pograniczu

Osobowość borderline, czyli życie na pograniczu

Skrajne wahania nastroju, wybuchy gniewu, dojmujące uczucie pustki, strach przed porzuceniem i zachowania autodestrukcyjne to codzienność osób z zaburzeniami osobowości z pogranicza.

Skrzyp polny nie tylko na włosy

Skrzyp polny nie tylko na włosy

Wzmacnia włosy, przyspiesza gojenie ran, działa moczopędnie i przeciwzapalnie - wszystkie te właściwości posiada niepozorny chwast z naszych pól i łąk.

Choroby - pamiątka z wakacji

Choroby - pamiątka z wakacji

Urlop w krajach egzotycznych to niezapomniany czas. Co robić, żeby z wakacji nie przywieźć nic oprócz miłych wspomnień?

Witaminy,  ale jakie? Na co zwrócić uwagę przy wyborze odpowiedniej dla siebie witaminy K2 i D3

Witaminy, ale jakie? Na co zwrócić uwagę przy wyborze odpowiedniej dla siebie witaminy K2 i D3

Na temat samych witamin D3 oraz K2, jak i ich połączenia, napisano już wiele artykułów naukowych, popularnonaukowych oraz przeprowadzono liczne badania potwierdzające ich pozytywny wpływ na zdrowie i funkcjonowanie człowieka. Nie ulega wątpliwości, że ich regularne stosowanie ma zbawienny wpływ na nasze zdrowie. Z tego powodu warto przyjrzeć się bliżej kluczowym czynnikom, które ułatwią podjęcie optymalnego dla siebie i swoich bliskich wyboru.

Bylica piołun: 6 mocnych stron

Bylica piołun: 6 mocnych stron

To pełne goryczy zioło wykorzystywano w rytuałach oczyszczających i ochronnych, a produkowany na jego bazie absynt w XIX w. podbijał serca francuskiej bohemy.

Raport specjalny

Schudnij na lato!

Schudnij na lato!

Nowości

Naukowcy odkryli nowy kształt komórki

Naukowcy odkryli nowy kształt komórki

21 wrzesień 2018

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store