Alergia - jak się jej pozbyć?

Uczulenia to epidemia, która ma ogromny wpływ na cywilizację XXI wieku. To, że dziś jej nie masz, nie znaczy, że nie dopadnie Cię w późniejszym wieku. To plaga, która w dotkliwy sposób dręczy coraz więcej ludzi.

Największą grupę reakcji alergicznych stanowią reakcje oddechowe, szczególnie o tej porze roku, gdy intensywnie pylą trawy. A w tym roku odnotowuje się szczególnie nasilone reakcje alergiczne. Sezonowe alergie utrudniają funkcjonowanie, objawiając się katarem, sennością, podrażnieniem oczu czy świszczącym oddechem. Mogą dawać również zmiany na skórze, pobudzać układ nerwowy, a także upośledzać odporność i obniżać poziom witalności.

Standardowe leczenie alergii obejmuje podawanie leków przeciwhistaminowych, aby zmniejszyć objawy alergiczne. Blokują one wydzielanie histaminy (mediatora procesów zapalnych i odczynu alergicznego) i mogą być skuteczne w leczeniu objawowym, natomiast nie usuwają przyczyny uczulenia. Ponadto bywa, że powodują skutki uboczne, np. senność, zmęczenie, zawroty głowy, uczucie suchości w ustach, nudności. W mojej opinii antyhistaminy jedynie maskują objawy.

Jakie są przyczyny alergii?

Podstawą mojej skutecznej pracy z pacjentami jest ustalenie przyczyny, dlaczego dane zjawisko chorobowe występuje. Często okazuje się, że mam do czynienia z grupą czynników. Dlatego jedynie holistyczne podejście do zdrowia i danej osoby może dać trwałe efekty i zapobiec nawracającym problemom.

Do najczęstszych możliwych przyczyny chorób alergicznych należą:
  • rosnąca sterylność życia, szczególnie od najmłodszych lat;
  • nadużywanie leków chemicznych, takich jak antybiotyki, sterydy, środki przeciwbólowe i przeciwzapalne;
  • zanieczyszczenie środowiska, smog; - częste przebywanie w dymie papierosowym;
  • spożywanie wysokoprzetworzonego pożywienia;
  • predyspozycje genetyczne;
  • nietolerancje pokarmowe szczególnie na mleko krowie, białko kurze, pszenicę, kakao, orzechy i cytrusy;
  • zakażenia pasożytami;
  • przerost grzybów i drożdżaków w układzie pokarmowym;
  • roztocza, grzyby i wilgoć w pomieszczeniach;
  • stres emocjonalny - lęki i smutek, konflikt terytorium, jak również tłumiona agresja.

Czego unikać przy alergii?

Aby zapobiegać uczuleniom oraz niwelować objawy alergiczne, przede wszystkim trzeba wyeliminować z diety cukier. Gdy jemy słodycze, węglowodany (makarony, kluski, pieczywo), ketchup, owoce oraz napoje gazowane, dostarczamy go sobie w nadmiarze, a to zaburza równowagę bakteryjną oraz zaostrza wszelkie objawy zapalne.

Warto również wyeliminować z jadłospisu produkty śluzotwórcze, tj. mleko krowie i jego przetwory, pszenicę i kakao. Kolejne na czerwonej liście są produkty mięsne, tłuste i smażone potrawy, żywność przetworzona, sztucznie barwiona i konserwowana, a nawet wydawałoby się niewinne soki owocowe. Jeżeli pacjent ma lub podejrzewa u siebie jakieś nietolerancje pokarmowe, na wszelki wypadek również powinien ograniczyć "podejrzane" pokarmy.

Alergia u małych dzieci 

W przypadku dzieci podstawą jest naturalne karmienie dziecka do 6. miesiąca życia wyłącznie piersią. Wówczas kluczowa jest dbałość matki o jakość pokarmu. Przeprowadzone w Erasmus Medical Centre przez Agnes Sonnenschein - van der Voort studium wskazuje, że znacznie mniej problemów oddechowych mają te dzieci, które przez pierwsze pół roku karmione były tylko mlekiem matki. Analizę przeprowadzono na danych zebranych od rodzin ponad 5 tys. dzieci, w 4 pierwszych latach ich życia. Badania potwierdzają doskonale znaną tezę, że najbardziej korzystne dla dziecka jest właśnie mleko matki.

Oprócz tego, że mleko matki zawiera znane wszystkim przeciwciała, które tą drogą docierają do młodziutkiego organizmu, to jeszcze pozwala na znacznie lepszy i szybszy rozwój malucha. Ponadto inne badania wskazują, że im dłużej trwa karmienie piersią, tym mniejsze jest ryzyko wszelkich chorób o podłożu alergicznym w późniejszym życiu dziecka. Pamiętajmy, iż Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca w krajach rozwiniętych karmienie piersią do 2. r.ż., a w krajach rozwijających się rok dłużej.

Alergia a dieta starszych dzieci 

Menu starszych pociech warto uzupełnić o warzywa bogate w karotenoidy (marchew, paprykę, szpinak, jarmuż, pomidory) oraz w witaminę C (wiśnie, aronia, cytrusy, kiwi). Bowiem z doniesień naukowych wynika, że dzieci mające niedobory tych 2 składników odżywczych są bardziej zagrożone wystąpieniem dolegliwości alergicznych. Na stole całej rodziny powinny zagościć czosnek, czerwona cebula, brokuły i jabłka ze skórką, będące bogatym źródłem kwercetyny.

Substancja ta hamuje wydzielanie histaminy i mediatorów stanów zapalnych, ograniczając rozwój reakcji alergicznej. Warto codziennie zeszklić na małej ilości masła średnią cebulę – jest ona smaczna i zawiera znaczne ilości kwercetyny. Uzupełniaj również magnez. Podczas ataków alergicznych często dochodzi do skurczów dróg oddechowych. Magnez pomaga temu zapobiec dzięki rozkurczowemu działaniu. Jego doskonałym źródłem są zielone warzywa liściaste, orzechy i nasiona.

Bądź pro i eko

Zadbaj, by w diecie całej rodziny nie zabrakło bakterii probiotycznych oraz kiszonek. Wszystkie produkty fermentowane wspierają układ odpornościowy, zmniejszając częstość występowania alergii i niwelując stany zapalne. Pamiętaj też o rybach. Tłuste, jak łosoś, sardynki, pstrąg, śledź lub makrela, dzięki wysokiej zawartości kwasów omega-3 mają właściwości przeciwzapalne.

Jeśli tylko możesz, wybieraj żywność ekologiczną, aby uniknąć szkodliwego działania chemikaliów i konserwantów, które dodatkowo podrażniają układ odpornościowy oraz przyczyniają się do napadów duszności. Jedzenie prostego pożywienia, opartego na sezonowych produktach, pozwala ograniczyć reakcje alergiczne i wzmacnia działanie układu immunologicznego.

Jakie zioła stosować przy alergii?

Korzystne działanie wykazują tarczyca bajkalska, przęśl, mięta pieprzowa, liść pokrzywy, rumianek, lukrecja, tymianek, czarny bez, jeżówka purpurowa i korzeń traganka. Aby dobrać odpowiednią dla siebie kombinację ziołową, skontaktuj się z naturopatą lub zielarzem.

Ponadto pomocne będą następujące metody:

  • Ocet jabłkowy blokuje reakcje histaminy i zmniejsza stan zapalny. Stosuj ok. 1 łyżeczki na szklankę ciepłej wody. Wypijaj codziennie rano.
  • Olej z czarnuszki wzmacnia układ immunologiczny, działa antyseptycznie, jak również rozszerza oskrzela i ułatwia odksztuszanie zalegającej wydzieliny.
  • Napary z kłącza oraz liści lepiężnika - W kilku badaniach ich stosowanie przyniosło efekt porównywalny z działaniem leku przeciwalergicznego.
  • Ssanie plastra miodu z pobliskiej pasieki. Działa on jak naturalna autoszczepionka na pyłki z najbliższej okolicy.
  • Uzupełnianie witaminy B6, której szczególny niedobór obserwuje się u astmatyków oraz alergików, gdyż zażywane lekarstwa usuwają ją z organizmu.
  • Uzupełnienie kwasów omega-3, ze względu na ich właściwości przeciwzapalne i nawilżające, poprzez np. olej lniany lub olej z kryla.
  • Suplementacja witaminą D3, która jest niezbędna do prawidłowego działania śluzówek układu oddechowego.
  • Przyjmowanie colostrum lub laktoferyny, które mają właściwości regenerujące nabłonek oraz działają przeciwzapalnie.

Udręka atopika

Pamiętam, jak 2 lata temu zwróciła się do mnie mama Marcinka. Swędzące zmiany na skórze u jej synka nasilały się co roku na wiosnę i utrzymywały się przez kilka miesięcy. Bardzo zaburzały jego sen i powodowały rozdrażnienie. Sezonowo przyjmował leki antyhistaminowe i sterydy do smarowania skóry, które przynosiły tymczasową ulgę.

Po szczegółowym wywiadzie i badaniu zaproponowałam skorygowanie diety, kurację odrobaczającą oraz mieszankę ziół do picia. Gdy po kilku tygodniach Marcinek przyszedł do mnie na wizytę kontrolną, z przyjemnością odnotowałam, że skóra dziecka była czysta. Jak zapewniła mnie mama chłopca, teraz malec spał już spokojnie, a zmiany skórne nie powróciły.

Co jeszcze pomoże przy alergii?

W przypadku dokuczliwych uczuleń warto wypróbować przepłukiwanie nosa butelką lub dzbankiem neti pot, które pomogą usunąć alergeny ze śluzówek. Można też smarować wnętrze nosa kremem, dzięki czemu pyłki alergenów przylepią się do jego tłustej powierzchni, nie wnikając do śluzówek. Z kolei masowanie klatki piersiowej dziecka kilkoma kroplami olejków rozmarynowego, eukaliptusowego lub tymiankowego, zmieszanych z łyżeczką oleju spożywczego lub smalcu gęsiego, spowoduje rozszerzenie dróg oddechowych oraz lepsze nawilżenie układu oddechowego.

Te same olejki można dodawać do kąpieli lub inhalacji. Zorganizuj całej rodzinie prozdrowotny relaks. Zachęcaj dziecko do śpiewania w drodze nad morze. Czynność ta wspaniale poprawia wydolność płuc i przepływ tlenu. A gdy już tam dojedziecie, koniecznie się wykąpcie. Pływanie w morzu lub innych naturalnych zbiornikach wodnych wzmacnia płuca i cały system oddechowy.

Naturopathic doctor CCN (dyplomowana naturoterapeutka), dietetyk holistyczny, terapeutka medycyny chińskiej oraz masażu chińskiego Tuina.

Przyjmuje w Przychodni Renort Słuchając Ciała, ul. Łucka 18, Warszawa, www.przychodniersc. pl

Prowadzi warsztaty: - Naturalne metody redukcji stresu - Przygotowania do ciąży - Zdrowe Dziecko - Tuina Pediatryczna – akupunktura bez igieł. Aktualne daty znajdziecie na profilu Fb: https:// www.facebook.com/ naturalhealing warszawa/ lub po zapisaniu się do newslettera na www.naturalhealing.pl

Artykuł ukazał się w wydaniu papierowym O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą Czerwiec 2019.

Znajdź terapeutę i uzyskaj pomoc
Zgodnie ze swoimi potrzebami medycyny niekonwencjonalnej

Zobacz także

Jeżyny - właściwości lecznicze, zastosowanie

Jeżyny - właściwości lecznicze, zastosowanie

Te ciemnofioletowe owoce to prawdziwa skarbnica składników przeciwzapalnych, przeciwutleniających i przeciwwirusowych, które poprawiają też trawienie i samopoczucie.

Jak żyć po udarze?

Jak żyć po udarze?

To druga co do częstości przyczyna śmierci, a główna trwałego kalectwa i niepełnosprawności dorosłych. Na szczęście, jak dowodzą wyniki nowych badań, mózg ma niebywałe zdolności do regeneracji. Dlatego warto to wykorzystać, by po udarze jak najszybciej wrócić do zdrowia.

5 sposobów na migrenę

5 sposobów na migrenę

Migrena to trzecia najczęstsza choroba na świecie, i 7. najbardziej utrudniająca codzienne funkcjonowanie1. Oprócz silnego bólu głowy do jej objawów należą nudności, wymioty, ból brzucha oraz nadwrażliwość na światło i dźwięki.

Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Ten ważny pierwiastek uczestniczy w wielu funkcjach organizmu. Jaki suplement należy wybrać, by mieć pewność, że dobrze się on przyswoi?

Unikanie słońca może być szkodliwe

Unikanie słońca może być szkodliwe

Przez lata przekonywano nas, że trzeba unikać słońca, ponieważ nadmierne opalanie może powodować raka skóry. Tymczasem unikanie ekspozycji na promieniowanie słoneczne nie jest wskazane, a nawet bywa szkodliwe.

Szczególnie polecamy
Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Ten ważny pierwiastek uczestniczy w wielu funkcjach organizmu. Jaki suplement...

Raport specjalny

Bezpieczny dom

Bezpieczny dom

Nowości

Jajka nie podwyższają poziomu cholesterolu

Jajka nie podwyższają poziomu cholesterolu

16 październik 2019

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store