6 sposobów na zespół niespokojnych nóg

Artykuł pochodzi z magazynu

O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą październik 2019

Kup ten numer

Objawy niepokoju ruchowego oraz nieprzyjemne doznania czuciowe (parestezje) w kończynach (mrowienie, cierpnięcie, drętwienie, rzadziej ból) mogą oznaczać zespół niespokojnych nóg (restless legs syndrome, RLS). To zaburzenie ruchowe, na które cierpi mniej więcej 5-15% populacji. 

Jego objawy pojawiają się w spoczynku, najczęściej wieczorem, np. podczas oglądania telewizji lub przy próbie zaśnięcia. Nieraz pacjent skarży się również na nocne wybudzenia, spowodowane nieprzyjemnym przymusem „rozchodzenia” dolegliwości.

U podłoża RLS mogą leżeć inne przypadłości, takie jak niewydolność nerek czy niedokrwistość z niedoboru żelaza, a także ciąża, choć w większości przypadków nie da się ustalić wyraźnej przyczyny.

Jeżeli sytuacja jest poważna, lekarz może przepisać leki, takie jak antagoniści dopaminy czy lewodopa, choć w gruncie rzeczy mogą one jeszcze nasilić objawy1. W łagodnych przypadkach najczęściej zaleca się unikanie kofeiny, alkoholu i papierosów oraz wysypianie się, choć niestety rzadko kiedy pozwala to całkowicie wyeliminować symptomy2.

Nie dziwi więc, że nawet 2/3 pacjentów z RLS regularnie sięga po środki alternatywne3. Oto kilka najlepszych sposobów na uspokojenie nóg.


1. Wyrównaj niedobory składników odżywczych

Nawet jeśli u pacjenta nie stwierdzono anemii, niedobór żelaza może odpowiadać za RLS, dlatego warto zbadać poziom tego mikroelementu. Jeżeli jest go we krwi za mało, uzupełnienie deficytu może złagodzić objawy4. Niski poziom witaminy D również ma związek z tym schorzeniem, dlatego przyjmowanie suplementów podnoszących jej zawartość w organizmie może przynieść ulgę5. Warto skonsultować się z wykwalifikowanym specjalistą, który będzie w stanie zdiagnozować niedobory tych i innych składników odżywczych oraz zaleci odpowiednie suplementy, aby podnieść ich poziom.


2. Bierz suplementy

Poniższe składniki warto przyjmować bez względu na to, czy stwierdzono ich niedobór. Magnez Jak wykazało badanie na pacjentach cierpiących na bezsenność związaną z RLS bądź pokrewnymi okresowymi ruchami kończyn we śnie, magnez przyjmowany wieczorem polepsza jakość snu6. Sugerowana dzienna dawka: 300 mg wieczorem. Witaminy C i E Te potężne przeciwutleniacze okazały się skuteczne u pacjentów z zespołem niespokojnych nóg, którzy zostali poddani hemodializie7. Sugerowana dzienna dawka: do 3 g witaminy C oraz 400 j.m. witaminy E. L-tryptofan Niektóre badania dowodzą, że ten suplement polepszający jakość snu pomaga w przypadku RLS8. Sugerowana dzienna dawka: 1-2 g wieczorem.


3. Naświetlaj się

Niektóre doniesienia sugerują, że terapia światłem o długości fal zbliżonej do podczerwieni może stanowić skuteczny sposób na RLS. W toku pewnego badania, obejmującego 12 półgodzinnych sesji naświetlania nóg w ciągu 4 tygodni, metoda ta wywołała znaczącą poprawę w porównaniu do terapii kontrolnej9. Kilku producentów oferuje sprzęt do domowego naświetlania o skuteczności potwierdzonej przez badania kliniczne10. Promieniowanie podczerwone wykorzystują również sauny infrared, zalecane w przypadku bólu kręgosłupa różnego pochodzenia, choroby zwyrodnieniowej stawów, dyskopatii, zaburzeń krążenia obwodowego, stanów pourazowych narządu ruchu, cukrzycy czy otyłości.



4. Więcej ruchu

Umiarkowana, regularna aktywność fizyczna pomaga na zespół niespokojnych nóg. Jak wykazało pewne badanie, trening kondycyjny oparty na ćwiczeniach aerobowych oraz wytrzymałościowych na dolne partie ciała 3 razy w tygodniu pozwala ograniczyć objawy tego schorzenia11. Inne badania, przeprowadzone na pacjentach z RLS poddanych hemodializie, wykazały podobne wyniki12. Należy jednak unikać zbyt intensywnych ćwiczeń oraz trenowania niedługo przed snem, gdyż może to jeszcze nasilić objawy.


5. Wypróbuj RTMS

Powtarzana przezczaszkowa stymulacja magnetyczna (RTMS) to nieinwazyjna metoda pobudzająca neurony budujące korę mózgową. Stymulację przeprowadza się przez skórę głowy, w sposób bezpieczny i niesprawiający dyskomfortu. Pewne badanie wykazało, że terapia ta może „znacząco złagodzić objawy motoryczne, zaburzenia snu oraz niepokój u pacjentów z RLS13


 6. Zafunduj sobie masaż

Nawet zwyczajne masowanie nóg olejkiem lawendowym (rozprowadzonym w bazie, np. w oleju kokosowym) może przynieść ulgę dla niespokojnych nóg14. Warto najpierw wziąć kąpiel w wannie, a później masować nogi tuż przed pójściem do łóżka.


Bibliografia

  1. Sleep Med, 2011; 12: 431–9
  2. Clin Med (Lond), 2016; 16: 379–82
  3. Sleep Med, 2016; 17: 99–105
  4. Age Ageing, 1994; 23: 200–3; Cochrane Database Syst Rev, 2019; 1: CD007834
  5. Sleep Breath, 2015; 19: 579–83
  6. Sleep, 1998; 21: 501–5
  7. Sleep Med, 2012; 13: 542–5
  8. Int J Neurosci, 1992; 67: 127–44; Am J Psychiatry, 1986; 143: 554–5
  9. Physiother Theory Pract, 2011; 27: 345–51
  10. Physiother Theory Pract, 2011; 27: 352–9
  11. J Am Board Fam Med, 2006; 19: 487–93
  12. J Pain Symptom Manage, 2018; 55: 1184–95
  13. Chin Med J (Engl), 2015; 128: 1728–31
  14. Nurs Midwifery Stud, 2015; 4: e29617
Znajdź terapeutę i uzyskaj pomoc
Zgodnie ze swoimi potrzebami medycyny niekonwencjonalnej

Zobacz także

Przełyk Barreta - groźne powikłanie choroby refluksowej

Przełyk Barreta - groźne powikłanie choroby refluksowej

Problemy żołądkowe często przypisywane chorobie refluksowej mogą tak naprawdę być objawem nowotworu przełyku

Leki, które szkodzą

Leki, które szkodzą

Leki ratują nasze zdrowie, a niekiedy nawet życie, zapobiegają chorobom, zwalczają ich przykre objawy, wspomagają metabolizm lub odpowiednio go modyfikują. To prawda, ale czy zdajemy sobie sprawę z zagrożeń związanych z farmakoterapią? Jak uniknąć pułapek wynikających z przyjmowania leków i bezpiecznie walczyć z każdą chorobą?

Awocado - właściwości lecznicze

Awocado - właściwości lecznicze

Gdy w XVI wieku hiszpański konkwistador Hernán Cortés podbijał tereny dzisiejszego Meksyku, nie przypuszczał nawet, że stanie się poniekąd odkrywcą owocu, który obecnie jest symbolem źródła zdrowia i młodości. Chodzi o smaczliwkę wdzięczną, czyli doskonale znane nam awokado.

Na straży hormonów tarczycy

Na straży hormonów tarczycy

Coraz większą uwagę zwraca się na suplementację pierwiastkami śladowymi w przebiegu chorób tarczycy. Podstawowym czynnikiem wpływającym na prawidłową pracę tego gruczołu pozostaje spożycie jodu, ale rosnące znaczenie przypisuje się również selenowi.

Od hemoroidów do anemii

Od hemoroidów do anemii

Ignorowanie problemu guzków krwawniczych może prowadzić do częstych krwawień, w wyniku których spada stężenie hemoglobiny i może rozwinąć się niedokrwistość.

Szczególnie polecamy
Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Ten ważny pierwiastek uczestniczy w wielu funkcjach organizmu. Jaki suplement...

Raport specjalny

Bezpieczny dom

Bezpieczny dom

Nowości

Witamina A chroni przed rakiem skóry

Witamina A chroni przed rakiem skóry

4 grudzień 2019

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store