Raport specjalny

Pokonaj osteoporozę

Wszystkie artykuły
Krok drugi: suplementy diety. Plan suplementacji. Sugerowane dawki

Krok drugi: suplementy diety. Plan suplementacji. Sugerowane dawki

Przedstawiamy plan suplementacji uwzględniający oleje rybne, multiwitaminy, pełne spektrum minerałów, m.in. stront, a także koenzym Q10 oraz witaminy K i D.

Medycyna konwencjonalna zachęca kobiety do zażywania dużych dawek wapnia. Tymczasem w kościach gromadzonych jest mnóstwo innych niezbędnych minerałów, m.in. magnez, sód, krzem i potas.

Prawidłowa synteza kostna wymaga wielu z tych misternie ze sobą powiązanych mikroelementów, które odżywiają kolagenową macierz utrzymującą elastyczność kości. Magnez reguluje transport wapnia, a krzem wspomaga zapobieganie utracie tego pierwiastka. Poniższe sugerowane dawki stanowią jedynie wskazówkę, skonsultuj się więc z lekarzem, który może dostosować plan suplementacji do indywidualnych potrzeb.

Odpowiednie multiwitaminy. Znajdź preparat zawierający obfite ilości witamin C (co najmniej 1 g/dzień) i E (co najmniej 600 mg mieszanych tokoferoli). Wykazano, że obie zapobiegają utracie masy kostnej w starszym wieku.

Cytrynian wapnia to najlepiej przyswajalna forma wapnia rekomendowana przez wielu dietetyków.

Sugerowana dawka dobowa: 1000-2000 mg

Kurkumina

kurkumina plan suplementacjiZwiększa tempo obrotu kostnego oraz wytrzymałość kości.

Magnez. Niektórzy badacze uważają, że to raczej niedobór magnezu, a nie wapnia, odpowiada za rozwój osteoporozy. Pierwiastek ten wspomaga bowiem aktywację enzymu kostnego o nazwie fosfataza alkaliczna oraz pobudza tworzenie nowej kości. W jednym z badań mineralna gęstość kości kobiet, którym podawano magnez, zwiększyła się o 11 proc. po zaledwie dziewięciu miesiącach.

Sugerowana dawka dobowa: 500-600 mg

Witamina D. Zaledwie kwadrans światła słonecznego na skórze każdego dnia powinien wystarczyć, aby organizm otrzymał potrzebną dawkę witaminy D, jednak mieszkańcy północnych stref klimatycznych mogą wymagać suplementacji. Badania wykazują 30-procentowy spadek niekręgowych złamań wśród seniorów przyjmujących witaminę D3.

Sugerowana dawka dobowa: 2000-8000 j.m. (zanim jednak zaczniesz samodzielne dawkowanie, zbadaj poziom witaminy D w organizmie)

Witamina K2 jest istotna nie tylko w procesie krzepnięcia krwi. Odgrywa także główną rolę w metabolizmie kostnym jako ważny kofaktor produkcji białka kostnego - osteokalcyny. Podobnie jak bisfosfoniany witamina K może zwiększać gęstość kości, w odróżnieniu od nich nie ma jednak żadnych działań niepożądanych.

Sugerowana dawka dobowa: 1000 μg w formie MK-4 oraz 1000 μg w formie menachinonu, czyli MK-7; jeśli zażywasz leki przeciwkrzepliwe, takie jak warfaryna, omów suplementację ze swoim lekarzem

Bor. Ten mało znany pierwiastek zapobiega utracie wapnia oraz demineralizacji kości, a ponadto wspomaga przekształcanie cholesterolu w witaminę D3, która jest potrzebna do przyswajania wapnia.

Sugerowana dawka dobowa: 3-9 mg

Kwasy tłuszczowe omega-3. Uzupełnianie przyswajanych wraz z pokarmem kwasów tłuszczowych omega-3 o ich suplementy w formie olejów rybnych lub roślinnych, takich jak olej lniany, stanowi silne remedium na towarzyszący osteoporozie stan zapalny.

Sugerowana dawka dobowa: co najmniej 1400 mg EPA i 1000 mg DHA

Krzem - jak wskazują badania - może zwiększyć mineralną gęstość kości oraz zapobiec utracie masy kostnej.

Sugerowana dawka dobowa: 5-10 mg

Bibliografia

  1. Ann Med, 2005; 37: 278-85
  2. J Orthop Sci, 2001; 6: 487-92
  3. Biol Trace Elem Res, 2009; 128: 239-47
  4. Phytomedicine, 2008; 15: 1069-78

Cynk to kolejny minerał budujący kości.

Sugerowana dawka dobowa: 30 mg

Weź pod uwagę również kurkuminę. Ta mająca wiele zastosowań wspaniała przyprawa korzenna zwiększa tempo obrotu kostnego oraz wytrzymałość kości (przynajmniej w badaniach na zwierzętach, które mogą nie dotyczyć ludzi).

Sugerowana dawka dobowa: 400 mg

Ostrożnie stosuj stront. Shelly zażywała około 500 mg zwykłych suplementów diety zawierających cytrynian strontu (unikając dawek powyżej 600 mg). Tymczasem produkowany przez jeden z wielkich koncernów lek o nazwie Protelos (ranelinian strontu), który stanowi połączenie strontu i syntetycznego kwasu ranelinowego, powiązano ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia zawału serca. Obecnie stosowanie tego preparatu w Europie podlega ograniczeniom, a w USA w ogóle nie jest on dostępny.

Znajdź terapeutę i uzyskaj pomoc
Zgodnie ze swoimi potrzebami medycyny niekonwencjonalnej

Pozostałe artykuły

Osteoporoza. Czy zmiany w kościach są nieodwracalne?

Osteoporoza. Czy zmiany w kościach są nieodwracalne?

Kobiety są przekonane, że po 50. roku życia automatycznie przychodzi osteoporoza. Tymczasem większość informacji rozpowszechnianych na temat tej cichej epidemii jest błędna. Jeśli jesteś kobietą po 40. roku życia, to - według danych statystycznych - żyjesz z widmem z wolna zapadającego się w sobie kręgosłupa, a prawdopodobieństwo, że się ono ziści, wzrasta z każdym rokiem.

6 chorób, które prowadzą do osteoporozy

6 chorób, które prowadzą do osteoporozy

Jeśli cierpisz na niewydolność serca, nadczynność tarczycy lub cukrzycę, musisz liczyć się z większym ryzykiem zachorowania na osteoporozę.

Osteoporoza po lekach

Osteoporoza po lekach

Utarło się przekonanie, że zrzeszotnienie kości jest wynikiem starzenia się układu szkieletowego, które najczęściej dopada kobiety po menopauzie. Tymczasem choroba może rozwinąć się w każdym wieku... w efekcie leczenia innych schorzeń! Tak jest w 20% przypadków.

Nowe spojrzenie na osteoporozę

Nowe spojrzenie na osteoporozę

Przyzwyczailiśmy się do myśli, że ta choroba dotyczy głównie kobiet po menopauzie, tymczasem jest diagnozowana coraz częściej u bardzo młodych osób, a nawet dzieci. Co na to wpłynęło? Jak powstrzymać epidemię osteoporozy? Problem jest poważny: co roku kraje europejskie wydają łącznie 25 mld euro na walkę z tym schorzeniem.

Osteoporoza - witaminy i suplementy

Osteoporoza - witaminy i suplementy

Prawidłowy stan kości nie zależy tylko od poziomu wapnia i witaminy D3 w organizmie. Potrzebna jest także witamina K2.

Osteoporoza: co wpływa na ryzyko złamania?

Osteoporoza: co wpływa na ryzyko złamania?

Zachowanie właściwej gęstości mineralnej kości pozwoli zminimalizować rosnące wraz z wiekiem ryzyko złamań osteoporotycznych.

Picie soków chroni kości przed osteoporozą

Picie soków chroni kości przed osteoporozą

Kolejne badania pokazują związek między ryzykiem osteoporozy a zakwaszeniem organizmu i aktywnością wolnych rodników. Dlatego w profilaktyce tej choroby ogromną rolę odgrywa dieta bogata w alkalizujące i przeciwutleniające warzywa i owoce.

Jak pokonałam osteoporozę

Jak pokonałam osteoporozę

Po latach bólów pleców u Shelly Lefkoe, trenerki rozwoju personalnego metodą Lefkoe, zdiagnozowano pełnoobjawową osteoporozę. Po odrzuceniu wszystkich leków kobieta zdołała jednak cofnąć chorobę. Oto jej czteropunktowy plan.

Jak pokonać osteoporozę - krok pierwszy: Dieta

Jak pokonać osteoporozę - krok pierwszy: Dieta

Stosuj dietę opartą na różnorodnych zdrowych produktach organicznych, która równoważy pokarmy kwaśne i zasadowe. Sporządzaj potrawy od podstaw i ogranicz spożycie tych, do których przygotowania potrzebna jest duża liczba składników.

Krok trzeci: aktywność fizyczna. Ćwicz, żeby zapobiec utracie masy kostnej

Krok trzeci: aktywność fizyczna. Ćwicz, żeby zapobiec utracie masy kostnej

Nie ulega wątpliwości, że mężczyźni i kobiety, którzy regularnie ćwiczą i poświęcają czas na aktywność fizyczną, są o wiele mniej narażeni na utratę masy kostnej zarówno poprzez utrzymywanie wytrzymałości kości, jak i przez zwiększanie masy mięśniowej za pomocą ćwiczeń obciążeniowch.

Lista rzeczy, które zwiększają ryzyko wystąpienia osteoporozy

Lista rzeczy, które zwiększają ryzyko wystąpienia osteoporozy

Przedstawiamy listę rzeczy, które zwiększają ryzyko wystąpienia osteoporozy. Żeby pokonać tę chorobę kości zalecamy unikać...

Pozostałe raporty

Szczególnie polecamy
Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Ten ważny pierwiastek uczestniczy w wielu funkcjach organizmu. Jaki suplement...

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store

Zdrowie publiczne

Czym jest zdrowie publiczne? Jeżeli interesują cię ciekawe zagadnienia związane ze zdrowiem i zdrowym stylem życia, to koniecznie powinieneś śledzić na bieżąco nasz dział, w którym publikujemy raporty specjalne, których tematem jest zdrowie publiczne.

Nasze zdrowie jest czymś, o czym zwykle nie myślimy za dużo, a dopiero kiedy pojawia się kłopoty, to reagujemy. Tymczasem wielu codziennym dolegliwościom można zapobiec, jeżeli posiadać będziemy przynajmniej podstawową wiedzę na temat różnych zagrożeń.

Wiedz więcej!

Wśród najciekawszych tekstów, które warto przeczytać, z pewnością znajdują się te poświęcone zagadnieniom chorób nowotworowych, długości życia bądź też sposobów przeciwdziałania osteoporozie. Osoby, które fascynują się zagadnieniem możliwości wydłużania ludzkiego życia, z pewnością zaciekawi artykuł pokazujący przyszłościowe możliwości rozwoju technologii, dzięki którym możliwe będzie przeniesienie ludzkiej pamięci na urządzenie komputerowe bądź badania związane z kriogeniką. Oprócz informacji, związanych z prób wydłużenia życia przy pomocy inżynierii genetycznej w raporcie znaleźć można także informację o zdrowych nawykach, które charakteryzują mieszkańców tak zwanych niebieskich stref, czyli obszarów, gdzie ludzie żyją dłużej niż przeciętnie.

Kobiety, zwłaszcza w okolicach pięćdziesiątego roku życia koniecznie powinny zapoznać się z artykułami dotyczącymi osteoporozy, gdyż dzięki tym tekstom rozwiać można wiele mitów związanych z tą chorobą, a także poznać sposoby, które pomogą się przed nią uchronić. Osteoporoza jest zmorą dzisiejszych czasów, jednak przy pomocy odpowiedniej dawki ruchu oraz prawidłowego odżywiania można spowolnić postępowanie osteoporozy, co gwarantuje lepszą jakość życia w starszym wieku.