Raport specjalny

Pokonaj osteoporozę

Wszystkie artykuły
Lista rzeczy, które zwiększają ryzyko wystąpienia osteoporozy

Lista rzeczy, które zwiększają ryzyko wystąpienia osteoporozy

Przedstawiamy listę rzeczy, które zwiększają ryzyko wystąpienia osteoporozy. Żeby pokonać tę chorobę kości zalecamy unikać...

Więcej niż trzech filiżanek kawy dziennie - Picie czterech lub więcej filiżanek kawy każdego dnia może predysponować do większego narażenia na złamania, jeśli dzienne spożycie wapnia jest niskie. Duże dawki kofeiny powodują utratę budujących kości pierwiastków, takich jak wapń i magnez. Zamiast kawy wybieraj herbatę, która zawiera flawonoidy i wydaje się chronić zawartość kości.

Zbyt dużych ilości alkoholu, który może powodować osteoporozę. Ogranicz jego spożywanie do jednego lub dwóch drinków dziennie, niezależnie od tego, czy jesteś kobietą, czy mężczyzną.

Czekolady - Starsze kobiety, które codziennie jadły czekoladę, miały mniejszą gęstość kości niż te, które pozwalały sobie na nią rzadziej niż raz w tygodniu.

Papierosów - Palenie to zdecydowanie jeden z najważniejszych czynników ryzyka wystąpienia osteoporozy - jedna paczka papierosów dziennie zwiększa prawdopodobieństwo rozwoju tej choroby aż o 60 proc. Z nałogiem tym ma związek jedno na osiem złamań kości udowej, niezależnie od masy ciała, wczesnej menopauzy i aktywności fizycznej pacjentów. Papierosy obniżają zarówno mineralną gęstość kości, jak i liczbę komórek szpiku kostnego oraz budujących kości osteoblastów, przynajmniej w przypadku szczurów. Przekonaj osoby z Twojego otoczenia do zaprzestania palenia, ponieważ nawet bierne palenie może osłabić kości.

Aluminiowych naczyń kuchennych - Aluminium może hamować produkcję hormonu przytarczycznego, co przyczynia się do rozwoju osteoporozy.

Nadmiaru soli, który z czasem może doprowadzić do ubytku masy kostnej po menopauzie. Ogranicz spożycie przetworzonych produktów i posiłków w restauracjach (zawierają zazwyczaj bardzo duże ilości soli).

Fluoru - Siedmioletnie badanie wykazało, że picie fluorowanej wody z wodociągów w stanie Utah zwiększyło ryzyko wystąpienia złamania kości udowej u osób powyżej 65. roku życia.

Odkryto także, że fluor hamuje aktywność fosfatazy alkalicznej i - jak się wydaje - obniża jakość nowo tworzącej się kości, szczególnie w okolicy biodra.

Leków na receptę - Kortykosteroidy, np. prednizon, od dawna przyczyniają się do słabości i kruchości kości, podobnie jak inhibitory pompy protonowej, inhibitory aromatazy, selektywne inhibitory wychwytu zwrotnego serotoniny (ang. selective serotonin reuptake inhibitors, SSRI), czyli grupa środków przeciwdepresyjnych oraz leki przeciwkrzepliwe, takie jak warfaryna, które hamują aktywność witaminy K.

Cukru - Dentysta i pionier dietetyki Weston Price odkrył, że osteoporozę obserwuje się tylko w tych krajach, w których powszechnie spożywa się produkty rafinowane. Dieta oparta na pokarmach wysoko przetworzonych nie tylko prowadzi do insulinooporności, lecz także zwiększa ryzyko wystąpienia osteoporozy, nadwagi i rozwoju zespołu metabolicznego. Samodzielnie przygotowuj więc posiłki od podstaw.

Napojów gazowanych - Cola oraz inne napoje bezalkoholowe zawierają zazwyczaj fosforany i barwniki, które zakłócają metabolizm wapnia.

Stresu - Podwyższony poziom kortyzolu w organizmie osłabia aktywność hormonów płciowych oraz nasila insulinooporność, co zwiększa ryzyko wystąpienia osteoporozy.

Bibliografia

  1. 12 Osteoporos Int, 2006; 17: 1055-64
  2. Am J Clin Nutr, 2007; 86: 1243-7
  3. Alcohol Clin Exp Res, 2010; 34: 869-75; Am J Clin Nutr, 2009; 89: 1188-96
  4. Am J Clin Nutr, 2008; 87: 175-80
  5. Bone, 2010; 47: 378-87
  6. J Cross Cult Gerontol, 2005; 20: 109-25; Orthopedics, 2010; 33: 90-5
  7. Spec Top Endocrinol Metab, 1983; 5: 201-26
  8. Eur J Clin Nutr, 1997; 51: 394-9
  9. JAMA, 1992; 268: 746-8
  10. Presse Med, 2006; 35: 1571-7; Curr Gastroenterol Rep, 2010; 12: 448-57; Bratisl Lek Listy, 2010; 111: 27-32; Curr Osteoporos Rep, 2010; 8: 185-91; Int J Rheum Dis, 2009; 12: 130-5
  11. Bone, 2011; 48: 748-54
  12. ILAR J, 2004; 45: 89-115

Pozostałe artykuły

Osteoporoza. Czy zmiany w kościach są nieodwracalne?

Osteoporoza. Czy zmiany w kościach są nieodwracalne?

Kobiety są przekonane, że po 50. roku życia automatycznie przychodzi osteoporoza. Tymczasem większość informacji rozpowszechnianych na temat tej cichej epidemii jest błędna. Jeśli jesteś kobietą po 40. roku życia, to - według danych statystycznych - żyjesz z widmem z wolna zapadającego się w sobie kręgosłupa, a prawdopodobieństwo, że się ono ziści, wzrasta z każdym rokiem.

6 chorób, które prowadzą do osteoporozy

6 chorób, które prowadzą do osteoporozy

Jeśli cierpisz na niewydolność serca, nadczynność tarczycy lub cukrzycę, musisz liczyć się z większym ryzykiem zachorowania na osteoporozę.

Osteoporoza po lekach

Osteoporoza po lekach

Utarło się przekonanie, że zrzeszotnienie kości jest wynikiem starzenia się układu szkieletowego, które najczęściej dopada kobiety po menopauzie. Tymczasem choroba może rozwinąć się w każdym wieku... w efekcie leczenia innych schorzeń! Tak jest w 20% przypadków.

Nowe spojrzenie na osteoporozę

Nowe spojrzenie na osteoporozę

Przyzwyczailiśmy się do myśli, że ta choroba dotyczy głównie kobiet po menopauzie, tymczasem jest diagnozowana coraz częściej u bardzo młodych osób, a nawet dzieci. Co na to wpłynęło? Jak powstrzymać epidemię osteoporozy? Problem jest poważny: co roku kraje europejskie wydają łącznie 25 mld euro na walkę z tym schorzeniem.

Osteoporoza - witaminy i suplementy

Osteoporoza - witaminy i suplementy

Prawidłowy stan kości nie zależy tylko od poziomu wapnia i witaminy D3 w organizmie. Potrzebna jest także witamina K2.

Osteoporoza: co wpływa na ryzyko złamania?

Osteoporoza: co wpływa na ryzyko złamania?

Zachowanie właściwej gęstości mineralnej kości pozwoli zminimalizować rosnące wraz z wiekiem ryzyko złamań osteoporotycznych.

Picie soków chroni kości przed osteoporozą

Picie soków chroni kości przed osteoporozą

Kolejne badania pokazują związek między ryzykiem osteoporozy a zakwaszeniem organizmu i aktywnością wolnych rodników. Dlatego w profilaktyce tej choroby ogromną rolę odgrywa dieta bogata w alkalizujące i przeciwutleniające warzywa i owoce.

Jak pokonałam osteoporozę

Jak pokonałam osteoporozę

Po latach bólów pleców u Shelly Lefkoe, trenerki rozwoju personalnego metodą Lefkoe, zdiagnozowano pełnoobjawową osteoporozę. Po odrzuceniu wszystkich leków kobieta zdołała jednak cofnąć chorobę. Oto jej czteropunktowy plan.

Jak pokonać osteoporozę - krok pierwszy: Dieta

Jak pokonać osteoporozę - krok pierwszy: Dieta

Stosuj dietę opartą na różnorodnych zdrowych produktach organicznych, która równoważy pokarmy kwaśne i zasadowe. Sporządzaj potrawy od podstaw i ogranicz spożycie tych, do których przygotowania potrzebna jest duża liczba składników.

Krok drugi: suplementy diety. Plan suplementacji. Sugerowane dawki

Krok drugi: suplementy diety. Plan suplementacji. Sugerowane dawki

Przedstawiamy plan suplementacji uwzględniający oleje rybne, multiwitaminy, pełne spektrum minerałów, m.in. stront, a także koenzym Q10 oraz witaminy K i D.

Krok trzeci: aktywność fizyczna. Ćwicz, żeby zapobiec utracie masy kostnej

Krok trzeci: aktywność fizyczna. Ćwicz, żeby zapobiec utracie masy kostnej

Nie ulega wątpliwości, że mężczyźni i kobiety, którzy regularnie ćwiczą i poświęcają czas na aktywność fizyczną, są o wiele mniej narażeni na utratę masy kostnej zarówno poprzez utrzymywanie wytrzymałości kości, jak i przez zwiększanie masy mięśniowej za pomocą ćwiczeń obciążeniowch.

Pozostałe raporty

Narzędzia
Ikona wagi
Sprawdź swoje BMI
Nasz kalkulator pozwoli oszacować czy masa ciała jest prawidłowa

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store

Zdrowie publiczne

Czym jest zdrowie publiczne? Jeżeli interesują cię ciekawe zagadnienia związane ze zdrowiem i zdrowym stylem życia, to koniecznie powinieneś śledzić na bieżąco nasz dział, w którym publikujemy raporty specjalne, których tematem jest zdrowie publiczne.

Nasze zdrowie jest czymś, o czym zwykle nie myślimy za dużo, a dopiero kiedy pojawia się kłopoty, to reagujemy. Tymczasem wielu codziennym dolegliwościom można zapobiec, jeżeli posiadać będziemy przynajmniej podstawową wiedzę na temat różnych zagrożeń.

Wiedz więcej!

Wśród najciekawszych tekstów, które warto przeczytać, z pewnością znajdują się te poświęcone zagadnieniom chorób nowotworowych, długości życia bądź też sposobów przeciwdziałania osteoporozie. Osoby, które fascynują się zagadnieniem możliwości wydłużania ludzkiego życia, z pewnością zaciekawi artykuł pokazujący przyszłościowe możliwości rozwoju technologii, dzięki którym możliwe będzie przeniesienie ludzkiej pamięci na urządzenie komputerowe bądź badania związane z kriogeniką. Oprócz informacji, związanych z prób wydłużenia życia przy pomocy inżynierii genetycznej w raporcie znaleźć można także informację o zdrowych nawykach, które charakteryzują mieszkańców tak zwanych niebieskich stref, czyli obszarów, gdzie ludzie żyją dłużej niż przeciętnie.

Kobiety, zwłaszcza w okolicach pięćdziesiątego roku życia koniecznie powinny zapoznać się z artykułami dotyczącymi osteoporozy, gdyż dzięki tym tekstom rozwiać można wiele mitów związanych z tą chorobą, a także poznać sposoby, które pomogą się przed nią uchronić. Osteoporoza jest zmorą dzisiejszych czasów, jednak przy pomocy odpowiedniej dawki ruchu oraz prawidłowego odżywiania można spowolnić postępowanie osteoporozy, co gwarantuje lepszą jakość życia w starszym wieku.