Raport specjalny

Pokonaj osteoporozę

Wszystkie artykuły
Osteoporoza: co wpływa na ryzyko złamania?

Osteoporoza: co wpływa na ryzyko złamania?

Zachowanie właściwej gęstości mineralnej kości pozwoli zminimalizować rosnące wraz z wiekiem ryzyko złamań osteoporotycznych.

Wraz ze starzeniem się naszego organizmu obniża się gęstość mineralna kości, co powoduje rosnące ryzyko złamań, szczególnie u kobiet przechodzących menopauzę. Wyniki dużych badań wykazują, że prawie wszystkie typy złamań występują częściej u pacjentów z niską masą kostną. Nawet 66% przypadków złamań wśród kobiet w wieku 67-74 lata spowodowane jest jej obniżeniem¹. Ponadto dorośli, którzy przeszli już złamanie (niezależnie od jego typu), mają o 50-100% większe prawdopodobieństwo wystąpienia u nich kolejnego takiego przypadku².

Kluczowa masa kostna

Nie ulega wątpliwości, że to osteoporoza prowadzi do licznych złamań kości, zwłaszcza u osób starszych. Należy jednak tę zależność doprecyzować: kluczową rolę odgrywa tu masa kostna. Oczywiście wynika ona właśnie z osteoporozy, która jest chorobą szkieletu, charakteryzującą się obniżoną wytrzymałością kości.

Należy jednak pamiętać, że szczególnie po 75. r.ż. bezpośrednią przyczyną złamań coraz częściej są upadki - 1/3 osób w tym wieku przewraca się minimum raz w roku z powodu zaburzeń kardiologicznych, neurologicznych czy widzenia. Biorąc pod uwagę słabnącą wytrzymałość kości, nie dziwi tak duża ilość złamań wśród seniorów.

Z wiekiem - zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn - szczególnie rośnie ryzyko złamania bliższego końca kości udowej (b.k.k.u.)³, którego związek z niską gęstością mineralną kości został najlepiej udokumentowany. Ponadto złamanie to często prowadzi do inwalidztwa i generuje najwyższe koszty opieki zdrowotnej.

Lista czynników ryzyka osteoporozy i związanych z nią złamań jest długa. Znajdziemy na niej nie tylko obniżoną gęstość mineralną kości, wiek i płeć (mimo wszystko złamania częściej dotyczą kobiet), ale i przyrost masy ciała, obniżenie wzrostu, predyspozycje genetyczne, zażywanie leków przeciwdrgawkowych, zaburzenia widzenia, nikotynizm czy picie kawy4.

Skuteczna profilaktyka osteoporozy

Bibliografia

  1. Am J Epidemiol 2000; 147: 871-879
  2. Arch Intern Med 2002; 162: 33-36
  3. Osteoporosis, 2nd edn (vol 1). San Diego: Academic Press, 2001: 557-67
  4. Nutritional aspects of osteoporosis. Academic Press, 2001, 155-164
  5. N Engl J Med, 1998, 338, 777-783
  6. N Engl J Med, 1990, 323, 878-883
  7. J Clin Endocrinol Metab, 1998, 83, 3817-3825
  8. N Engl J Med, 1997, 337, 670-676
  9. JAMA, 2005, 293, 2257-2264

Minimalizowanie ryzyka złamania powinno zacząć się od unikania upadku, będącego jego bezpośrednią przyczyną. Chodzi np. o odpowiednie oświetlenie w mieszkaniu, unikanie wchodzenia na krzesła, a u najstarszych osób podpieranie się laską. Należy jednak pamiętać, że to nie wystarczy - jeśli mimo wszystko upadek się przytrafi, prawdopodobieństwo złamania pozostaje wysokie. Dlatego należy przede wszystkim wzmocnić osłabione kości i podnieść ich gęstość mineralną.

Do prawidłowego wzrostu niezbędne jest odpowiednie odżywianie: wystarczająca kaloryczność i właściwe składniki odżywcze (wapń i witamina D3) stanowią podstawę rozwoju wszystkich tkanek, również kostnej.

Rzadko zdarza się jednak, byśmy wraz pożywieniem dostarczali do organizmu odpowiednią ilość wapnia, dlatego w przypadku jego niedoborów częściej zaleca się suplementację niż modyfikację diety - zwłaszcza, że w obu przypadkach przyswajalność pierwiastka jest taka sama5. Co jednak ważniejsze, właściwa podaż wapnia zapobiega utracie masy kostnej u dorosłych. Wykazano to w grupie kobiet w okresie pomenopauzalnym6, u starszych kobiet w zakresie b.k.k.u.7 i u mężczyzn po 65. r.ż.8.

Aby jednak gospodarka wapniowo-fosforanowa organizmu przebiegała bez większych zakłóceń, konieczna jest podaż witaminy D3 lub jej metabolitów. Głównym ich zadaniem jest utrzymywanie stężenia wapnia w surowicy w zakresie fizjologicznych wartości, by zapewnić prawidłową czynność komórek.

Na podstawie meta-analizy dostępnych w literaturze prac zbadano skuteczność stosowania witaminy D3 w zapobieganiu złamaniom kości9. Ocenie poddano 9820 pacjentów w średnim wieku 79 lat. Okazało się, że suplementacja witaminą D3 w dawce 700-800 j.m. dziennie powodowała istotną redukcję liczby złamań b.k.k.u. i złamań pozakręgosłupowych. Nie obserwowano takiego efektu przy niższej dawce (400 j.m.).

Znajdź terapeutę i uzyskaj pomoc
Zgodnie ze swoimi potrzebami medycyny niekonwencjonalnej

Pozostałe artykuły

Osteoporoza. Czy zmiany w kościach są nieodwracalne?

Osteoporoza. Czy zmiany w kościach są nieodwracalne?

Kobiety są przekonane, że po 50. roku życia automatycznie przychodzi osteoporoza. Tymczasem większość informacji rozpowszechnianych na temat tej cichej epidemii jest błędna. Jeśli jesteś kobietą po 40. roku życia, to - według danych statystycznych - żyjesz z widmem z wolna zapadającego się w sobie kręgosłupa, a prawdopodobieństwo, że się ono ziści, wzrasta z każdym rokiem.

6 chorób, które prowadzą do osteoporozy

6 chorób, które prowadzą do osteoporozy

Jeśli cierpisz na niewydolność serca, nadczynność tarczycy lub cukrzycę, musisz liczyć się z większym ryzykiem zachorowania na osteoporozę.

Osteoporoza po lekach

Osteoporoza po lekach

Utarło się przekonanie, że zrzeszotnienie kości jest wynikiem starzenia się układu szkieletowego, które najczęściej dopada kobiety po menopauzie. Tymczasem choroba może rozwinąć się w każdym wieku... w efekcie leczenia innych schorzeń! Tak jest w 20% przypadków.

Nowe spojrzenie na osteoporozę

Nowe spojrzenie na osteoporozę

Przyzwyczailiśmy się do myśli, że ta choroba dotyczy głównie kobiet po menopauzie, tymczasem jest diagnozowana coraz częściej u bardzo młodych osób, a nawet dzieci. Co na to wpłynęło? Jak powstrzymać epidemię osteoporozy? Problem jest poważny: co roku kraje europejskie wydają łącznie 25 mld euro na walkę z tym schorzeniem.

Osteoporoza - witaminy i suplementy

Osteoporoza - witaminy i suplementy

Prawidłowy stan kości nie zależy tylko od poziomu wapnia i witaminy D3 w organizmie. Potrzebna jest także witamina K2.

Picie soków chroni kości przed osteoporozą

Picie soków chroni kości przed osteoporozą

Kolejne badania pokazują związek między ryzykiem osteoporozy a zakwaszeniem organizmu i aktywnością wolnych rodników. Dlatego w profilaktyce tej choroby ogromną rolę odgrywa dieta bogata w alkalizujące i przeciwutleniające warzywa i owoce.

Jak pokonałam osteoporozę

Jak pokonałam osteoporozę

Po latach bólów pleców u Shelly Lefkoe, trenerki rozwoju personalnego metodą Lefkoe, zdiagnozowano pełnoobjawową osteoporozę. Po odrzuceniu wszystkich leków kobieta zdołała jednak cofnąć chorobę. Oto jej czteropunktowy plan.

Jak pokonać osteoporozę - krok pierwszy: Dieta

Jak pokonać osteoporozę - krok pierwszy: Dieta

Stosuj dietę opartą na różnorodnych zdrowych produktach organicznych, która równoważy pokarmy kwaśne i zasadowe. Sporządzaj potrawy od podstaw i ogranicz spożycie tych, do których przygotowania potrzebna jest duża liczba składników.

Krok drugi: suplementy diety. Plan suplementacji. Sugerowane dawki

Krok drugi: suplementy diety. Plan suplementacji. Sugerowane dawki

Przedstawiamy plan suplementacji uwzględniający oleje rybne, multiwitaminy, pełne spektrum minerałów, m.in. stront, a także koenzym Q10 oraz witaminy K i D.

Krok trzeci: aktywność fizyczna. Ćwicz, żeby zapobiec utracie masy kostnej

Krok trzeci: aktywność fizyczna. Ćwicz, żeby zapobiec utracie masy kostnej

Nie ulega wątpliwości, że mężczyźni i kobiety, którzy regularnie ćwiczą i poświęcają czas na aktywność fizyczną, są o wiele mniej narażeni na utratę masy kostnej zarówno poprzez utrzymywanie wytrzymałości kości, jak i przez zwiększanie masy mięśniowej za pomocą ćwiczeń obciążeniowch.

Lista rzeczy, które zwiększają ryzyko wystąpienia osteoporozy

Lista rzeczy, które zwiększają ryzyko wystąpienia osteoporozy

Przedstawiamy listę rzeczy, które zwiększają ryzyko wystąpienia osteoporozy. Żeby pokonać tę chorobę kości zalecamy unikać...

Pozostałe raporty

Szczególnie polecamy
Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Ten ważny pierwiastek uczestniczy w wielu funkcjach organizmu. Jaki suplement...

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store

Zdrowie publiczne

Czym jest zdrowie publiczne? Jeżeli interesują cię ciekawe zagadnienia związane ze zdrowiem i zdrowym stylem życia, to koniecznie powinieneś śledzić na bieżąco nasz dział, w którym publikujemy raporty specjalne, których tematem jest zdrowie publiczne.

Nasze zdrowie jest czymś, o czym zwykle nie myślimy za dużo, a dopiero kiedy pojawia się kłopoty, to reagujemy. Tymczasem wielu codziennym dolegliwościom można zapobiec, jeżeli posiadać będziemy przynajmniej podstawową wiedzę na temat różnych zagrożeń.

Wiedz więcej!

Wśród najciekawszych tekstów, które warto przeczytać, z pewnością znajdują się te poświęcone zagadnieniom chorób nowotworowych, długości życia bądź też sposobów przeciwdziałania osteoporozie. Osoby, które fascynują się zagadnieniem możliwości wydłużania ludzkiego życia, z pewnością zaciekawi artykuł pokazujący przyszłościowe możliwości rozwoju technologii, dzięki którym możliwe będzie przeniesienie ludzkiej pamięci na urządzenie komputerowe bądź badania związane z kriogeniką. Oprócz informacji, związanych z prób wydłużenia życia przy pomocy inżynierii genetycznej w raporcie znaleźć można także informację o zdrowych nawykach, które charakteryzują mieszkańców tak zwanych niebieskich stref, czyli obszarów, gdzie ludzie żyją dłużej niż przeciętnie.

Kobiety, zwłaszcza w okolicach pięćdziesiątego roku życia koniecznie powinny zapoznać się z artykułami dotyczącymi osteoporozy, gdyż dzięki tym tekstom rozwiać można wiele mitów związanych z tą chorobą, a także poznać sposoby, które pomogą się przed nią uchronić. Osteoporoza jest zmorą dzisiejszych czasów, jednak przy pomocy odpowiedniej dawki ruchu oraz prawidłowego odżywiania można spowolnić postępowanie osteoporozy, co gwarantuje lepszą jakość życia w starszym wieku.