Raport specjalny

Proloterapia. Lecz urazy bezoperacyjnie

Wszystkie artykuły
Technika Alexandra: opis, ćwiczenia, porady

Technika Alexandra: opis, ćwiczenia, porady

Technikę Alexandra opracował aktor szekspirowski Frederick Matthias Alexander w latach 90. osiemnastego wieku. Chciał on przezwyciężyć swoje problemy z oddechem oraz zachrypniętym głosem nękające go podczas występów przed publicznością.

Wypróbuj to w biurze

Większość z nas zbyt dużo czasu dziennie spędza pracując przy komputerze. Podpowiadamy więc kilka dobrych metod Techniki Alexandra pomocnych w utrzymaniu poprawnej postawy.

  1. 1 Siedź prosto naprzeciw biurka, nie pod kątem. Nie wykręcaj się w stronę monitora czy klawiatury.
  2. 2 Upewnij się, że twoje krzesło jest na odpowiednim poziomie, a twoje stopy niech spoczywają na podnóżku.
  3. 3 Najlepiej, jeśli twoje krzesło odgina się nieco w dół, tak, żeby twoje nogi ustawione były w stawie biodrowym pod kątem większym niż 90 stopni względem korpusu.
  4. 4 Upewnij się, że biurko i klawiatura są na odpowiednim poziomie - przy patrzeniu na monitor szyja nie powinna być napięta ani wyciągnięta, a przedramiona powinny spoczywać pod kątem 90 stopni względem klawiatury.

Przyglądał się sobie w lustrze i spostrzegł, że tuż przed tym, jak zaczyna przemawiać, całe jego ciało się napina, a głowa przechyla się w przód i w tył. Gdy świadomie kontrolował ten nawyk, był w stanie mówić naturalnie.

W samym sercu techniki tkwi tzw. "konstruktywna świadoma kontrola", która polega na uświadomieniu sobie własnych złych przyzwyczajeń prowadzących do nieprawidłowej postawy i oddechu.

Ciało koryguje się dzięki świadomości, która pozwala też pozbyć się naprężeń i napięć mięśniowych. W zależności od stopnia zaawansowania problemu, nauczyciele techniki Alexandra zalecają około 10 sesji po 45 minut, aby umożliwić ciału "zapamiętanie" poprawnej postawy i oddechu.

Opłaty różnią się zależnie od nauczyciela. Przykładowo, Stephanie pobiera 35 funtów za jedną sesję, a więc trzeba być przygotowanym na wydatek rzędu 350 funtów w zamian za korektę złych nawyków.

Dowody na skuteczność techniki Alexandra

Działanie techniki Alexandra sprawdzano w przeróżnych testach na przestrzeni lat, zazwyczaj jako metodę leczenia bólu pleców. W pewnym badaniu, które porównało ją z ćwiczeniami i masażem, okazała się najskuteczniejszą terapią dla pacjentów z chronicznym bólem pleców. Technika Alexandra poprawia też u nich koordynację i postawę.

Co więcej, dla pacjentów cierpiących na chorobę Parkinsona była lepsza od masażu oraz standardowych metod leczenia konwencjonalnego. Pacjenci, którzy odbyli 24 sesje terapii AT zauważyli złagodzenie objawów choroby, a do tego psychicznie czuli się lepiej. Technika ta pomaga też osobom starszym pewniej stać na nogach. Badanie na kobietach powyżej 65. roku życia dowiodło, że pomogła im utrzymywać równowagę.

Dobra rada

Pozycja półleżąca to wspaniałe ćwiczenie AT, które możesz nawet w tym momencie wypróbować w domu, a jego korzyści dają się odczuć od razu.

  • Połóż się płasko na podłodze (lub innej twardej powierzchni) i ugnij nogi w kolanach, cały czas utrzymując stopy płasko na podłodze. Pod głowę podłóż kilka książek jako oparcie.
  • Pozostań w tej pozycji przez 15 minut i poczuj, jak mięśnie się rozluźniają. Powtarzaj ćwiczenie codziennie, a poczujesz przypływ energii i odmłodniejesz.

Gwiazdorska obsada

Technika Alexandra cieszy się ogromną popularnością wśród sławnych ludzi (co może nie powinno dziwić, jako że wynalazł ją aktor). Z jej dobrodziejstw skorzystali już tacy artyści, jak Judy Dench, Lenny Henry, Hugh Jackman, Daniel Radcliffe, Hilary Swank, Ben Kingsley, Michael Caine, Jeremy Irons, John Cleese, Kevin Kline, William Hurt, Jamie Lee Curtis, Paul Newman czy Robin Williams. Metodę tę stosowali m.in. Paul McCartney, Madonna, Victoria Beckham i Sting. Z techniki tej korzystał również premier Jerzy Buzek.

Technika Alexandra w Polsce

Technika Alexandra znana jest również w Polsce. Lekcje uczące ciało nowych, poprawnych nawyków prowadzi zaledwie kilku nauczycieli. Pierwsza lekcja trwa nieco ponad godzinę i kosztuje ok. 150 zł. Cena kolejnych 45 min spotkań to 120 zł. Efekty zazwyczaj odczuwalne są już po pierwszej sesji, jednak do utrwalenia zdrowych nawyków koniecznych jest 10-15 sesji. W późniejszym zaś czasie pacjenci, powinni przychodzić co jakiś czas na sesje kontrolno-podtrzymujące.

Aby odnaleźć wykwalifikowanego nauczyciela AT w twojej okolicy, odwiedź stronę Stowarzyszenia Nauczycieli Techniki Alexandra www.stat.org.uk Znaleźć tam można również adresy nauczycieli AT w Polsce. Można też odwiedzić stronę www.technika-alexsandra.pl

Znajdź terapeutę i uzyskaj pomoc
Zgodnie ze swoimi potrzebami medycyny niekonwencjonalnej

Pozostałe artykuły

Proloterapia. Zastrzyk leczy urazy kolana, stawów, bóle pleców i reumatyzm

Proloterapia. Zastrzyk leczy urazy kolana, stawów, bóle pleców i reumatyzm

Lecz urazy bezoperacyjnie. Zastrzyk na czas leczy poważne urazy kolana, stawów, bóle pleców i reumatyzm. Dlaczego więc nikt ci dotąd nie powiedział o proloterapii?!

Powiedziano mi, że już nigdy nie uwolnię się od bólu

Powiedziano mi, że już nigdy nie uwolnię się od bólu

Gdy Kathy Glenn uszkodziła sobie plecy, lekarz powiedział jej, że do końca życia będzie brała leki przeciwbólowe i już nigdy nie wróci do pracy. Ale pewna prosta terapia wszystko odmieniła.

Techniki emocjonalnej wolności. Oklepywanie - lekarstwo na ból

Techniki emocjonalnej wolności. Oklepywanie - lekarstwo na ból

W większości przypadków bólu, nawet pourazowego istotną rolę odgrywa nasza psychika. Naucz się technik emocjonalnego wyzwolenia, by w ciągu zaledwie paru chwil uwolnić się od bólu. Nick Ortner opisuje prosty sposób na oczyszczenie energii emocjonalnej odpowiedzialnej za powstawanie wielu rodzajów chronicznego bólu.

Pozostałe raporty

Szczególnie polecamy
Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Ten ważny pierwiastek uczestniczy w wielu funkcjach organizmu. Jaki suplement...

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store

Zdrowie publiczne

Czym jest zdrowie publiczne? Jeżeli interesują cię ciekawe zagadnienia związane ze zdrowiem i zdrowym stylem życia, to koniecznie powinieneś śledzić na bieżąco nasz dział, w którym publikujemy raporty specjalne, których tematem jest zdrowie publiczne.

Nasze zdrowie jest czymś, o czym zwykle nie myślimy za dużo, a dopiero kiedy pojawia się kłopoty, to reagujemy. Tymczasem wielu codziennym dolegliwościom można zapobiec, jeżeli posiadać będziemy przynajmniej podstawową wiedzę na temat różnych zagrożeń.

Wiedz więcej!

Wśród najciekawszych tekstów, które warto przeczytać, z pewnością znajdują się te poświęcone zagadnieniom chorób nowotworowych, długości życia bądź też sposobów przeciwdziałania osteoporozie. Osoby, które fascynują się zagadnieniem możliwości wydłużania ludzkiego życia, z pewnością zaciekawi artykuł pokazujący przyszłościowe możliwości rozwoju technologii, dzięki którym możliwe będzie przeniesienie ludzkiej pamięci na urządzenie komputerowe bądź badania związane z kriogeniką. Oprócz informacji, związanych z prób wydłużenia życia przy pomocy inżynierii genetycznej w raporcie znaleźć można także informację o zdrowych nawykach, które charakteryzują mieszkańców tak zwanych niebieskich stref, czyli obszarów, gdzie ludzie żyją dłużej niż przeciętnie.

Kobiety, zwłaszcza w okolicach pięćdziesiątego roku życia koniecznie powinny zapoznać się z artykułami dotyczącymi osteoporozy, gdyż dzięki tym tekstom rozwiać można wiele mitów związanych z tą chorobą, a także poznać sposoby, które pomogą się przed nią uchronić. Osteoporoza jest zmorą dzisiejszych czasów, jednak przy pomocy odpowiedniej dawki ruchu oraz prawidłowego odżywiania można spowolnić postępowanie osteoporozy, co gwarantuje lepszą jakość życia w starszym wieku.