Raport specjalny

Schudnij na lato!

Wszystkie artykuły
Spalacze tłuszczu - naturalne substancje, które działają

Spalacze tłuszczu - naturalne substancje, które działają

Badania naukowe nie pozostawiają złudzeń: większość substancji okrzykniętych spalaczami tłuszczu nie działa. Zobacz zatem, które z nich mogą rzeczywiście Ci pomóc zrzucić zbędne kilogramy.

L-karnityna

L-karnityna transportuje kwasy tłuszczowe o długich łańcuchach do mitochondriów, gdzie ulegają przemianom, w wyniku których powstaje energia niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. W 8 badaniach na 911 uczestnikach, którym podawano codziennie placebo albo karnitynę przez 1-12 miesięcy, ci, którzy otrzymali suplementy karnityny, schudli średnio o 1,33 kg więcej niż grupa placebo1

Ananas

Ananas Według Clayton College of Natural Health świeżo wyciśnięty sok z ananasa może pomóc spalić tłuszcz, a to za sprawą bromelainy, enzymu, który usprawnia procesy przemiany materii, wspomaga trawienie białka oraz wspomaga detoksykację organizmu. Z kolei zgodnie z doniesieniami z Purdue University enzym ten pomaga zahamować apetyt i zwiększa wydalanie tłuszczu. Dodatkowo ananas należy do produktów, które mają tzw. ujemne kalorie. Oznacza to, że zawierają mniej kalorii niż potrzeba do ich strawienia.

 
Kurkuma

Kurkuma zawarta w niej kurkumina ma właściwości antylipidowe, czyli zwalcza akumulację tłuszczu, tak samo jak stany zapalne oraz stres oksydacyjny, które odgrywają istotną rolę w otyłości. Podnosi też poziom adiponektyny, która wspomaga odchudzanie, oraz pomaga w odcięciu dopływu krwi do przerośniętych komórek tłuszczowych, zmniejszając ich rozmiar i liczbę2

Papryczka chili

Papryczki chili swój palący smak zawdzięczają kapsaicynie. Naukowcy z Centrum Żywienia Człowieka UCLA postanowili sprawdzić, czy rzeczywiście fakt, że kapsaicyna rozgrzewa, przekłada się na spalanie kalorii. W trwającym 28 dni badaniu wzięły udział 34 osoby obojga płci, które w tym czasie przyjmowały niskokaloryczną, płynną dietę. Badanych podzielono na 2 grupy: pierwsza otrzymywała placebo, druga kapsaicynę. Testy dowiodły, że przez kilka godzin po spożyciu dużej dawki kapsaicyny ilość energii wydatkowanej przez organizm wzrosła w wyraźny sposób. Potwierdzono też, że spożycie alkaloidu zwiększało utlenianie tłuszczów, skłaniając organizm do ich spalania oraz przyspieszenia metabolizmu3.

Johimbina

Johimbina działa termogenicznie i jako jedyna wykazuje zdolność do miejscowego spalania tkanki tłuszczowej. Wyraźnie podnosi ciśnienie krwi, temperaturę ciała i rytm serca. Blokuje receptory alfa-2-adrenergiczne (występujące głównie w tłuszczu na udach, brzuchu, pośladkach i klatce piersiowej), uniemożliwiając ich połączenie z adrenaliną i noradrenaliną, a w konsekwencji powodując silną lipolizę, czyli rozkład komórek tłuszczowych. Uwaga na dawki - johimbina jest niebezpieczna m.in. dla chorych na serce.

Probiotyki

Probiotyki Mikroorganizmy żyjące w jelitach wpływają nie tylko na wykorzystanie energii z diety, ale również zużycie energii i magazynowanie tkanki tłuszczowej4. Badacze uważają, że manipulowanie florą jelit może być skuteczną metodą zapobiegania lub leczenia otyłości u ludzi. A najlepszym na to sposobem jest podawanie im odpowiednio przygotowanych probiotyków. 

Zielona herbata

Zielona herbata Jej filiżanka zawiera 45 mg kofeiny i ok. 240-320 mg katechin (głównie galusanu epigallokatechiny EGCG)5. Synergiczne działanie tych substancji czynnych pomaga w odchudzaniu. Jak pokazały badania osoby, które piły zieloną herbatę przez 12 tygodni, obniżyły masę ciała średnio o 1,38 kg, a obwód pasa średnio o 1,93 cm6.

Zielona kawa

Zielone ziarna kawy mają wyższe stężenie kwasu chlorogenowy niż palone. Substancja ta hamuje gromadzenie tłuszczu u myszy i ludzi przez regulowanie adipogenezy. Ekstrakt z zielonej kawy moduluje również metabolizm glukozy7. U gryzoni w połączeniu z dietą o wysokiej zawartości tłuszczu znacznie zmniejszał przyrost masy ciała8. W badaniu na ludziach, w którym kobiety z nadwagą otrzymywały 180 lub 200 mg/dzień ekstraktu z zielonej kawy przez 4-12 tygodni, powodował średnie zmniejszenie masy ciała o 2,47 kg więcej niż placebo9.

Błonnik pokarmowy

Błonnik pokarmowy to kompleks heterogennych związków będących pozostałością ścian komórkowych roślin, które są oporne na działanie enzymów trawiennych przewodu pokarmowego człowieka. Wyniki epidemiologicznych badań żywieniowych dostarczyły dowodów na to, że błonnik spowalnia i ogranicza wchłanianie składników pokarmowych, np. glukozy i cholesterolu, przez co nasila uczucie sytości po posiłku i zmniejsza poposiłkową glikemię10.

Kawa

Kawa, a dokładniej kofeina, również wspomaga odchudzanie poprzez zwiększenie tętna i temperatury ciała. Stymuluje termogenezę, zwiększając metabolizm kwasów tłuszczowych. Dane z 12-letniego prospektywnego badania obserwacyjnego, przeprowadzonego na niemal 50 tys. osób, wykazały, że ochotnicy, którzy zwiększyli swoje spożycie kofeiny mieli średnią wagę o 0,43 kg mniej niż ci, którzy je zmniejszyli11.

Bibliografia

  1. Obes Rev 2016;17:970-6
  2. Ajay Goel "Kurkumina", Wydawnictwo Biały Wiatr 2016, 146-147
  3. https://goo.gl/XE2jTH
  4. Nutr Today 2016;51:167-74
  5. J Nutr 2010;140:446-53
  6. Am J Clin Nutr 2010;91:73-8
  7. J Nutr 2008;138:2309-15
  8. Asian Pac J Trop Med 2016;9:635-43
  9. Evid Based Complement Alternat Med 2014;2014:71837
  10. https://goo.gl/4wCLGm
  11. Eur J Clin Nutr 2016;70:532-4

Pozostałe artykuły

Chcesz schudnąć? Nakarm swoje bakterie jelitowe!

Chcesz schudnąć? Nakarm swoje bakterie jelitowe!

Wielu ludzi narzeka, że czegokolwiek by próbowali, i tak nie są w stanie zrzucić zbędnych kilogramów. Biolożka Joan Borysenko radzi, by wziąć pod uwagę kondycję naszych jelit oraz cukry ukryte w pożywieniu.

6 składników diety, które pomagają schudnąć

6 składników diety, które pomagają schudnąć

Postrzeganie odchudzania jako walki z samym sobą jest częstą przyczyną niepowodzeń w stosowaniu diety. Tymczasem o wymarzoną sylwetkę nie trzeba ze swoim organizmem toczyć bojów. Wystarczy nauczyć się z nim współpracować i... wykorzystać mechanizmy, w które wyposażyła nas natura, by nieco podkręcić metabolizm. Pomogą nam w tym termogeniki, pokarmy przyspieszające przemianę materii i spalanie tłuszczu.

Dlaczego nie mogę schudnąć?

Dlaczego nie mogę schudnąć?

Zgodnie z obowiązującym dzisiaj kanonem urody szczupła sylwetka to podstawa atrakcyjnego wyglądu. Niestety dla wielu osób pozbycie się zbędnej tkanki tłuszczowej bywa celem skrajnie trudnym do osiągnięcia. Główny powód takiego stanu rzeczy ma podłoże ewolucyjne. To brzmi jak wyrok... Ale na szczęście nim nie jest! Co robić, by mimo wszystko schudnąć?

Jak działa nasz metabolizm?

Jak działa nasz metabolizm?

Nasza sylwetka nie wynika tylko z tego, co i w jakiej ilości jemy – ogromne znaczenie mają też procesy zachodzące w naszym organizmie.

Skuteczne odchudzanie - triki

Skuteczne odchudzanie - triki

Skuteczne odchudzanie nie odbywa się jedynie na linii żołądek - lodówka. Ono przede wszystkim zaczyna się w mózgu…

Odchudzanie: 10 zalet niższej wagi

Odchudzanie: 10 zalet niższej wagi

Okresowy post może przynieść lepsze rezultaty niż niejedna dieta czy liposukcja.

Od leptyny do greliny. Koniec z efektem jo-jo!

Od leptyny do greliny. Koniec z efektem jo-jo!

To nie kalorie, lecz hormony tkanki tłuszczowej mogą uniemożliwiać odchudzanie - twierdzi Lynne McTaggart. Oto sposób na ich trwałe zrównoważenie.

Puk, puk... chcę schudnąć!

Puk, puk... chcę schudnąć!

Według Jessiki Ortner, dzięki technice emocjonalnego wyzwolenia (ang. emotional freedom technique, EFT), czyli opukiwaniu, można przezwyciężyć zachcianki, stres i samozwątpienie, które przyczyniają się do większości problemów związanych z masą ciała.

Pozostałe raporty

Narzędzia
Ikona wagi
Sprawdź swoje BMI
Nasz kalkulator pozwoli oszacować czy masa ciała jest prawidłowa
Szczególnie polecamy
Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Ten ważny pierwiastek uczestniczy w wielu funkcjach organizmu. Jaki suplement...

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store

Zdrowie publiczne

Czym jest zdrowie publiczne? Jeżeli interesują cię ciekawe zagadnienia związane ze zdrowiem i zdrowym stylem życia, to koniecznie powinieneś śledzić na bieżąco nasz dział, w którym publikujemy raporty specjalne, których tematem jest zdrowie publiczne.

Nasze zdrowie jest czymś, o czym zwykle nie myślimy za dużo, a dopiero kiedy pojawia się kłopoty, to reagujemy. Tymczasem wielu codziennym dolegliwościom można zapobiec, jeżeli posiadać będziemy przynajmniej podstawową wiedzę na temat różnych zagrożeń.

Wiedz więcej!

Wśród najciekawszych tekstów, które warto przeczytać, z pewnością znajdują się te poświęcone zagadnieniom chorób nowotworowych, długości życia bądź też sposobów przeciwdziałania osteoporozie. Osoby, które fascynują się zagadnieniem możliwości wydłużania ludzkiego życia, z pewnością zaciekawi artykuł pokazujący przyszłościowe możliwości rozwoju technologii, dzięki którym możliwe będzie przeniesienie ludzkiej pamięci na urządzenie komputerowe bądź badania związane z kriogeniką. Oprócz informacji, związanych z prób wydłużenia życia przy pomocy inżynierii genetycznej w raporcie znaleźć można także informację o zdrowych nawykach, które charakteryzują mieszkańców tak zwanych niebieskich stref, czyli obszarów, gdzie ludzie żyją dłużej niż przeciętnie.

Kobiety, zwłaszcza w okolicach pięćdziesiątego roku życia koniecznie powinny zapoznać się z artykułami dotyczącymi osteoporozy, gdyż dzięki tym tekstom rozwiać można wiele mitów związanych z tą chorobą, a także poznać sposoby, które pomogą się przed nią uchronić. Osteoporoza jest zmorą dzisiejszych czasów, jednak przy pomocy odpowiedniej dawki ruchu oraz prawidłowego odżywiania można spowolnić postępowanie osteoporozy, co gwarantuje lepszą jakość życia w starszym wieku.