Raport specjalny

BÓL - PRZYCZYNY I METODY LECZENIA

Wszystkie artykuły
Leczenie bólu: metoda Feldenkraisa i metoda Anat Baniel

Leczenie bólu: metoda Feldenkraisa i metoda Anat Baniel

Moshe Feldenkrais postanowił wykorzystać swą rozległą wiedzę w dziedzinie fizyki, mechaniki ciała, neurologii, teorii uczenia się i psychologii do znalezienia rozwiązania, które pozwoliłoby na skorygowanie dolegliwości w sposób naturalny.

Nie taki ból straszny

Nina, 65-letnia mieszkanka miejscowości Ravena w stanie Nowy Jork, od ponad 20 lat cierpiała na przewlekły ból szyi, którego ostrych, kłujących ataków doświadczała wielokrotnie każdego dnia.

Wykonała liczne prześwietlenia i badania rezonansem magnetycznym, a w poszukiwaniu ulgi próbowała niemal wszystkiego, co tylko można sobie wyobrazić: leków przeciwzapalnych i rozluźniających mięśnie, silnych środków przeciwbólowych, blokady i ablacji nerwu szyjnego, akupunktury, kręgarstwa, wstrzyknięć botoksu oraz masażu.

Gdy po raz pierwszy odwiedziła gabinet Roba Cohena, była doprowadzona do ostateczności i przekonana, że nikt już nie będzie w stanie jej pomóc.

Cohen zauważył, jak bardzo obawiała się jakichkolwiek ruchów szyją i jak na skutek tego lęku cała była usztywniona. Musiał przekonywać ją i uczyć, by zaufała mu na tyle, ażeby mógł poruszać jej szyją.

- Z czasem Rob nauczył mnie rozluźniać mięśnie dzięki zachowywaniu świadomości mojej postawy - mówi Nina. - To nie stało się nagle, było raczej procesem.

Dziś kobieta jest zupełnie wolna od ostrych ukłuć bólu, a gdy jej mięśnie zaczynają się napinać, wie już, jak sobie z tym radzić.

- Mogę także skonsultować się z Robem, by się dostroić i przypomnieć sobie - i mojemu mózgowi - co należy robić.

Zagubiony kontakt

Alice z północnej części stanu Nowy Jork zgłosiła się z dziwnymi objawami - nerwobólem twarzy oraz pojawiającym się czasami wrażeniem utraty równowagi i stabilności podczas stania, szczególnie przy odwracaniu głowy.

Po intensywnym epizodzie zawrotów głowy udała się do lekarza ogólnego. Ten zasugerował, że przyczyną może być problem z kręgami szyjnymi i skierował ją do chiropraktyka i fizykoterapeuty. Po 2 miesiącach bez zmian skierowano ją do laryngologa. Nie stwierdził on jednak żadnych nieprawidłowości i zasugerował wykonanie skanu mózgu.

- W tym momencie uznałam, że pora spróbować innego podejścia - mówi Alice.

Gdy przyszła po poradę do Roba Cohena, zaskoczyło ją to, że podczas pierwszych 2 sesji wcale jej nie dotykał.

- Jedynie rozmawiał ze mną i obserwował, jak mój głos, klatka piersiowa i barki były uniesione z powodu stresu. Powiedział, że to nie jest sprawa fizyczna, a problem polega na tym, że nie jestem zupełnie uziemiona. To coś, nad czym miałam popracować wewnątrz siebie.

Okazuje się, że Alice była tak zestresowana, że dosłownie utraciła kontakt ze swym ciałem. Cohen ćwiczył z nią wydostawanie się z własnej głowy, ucząc ją uziemiania się głęboko w okolicach splotu słonecznego. I to zadziałało. Objawy ustąpiły.

- Oprócz tych 2 sesji, gdy tylko rozmawialiśmy, wzięłam udział w zajęciach grupowych - mówi Alice. - Nie było to coś, co on zrobił na stole do masażu czy w sali podczas zajęć. Chodziło w tym o mnie: bym nauczyła się być obecna we własnym ciele. To ciągła praca, ale nie potrafiłabym tego zrobić bez niego.

Opcja dla najmłodszych

Metoda Anat Baniel (ABM), rozszerzenie metody Feldenkraisa, stosowana jest przez osoby w każdym wieku w celu łagodzenia bólu, zwiększenia osiągnięć fizycznych, uzyskania ogólnej sprawności ciała i zapobiegania starzeniu.

Izraelska psycholog i tancerka Anat Baniel poznała Moshé Feldenkraisa, będąc jeszcze dzieckiem, ponieważ był on przyjacielem jej ojca. Później uczyła się u niego, a w 1982 r. na jego prośbę przeprowadziła się do Nowego Jorku, by wprowadzać metodę Feldenkraisa w Stanach Zjednoczonych. W ciągu kilku lat do tego stopnia rozwinęła swą działalność, że w końcu założyła własną organizację szkoleniową, łączącą nauki Feldenkraisa z jej własnym rozumieniem i techniką pracy.

Zarówno Doreen Quinnell w Londynie, jak i Rob Cohen w Stoneridge w stanie Nowy Jork praktykują obie metody. Gdy zapytaliśmy Doreen, jaka jest różnica między nimi, opowiedziała o tym, z jakich względów ABM szczególnie dobrze nadaje się do pracy z dziećmi.

- ABM to praca metodą Feldenkraisa - mówi Doreen. - Baniel trochę ją zmodyfikowała i wprowadziła w XXI wiek. Opanowała do mistrzostwa finezję, dokładność, subtelność i szybkość, niezbędne do pracy z dziećmi i niemowlętami. Ale wszystko to opiera się na metodzie Feldenkraisa.

Konieczność nieco innego podejścia w przypadku dzieci - zwłaszcza tych o specjalnych potrzebach - wynika z tego, że są one małe i szybkie jak błyskawica. Nie posiadają również wyrafinowanych umiejętności komunikacji. Często w ogóle nie mają zdolności mówienia, co odróżnia je od dorosłych, mających większe możliwości komunikowania swoich dolegliwości i odbierania werbalnych informacji zwrotnych.

- Pracując z dzieckiem, trzeba oczywiście być bardzo czułym, wrażliwym i delikatnym - mówi Quinnell. - Główną różnicą jest niewerbalna subtelność, potrzebna w kontakcie z dziećmi. Ręce i całe ciało terapeuty muszą być w harmonii z tym, co dzieje się z dzieckiem. Robi się tylko to, co jest konieczne. Dotyk jest bardzo bezpośredni. Patrzysz i uświadamiasz sobie, co trzeba zrobić, zajmujesz się więc tym miejscem, a potem przechodzisz do następnego. Dziecko dowiaduje się poprzez Twój dotyk, że nie musi się niczego obawiać. Uczy się zaufania i stopniowo, krok po kroku, zaczyna rozumieć, czym jest fizyczna kontrola.

Metoda Anat Baniel

ABM to rozszerzenie metody Feldenkraisa, stosowane przez osoby w różnym wieku w celu łagodzenia bólu, zwiększenia osiągnięć fizycznych, uzyskania ogólnej sprawności ciała i zapobiegania starzeniu. Subtelne ruchy są szczególnie odpowiednie dla dzieci.

Metoda Feldenkraisa w bólu dolnej części pleców

Wypróbuj delikatne ruchy proponowane przez Mary Beth Davison Smith z Feldenkrais Center w Houston. Ta krótka sesja zajmie Ci mniej niż 5 min, a pozwoli złagodzić ból w dolnym odcinku pleców. Pamiętaj, że najważniejszą rzeczą jest tu uwaga. To nie są typowe ćwiczenia. Nie forsuj ciała, pokonując bolesne punkty, ani nie staraj się rozszerzać zakresu ruchu. Wykonuj ruchy delikatnie i swobodnie. Cały ich cel to "przeprogramowanie" mózgu i poprawa sposobu, w jaki komunikuje się on z ciałem.

Pochylanie nóg

Połóż się na plecach z ugiętymi kolanami i podeszwami stóp dotykającymi podłogi. Pozwól kolanom wychylić się odrobinę w lewo, po czym płynnie przenieś je do wychylenia w prawo. Powtórz ten ruch wiele razy. Nie wychylaj nóg tak daleko, jak tylko potrafisz - świadomie unikaj na razie wrażenia rozciągania. Zupełnie wystarczy kilka lub kilkanaście centymetrów wychylenia w każdą stronę.

Każde powtórzenie wykonuj w nieco inny sposób - płynniej, łagodniej, swobodniej, bardziej komfortowo. Spróbuj spowolnić oddech, tak aby wdychać powietrze, gdy wychylasz kolana, i wydychać, gdy ustawiasz je ponownie w pozycji środkowej. Twoją intencją są płynne, ciągłe ruchy. Poczuj, jak łagodnie przetaczasz tył miednicy. Czy możesz zwracać uwagę na te części ciała, które mają kontakt z podłogą podczas przetaczania? Które części pleców nie dotykają podłogi? Czy mogłyby dotknąć? Wykonuj ruchy swobodnie, co kilka powtórzeń przerwij je i odpocznij, niezależnie od tego, czy czujesz zmęczenie, czy też nie.

Wariant 1: Spróbuj kilkakrotnie wykonać ten ruch z kolanami złożonymi razem, a potem z rozstawionymi na wygodną odległość. Który ruch jest wygodniejszy?

Wariant 2: Skrzyżuj prawe kolano nad lewym. Dostosuj położenie stopy na podłodze, by poczuć się wygodnie. Zacznij powoli i swobodnie wychylać kolana w prawą stronę, ale nie aż tak daleko, jak potrafisz. Zwróć uwagę na to, jak Twój lewy bok odrywa się od podłogi, a następnie znów do niej przylega. Wykonuj ruch tak, by czuć się dobrze. Odpocznij. Powoli wstań i pochodź trochę. Jak się czujesz?

Cate Montana

Pozostałe artykuły

Klasterowy ból głowy - objawy, przyczyny, leczenie

Klasterowy ból głowy - objawy, przyczyny, leczenie

Istnieje ból tak intensywny, że polanie sobie twarzy wrzątkiem przynosi ulgę. Ból silniejszy niż skurcze porodowe. Ból, który sprawia, że zamykasz się w ciszy i ciemności. Ból, który staje się Twoim więzieniem... Jeden częściej dopada mężczyzn, drugi - kobiety.

7 sposobów na pozbycie się migreny

7 sposobów na pozbycie się migreny

Migrena znajduje się w pierwszej trójce najczęstszych chorób na świecie. Choć medycyna klasyczna oferuje na nią sporo leków, jednak niosą one ze sobą ryzyko wystąpienia licznych efektów ubocznych, takich jak zawroty głowy, bóle w klatce piersiowej czy rozwój nadciśnienia tętniczego. Na szczęście istnieją też skuteczne, naturalne sposoby na pozbycie się uciążliwego bólu głowy.

7 naturalnych środków przeciwbólowych

7 naturalnych środków przeciwbólowych

Wielogodzinne siedzenie w pracy czy w domu powoduje przede wszystkim dolegliwości kręgosłupa. Na szczęście można je zmniejszyć bez sięgania po środki farmakologiczne. Oto roślinne substancje o udowodnionej skuteczności, które możesz wypróbować.

Jak uniknąć bólu pleców? Ćwiczenia przy biurku

Jak uniknąć bólu pleców? Ćwiczenia przy biurku

Jeśli musisz pracować przy biurku, spraw, by było to jak najmniej szkodliwe dla Twojego organizmu - czasem wystarczy zmienić kilka zwyczajów i choć na chwilę oderwać się od monitora, by odciążyć oczy i kręgosłup.

Siedzący tryb życia to nie tylko ból pleców

Siedzący tryb życia to nie tylko ból pleców

WHO alarmuje, że długotrwałe siedzenie jest tak samo groźne dla zdrowia, jak palenie papierosów. Przyczynia się do rozwoju licznych schorzeń i jest odpowiedzialne za ok. 430 tys. przedwczesnych zgonów rocznie!

Moshe Feldenkrais: jak leczyć z bólu?

Moshe Feldenkrais: jak leczyć z bólu?

Izraelski inżynier i fizyk, który opracował nową metodę, by wyleczyć własne kolano, stał się prekursorem rewolucyjnej fizykoterapii polegającej na tym, by robić jak najmniej.

Dieta złagodzi ból

Dieta złagodzi ból

Amerykański lekarz Joseph Mercola odkrył, dlaczego odpowiedni sposób odżywiania może eliminować ból i nieść wiele innych korzyści zdrowotnych, stanowiąc szansę dla osób cierpiących na artretyzm, migrenę czy fibromialgię.

Ból głowy? Pomoże jedzenie

Ból głowy? Pomoże jedzenie

Jak sama wielokrotnie się przekonałam, jedzenie pewnych pokarmów może natychmiast ukoić ból głowy.

Jak złagodzić ból?

Jak złagodzić ból?

Faktem jest, że miliony ludzi cierpią z powodu chronicznego bólu - czy to łagodnego i sporadycznego, czy też nieprzerwanego i nie do zniesienia. Pozostaje więc najważniejsze pytanie: co mogą oni zrobić, by poradzić sobie z bólem bez stosowania tabletek?

Leki przeciwbólowe: tykająca bomba

Leki przeciwbólowe: tykająca bomba

Chociaż te tabletki, czy to dostępne bez recepty, czy też przepisywane przez lekarzy, są dziś powszechnie stosowane na każdy ból, koncerny farmaceutyczne nie mówią pacjentom tego, co najważniejsze o niesteroidowych lekach przeciwzapalnych - że mogą one zabijać. Celeste McGovern ujawnia, czym ryzykujemy, gdy po nie sięgamy.

Jak siedzieć, aby uniknąć bólu kręgosłupa?

Jak siedzieć, aby uniknąć bólu kręgosłupa?

Anat Baniel przedstawia ćwiczenia, które pozwolą Ci uniknąć bólu pleców. Co ciekawe wiele zależy tu od mózgu.

Ból pleców. Techniki Egoscue, Gokhale i Foundation Training

Ból pleców. Techniki Egoscue, Gokhale i Foundation Training

Trzy bardzo skuteczne metody leczenia bólu pleców, wszystkie rodem z USA, łagodzą "nieuleczalne" dolegliwości bólowe poprzez aktywację grup mięśni, na które w codziennym życiu zazwyczaj nie zwracamy uwagi.

Joga w walce z bólem

Joga w walce z bólem

Joga to praktyka angażująca pracę ciała i umysłu, co czyni z niej doskonałą metodę do walki z przewlekłym bólem

Zioła, które łagodzą ból

Zioła, które łagodzą ból

Choć środki przeciwbólowe powodują poważne skutki uboczne, na liście najczęściej kupowanych przez Polaków leków dostępnych bez recepty zajmują pierwsze miejsce. To przecież czysta chemia! Tymczasem istnieją inne, bardziej naturalne metody łagodzenia bólu. Na ile są one skuteczne i bezpieczne? Komu mogą pomóc, a kto nie powinien ich stosować?

Ból pleców. Cztery ukryte przyczyny

Ból pleców. Cztery ukryte przyczyny

Chroniczny ból pleców stanowi dla medycyny zagadkę. Jego przyczyn lekarze niezmiennie upatrują w nieprawidłowej postawie i braku aktywności fizycznej. Jednak ból pleców może wskazywać na poważniejszy problem, którego lekarze prawie nigdy nie podejrzewają.

Prawdziwa przyczyna bólu pleców

Prawdziwa przyczyna bólu pleców

Według doktora Mitchella Yassa chroniczny ból jest jedną z głównych przyczyn zgłaszania się pacjentów do lekarzy, jednak współczesna medycyna zwykle nie potrafi rozwiązać tego problemu. W dużej mierze dlatego, że szuka odpowiedzi w niewłaściwym miejscu.

Alternatywne metody łagodzenia bólu

Alternatywne metody łagodzenia bólu

Leki przeciwbólowe mogą często przynieść nam więcej szkód niż pożytku. Jak przynieść ulgę w cierpieniu naturalnymi sposobami?

Metoda Bowena

Metoda Bowena

Nie musisz cierpieć. Istnieją naturalne metody pozbywania się bólu bez użycia środków farmakologicznych. Sprawdź, jakie to proste!

Pozostałe raporty

Narzędzia
Ikona wagi
Sprawdź swoje BMI
Nasz kalkulator pozwoli oszacować czy masa ciała jest prawidłowa
Szczególnie polecamy
Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Ten ważny pierwiastek uczestniczy w wielu funkcjach organizmu. Jaki suplement...

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store

Zdrowie publiczne

Czym jest zdrowie publiczne? Jeżeli interesują cię ciekawe zagadnienia związane ze zdrowiem i zdrowym stylem życia, to koniecznie powinieneś śledzić na bieżąco nasz dział, w którym publikujemy raporty specjalne, których tematem jest zdrowie publiczne.

Nasze zdrowie jest czymś, o czym zwykle nie myślimy za dużo, a dopiero kiedy pojawia się kłopoty, to reagujemy. Tymczasem wielu codziennym dolegliwościom można zapobiec, jeżeli posiadać będziemy przynajmniej podstawową wiedzę na temat różnych zagrożeń.

Wiedz więcej!

Wśród najciekawszych tekstów, które warto przeczytać, z pewnością znajdują się te poświęcone zagadnieniom chorób nowotworowych, długości życia bądź też sposobów przeciwdziałania osteoporozie. Osoby, które fascynują się zagadnieniem możliwości wydłużania ludzkiego życia, z pewnością zaciekawi artykuł pokazujący przyszłościowe możliwości rozwoju technologii, dzięki którym możliwe będzie przeniesienie ludzkiej pamięci na urządzenie komputerowe bądź badania związane z kriogeniką. Oprócz informacji, związanych z prób wydłużenia życia przy pomocy inżynierii genetycznej w raporcie znaleźć można także informację o zdrowych nawykach, które charakteryzują mieszkańców tak zwanych niebieskich stref, czyli obszarów, gdzie ludzie żyją dłużej niż przeciętnie.

Kobiety, zwłaszcza w okolicach pięćdziesiątego roku życia koniecznie powinny zapoznać się z artykułami dotyczącymi osteoporozy, gdyż dzięki tym tekstom rozwiać można wiele mitów związanych z tą chorobą, a także poznać sposoby, które pomogą się przed nią uchronić. Osteoporoza jest zmorą dzisiejszych czasów, jednak przy pomocy odpowiedniej dawki ruchu oraz prawidłowego odżywiania można spowolnić postępowanie osteoporozy, co gwarantuje lepszą jakość życia w starszym wieku.