Tag: zdrowe odchudzanie

Kalkulator BMI - oblicz wskaźnik masy ciała

ROOT / Niewidoczne

Ikona wagi
Kalkulator BMI
Ikona pytania
Kalkulator BMI (ang. body mass index) to prosty licznik, który oszacuje czy Twoja masa ciała jest prawidłowa. Określi także ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych, takich jak otyłość, cukrzyca, choroby serca.
Wskaźnik BMI to iloraz masy ciała do wzrostu podanego w metrach do kwadratu. BMI nie jest dla wszystkich. Nie jest rekomendowany u sportowców, kobiet w ciąży i dzieci, gdyż interpretacja wyników w tych grupach będzie zafałszowana. Dzieję się tak, ponieważ wskaźnik BMI nie uwzględnia zawartości mięśni, tkanki tłuszczowej, stanu fizjologicznego jakim jest ciąża, a także szybkiego procesu wzrastania u dzieci.
Wystarczy, że podasz nam podstawowe dane na temat swojej wagi i wzrostu, a my obliczymy Twoje BMI i podpowiemy co zrobić jeśli nie jest właściwe.
Waga w kilogramach
Wzrost w centymetrach
Oblicz BMI
 
Twoje BMI wskazuje na:
 
Reply icon Oblicz BMI ponownie
 
BMI – co to jest, jak liczyć, interpretacja wyników

BMI to szybki i prosty sposób na oszacowanie, czy Twoja masa ciała jest prawidłowa. Powszechnie używany przez dietetyków, żywieniowców i lekarzy. Jednak czy jest dla wszystkich?

Co to jest BMI?
BMI (ang. body mass index) to wskaźnik masy ciała, pierwotnie nazywany wskaźnikiem Queteleta II. Nazwa wywodzi się od nazwiska belgijskiego naukowca Adolfa Queteleta, który w 1832 roku opracował to narzędzie. BMI to wskaźnik antropometryczny - stosunek masy ciała do wzrostu, wyrażony w kg/m2.

BMI jest uniwersalny zarówno dla mężczyzn, jak i dla kobiet. BMI określa, czy masa ciała jest prawidłowa oraz ocenia ryzyko chorób takich jak otyłość, choroby sercowo-naczyniowe, cukrzyca typu II, niedożywienie i niektóre typy nowotworów.

Jak obliczyć BMI?
BMI można obliczyć samodzielnie w prosty i szybki sposób podając zaledwie dwie dane: masę ciała (w kilogramach) i wzrost (w metrach).

Wskaźnik masy ciała wyliczany jest ze wzoru:

BMI =
masa [kg] (wzrost [m])2

Przykład: Wartość BMI dla osoby o masie ciała 80 kg i wzroście 180 cm.

BMI = 80/(1,80)2 = 24,7 kg/m2
Interpretacja: Wartość BMI jest prawidłowa.

Przydatnym narzędziem jest kalkulator BMI on-line, który nie tylko obliczy wskaźnik masy ciała, ale także zasugeruje, co zrobić, gdy wynik jest nieprawidłowy.

BMI - interpretacja wyniku
  • Prawidłowa wartość BMI mieści się w przedziale 18,5 - 24,99. Są to optymalne wartości dla zdrowia osób dorosłych. W tym celu należy stosować zasady racjonalnego żywienia (jedz dużo warzyw, pij odpowiednią ilość wody, unikaj nadmiaru mięsa, unikaj produktów wysokoprzetworzonych), prowadzić aktywny tryb życia.
  • Wartość BMI 17,0 - 18,49 wskazuje na niedowagę. Konieczne jest zwrócenie uwagi na aktualny styl życia i sposób żywienia. Osoby z tego zakresu BMI mają zwiększone ryzyko niedożywienia.
  • Wartość BMI 16,0 - 16,99 wskazuje na wychudzenie, stan niebezpieczny dla zdrowia. Konieczne jest dożywienie organizmu, w tym celu należy zgłosić się do lekarza i dietetyka, aby ustalić indywidualny plan żywieniowy.
  • Wartość BMI < 16,0 wskazuje na wygłodzenie i jest bezpośrednim zagrożeniem życia. W takiej sytuacji należy niezwłocznie skontaktować się z lekarzem i dietetykiem w celu ustalenia indywidualnego planu żywieniowego i dalszej opieki.
  • Wartość BMI 25,0 - 29,99 wskazuje na nadwagę, stan poprzedzający otyłość. Warto zwrócić uwagę na aktualny styl życia i wprowadzić zmiany do sposobu żywienia i aktywności fizycznej. Osoby z nadwagą mają zwiększone ryzyko otyłości, chorób sercowo-naczyniowych, cukrzycy typu II i niektórych typów nowotworów.
  • Wartość BMI 30,0 - 34,99 wskazuje na otyłość I stopnia. To stan niebezpieczny dla zdrowia. Osoby otyłe znajdują się w grupie o zwiększonym ryzyku chorób sercowo-naczyniowych, cukrzycy typu II i niektórych typów nowotworów. Jeśli BMI mieści się w tym przedziale, należy skontaktować się z lekarzem i dietetykiem w celu ustalenia indywidualnego planu żywieniowego i aktywności fizycznej.
  • Wartość BMI 35,0 - 39,99 wskazuje na otyłość II stopnia. Jest to bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia. Konieczny jest kontakt z lekarzem i dietetykiem w celu ustalenia indywidualnego planu żywieniowego i aktywności fizycznej.
  • Wartość BMI > 40,0 wskazuje na otyłość III stopnia (otyłość skrajna). To stan zagrażający życiu! Wymaga specjalistycznej opieki lekarskiej i dietetycznej oraz opracowania indywidualnego trybu żywienia i dostosowania aktywności fizycznej.

BMI – czy jest dla wszystkich?
BMI jest łatwym i szybkim sposobem na sprawdzenie czy masa ciała jest w normie. BMI służy do oceny stanu odżywienia grup ludności, natomiast nie sprawdza się aż tak dobrze w przypadku pojedynczych osób. Dużym ograniczeniem BMI jest to, że nie uwzględnia on budowy ciała, dlatego też nie jest polecany dla wszystkich.

BMI nie powinno być stosowane u sportowców, kobiet w ciąży i dzieci, gdyż interpretacja wyników w tych grupach będzie zafałszowana. Dzieje się tak, ponieważ wskaźnik BMI nie uwzględnia zawartości mięśni, tkanki tłuszczowej, stanu fizjologicznego, jakim jest ciąża, a także szybkiego procesu wzrastania u dzieci.

Przykładowo, BMI sportowca może sugerować nadwagę lub nawet otyłość, podczas gdy w rzeczywistości ma on dużą zawartość mięśni, a niewiele tłuszczu. Kalkulator BMI przeznaczony jest tylko dla dorosłych. U dzieci i młodzieży do 18. r.ż. wartość BMI należy odczytać z siatek centylowych dostosowanych do wieku.

Bibliografia
1. Hygeia Public Health 2016, 51(2): 124-133
2. The American Journal Cardiology 2007, 100(11): 1654-1658
3. WHO. BMI classification

Dieta, która pomaga schudnąć

Dieta, która pomaga schudnąć

Wymowne grafiki

Czy ograniczenie ilości cukru w diecie pozwoli nam szybciej pozbyć się nadprogramowych kilogramów? A może to tłuszcze są winne przybieraniu na wadze? Czego więc nie jeść, by schudnąć?

Nieznane oblicze skrobi

Nieznane oblicze skrobi

Holistic Health - Magazyn / Tylko u nas

Naukowcy ostrzegają: jeśli w twojej diecie są obecne produkty light i pokarmy zagęszczane skrobią, w krótkim czasie odczujesz zgubne skutki przecukrzenia organizmu.

Dieta wegetariańska czy śródziemnomorska? Obie są dobre dla serca

Dieta wegetariańska czy śródziemnomorska? Obie są dobre dla serca

Nowości

Jaki plan żywieniowy uchroni Cię przed chorobami układu krążenia?

Wiosenne oczyszczanie organizmu

Wiosenne oczyszczanie organizmu

Zdrowy styl życia / Zdrowie

Jeśli masz problemy z jelitami lub skórą, a mimo stosowania diety nie możesz schudnąć, pomyśl o oczyszczeniu ciała z toksyn i metali ciężkich.

Seniorki chudną dzięki paleo

Seniorki chudną dzięki paleo

Nowości

Dieta paleolityczna to najlepsze rozwiązanie dla pań po menopauzie, które chcą schudnąć.

Pokonać chroniczne zmęczenie dietą

Pokonać chroniczne zmęczenie dietą

Profilaktyka i leczenie

Rebekah Smith przez lata zmagała się z zespołem chronicznego zmęczenia. Dopiero indywidualnie dopasowana dieta dała jej drugą szansę na normalne życie.

Jedz zgodnie z rytmem zegara

Jedz zgodnie z rytmem zegara

Wymowne grafiki

Pora jedzenia może mieć równie duże znaczenie, jak jakość naszych codziennych posiłków. Najświeższe badania sugerują, że za wszystko odpowiedzialny jest zegar biologiczny.

Plan odchudzający dla seniorów

Plan odchudzający dla seniorów

Nowości

Nie jest łatwo schudnąć. Dietetycy przepisują plan żywieniowy, lekarze namawiają do aktywności fizycznej... Dlaczego warto połączyć te dwie metody?

Pokonaj cukrzycę: problemy z wątrobą

Pokonaj cukrzycę: problemy z wątrobą

Profilaktyka i leczenie

Dlaczego cukrzyca pomimo długotrwałego leczenia nie ustępuje, a w dodatku utrudnia nam wyeliminowanie otyłości i ryzyka związanego z rozwojem chorób układu sercowo-naczyniowego i nowotworów?

Raport specjalny

Sposoby na bezsenność

Sposoby na bezsenność

Nowości

Niebezpieczne e-hulajnogi

Niebezpieczne e-hulajnogi

18 lipiec 2019

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store