Wymowne grafiki

Codzienna porcja warzyw i owoców dla zdrowia

Ilość owoców i warzyw, jaką eksperci każą jeść każdego dnia, wzrosła właśnie z 5 do 7 porcji. Ale co właściwie należy rozumieć przez jedną porcję?

Codzienna porcja warzyw i owoców dla zdrowia

Zjadaj warzywa! Takie polecenie wydaje dziecku właściwie każda matka, a od jakichś 20 lat również rząd dokłada do tego swoje trzy grosze. O ile rodzicielki nie były zbyt precyzyjne w swoich nakazach, o tyle urzędnicy twierdzili do tej pory, że niezbędna do zachowania zdrowia ilość warzyw i owoców spożywanych każdego dnia wynosi 5 porcji.

Jednak mniej więcej pół roku temu naukowcy nagle zweryfikowali swoje dotychczasowe poglądy, w wyniku czego utrzymują obecnie, że taka ilość nie wystarcza - musimy jeść tych porcji 7.

Tę dość istotną zmianę zawdzięczamy po części badaczom z UCL (University College London), którzy odkryli, że ludzie jedzący ponad 5 porcji cieszą się lepszym zdrowiem niż pozostali - nawet ci, którzy przestrzegali obowiązujących do tej pory zasad.

Dla większości z nas takie nowiny zdają się tylko potwierdzać to, co podpowiada nam zdrowy rozsądek, ale rząd potraktował to jako prawdziwą sensację. Jak się okazuje, u ludzi jedzących 7 lub więcej porcji warzyw i owoców dziennie występuje o 42% mniejsze ryzyko śmierci z powodu choroby przewlekłej, np. raka czy choroby serca, w porównaniu z ludźmi spożywającymi jedną porcję lub mniej. Jedzenie 5 porcji dziennie zapewnia prawdopodobieństwo mniejsze tylko o 36%.

Jednak bez względu na to, czy mowa tu o 5, czy 7 porcjach, nikt jak dotąd nie pokwapił się, żeby wyjaśnić, co to słowo właściwie oznacza. Dlatego też postanowiliśmy wziąć sprawy w swoje ręce i zdradzić Czytelnikom odpowiedź na to nurtujące wielu z nas pytanie.

Bibliografia

  1. J Epidemiol Community Health, 2014, doi: 10.1136/jech-2013-203500

Brzmi ona: jedna porcja to 80 g. Niestety, takie ujęcie problemu nic właściwie nie wyjaśnia, spójrzmy więc na to z jeszcze innej strony...

Zobacz też:

Zobacz także

Jak zmniejszyć ryzyko udaru?

Jak zmniejszyć ryzyko udaru?

Apopleksji da się skutecznie zapobiegać, ale sposób prewencji zależy w dużej mierze od tego, gdzie mieszkamy.

Zasada 5 sekund - prawda czy mit?

Zasada 5 sekund - prawda czy mit?

Nie wiadomo, skąd wzięło się przekonanie, że jeśli upuścimy jedzenie, to przed upływem 5 sekund można je podnieść i zjeść. Najnowsze badania wyraźnie wskazują, że produkty, które wylądowały na podłodze, należy od razu wyrzucić.

Rowerem lub pieszo do pracy

Rowerem lub pieszo do pracy

Jak wykazują najnowsze badania, jeżeli do pracy zaczniesz chodzić piechotą lub jeździć rowerem, Twoje zdrowie dużo na tym zyska.

Ile warzyw i owoców należy jeść? Tęczowa dieta

Ile warzyw i owoców należy jeść? Tęczowa dieta

Wyobraź sobie produkty spożywcze jako 6-kolorową tęczę, która zapewni jak najlepsze funkcjonowanie Twojego organizmu.

Kto nie musi obawiać się raka?

Kto nie musi obawiać się raka?

Czarny kontynent możne poszczycić się najmniejszą liczbą zgonów w wyniku raka, podczas gdy Europa i USA pozostają daleko w tyle.