Wymowne grafiki

Jak zmniejszyć ryzyko raka?

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) opracowała 12-punktowy poradnik, który pomoże zminimalizować ryzyko zachorowania na raka. Z kolei naukowcy z Cancer Research UK obliczyli, o ile procent możesz zmniejszyć ryzyko nowotworu.

Jak zmniejszyć ryzyko raka?

WHO radzi: badaj się, przyjmuj szczepionki, pilnuj wagi, nie pij i nie pal, prowadź zdrowy styl życia. Zespół Cancer Research UK idzie dalej i podaje twarde liczby.

U palącego 1-14 papierosów dziennie ryzyko zgonu na raka płuc wzrasta 8-krotnie, a u osoby, która wypala 25 papierosów - 25-krotnie. Rzucenie palenia powoduje, że gwałtownie zmniejsza się ryzyko rozwoju raka płuc. Rozstanie się z nałogiem może obniżyć prawdopodobieństwo zachorowania na raka płuc lub krtani aż o 80%.

Unikaj też biernego palenia. Jeśli Twój partner jest nałogowym palaczem, ryzyko zachorowania przez Ciebie na raka płuc zwiększa się nawet o 30%.

WHO szacuje, że ok. 7-41% nowotworów jest spowodowanych nadwagą i otyłością. Zwiększają one ryzyko rozwoju raka o ponad 50% u mężczyzn i 60% u kobiet.

Powodem są choćby zaburzenia w produkcji i wydzielaniu insuliny - hormonu zaliczanego do kluczowych czynników pobudzających wzrost ognisk nowotworowych. Nadmiarowe kilogramy są ściśle powiązane m.in. z rakami: przełyku, jelita grubego, odbytnicy, trzustki, pęcherzyka żółciowego, nerki oraz u kobiet - trzonu macicy i piersi po menopauzie.

Światowy Fundusz Badań nad Rakiem w raporcie z 2003 r. dowodzi, że 40% zachorowań na raka można uniknąć poprzez właściwe odżywianie. W diecie antyrakowej należy ograniczyć wysokokaloryczne (tłuste i słodkie) produkty, a także nabiał, czerwone mięso i słone potrawy.

Naukowcy z Cancer Research UK obliczyli, że stosowanie diety bogatej w przeciwutleniacze (warzywa i owoce) obniża ryzyko raka jelita grubego o 14%. Warzywa i owoce dostarczają nam błonnika obniżającego niebezpieczeństwo rozwoju nowotworu o 54% oraz witamin i pierwiastków, takich jak selen i magnez, które usuwają z organizmu rakotwórcze wolne rodniki. Dieta wegetariańska - o 15%. Z kolei odpowiednia podaż witaminy D zmniejsza ryzyko zachorowania o ok. 60%. Do jadłospisu warto też wprowadzić kurkuminę - jej duże dawki (może być też zażywana w kapsułkach) - redukują ryzyko nowotworu o 50%.

Kolejnym sposobem ucieczki przed rakiem jest aktywny styl życia. Co trzecia osoba po 40. r.ż., prowadząca siedzący tryb życia, usłyszy w przyszłości, że ma raka. Systematyczne ćwiczenia hamują czynniki wywołujące chorobę - o 15% (w przypadku raka piersi - o 20%).

Co ciekawe, brytyjscy badacze zwracają uwagę na fakt, że leczenie próchnicy obniża ryzyko zapadnięcia na nowotwór aż o 45%. Choćby z tego powodu nie stroń od wizyt u stomatologa.

Zobacz też:

Zobacz także

Leki: ile wynosi marża?

Leki: ile wynosi marża?

Marża narzucana na lekarstwa należy do najwyższych na świecie, przez co przemysł farmaceutyczny przynosi nie mniejsze zyski niż bankowość.

Jak zmniejszyć ryzyko raka?

Jak zmniejszyć ryzyko raka?

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) opracowała 12-punktowy poradnik, który pomoże zminimalizować ryzyko zachorowania na raka. Z kolei naukowcy z Cancer Research UK obliczyli, o ile procent możesz zmniejszyć ryzyko nowotworu.

Jak zmniejszyć ryzyko udaru?

Jak zmniejszyć ryzyko udaru?

Apopleksji da się skutecznie zapobiegać, ale sposób prewencji zależy w dużej mierze od tego, gdzie mieszkamy.

Zasada 5 sekund - prawda czy mit?

Zasada 5 sekund - prawda czy mit?

Nie wiadomo, skąd wzięło się przekonanie, że jeśli upuścimy jedzenie, to przed upływem 5 sekund można je podnieść i zjeść. Najnowsze badania wyraźnie wskazują, że produkty, które wylądowały na podłodze, należy od razu wyrzucić.

Rowerem lub pieszo do pracy

Rowerem lub pieszo do pracy

Jak wykazują najnowsze badania, jeżeli do pracy zaczniesz chodzić piechotą lub jeździć rowerem, Twoje zdrowie dużo na tym zyska.