Oliwa z oliwek i olej z awokado - tłuszcze smaczne i zdrowe

Tłuszcze pomagają nam zachować zdrową skórę i włosy oraz właściwą temperaturę ciała. Oliwa z oliwek i olej z awokado są najlepiej wchłaniane przez nasz organizm. Wiele badań potwierdziło skuteczność działania oliwy z oliwek oraz jej zbawienny wpływ na stan zdrowia.

Oliwa z oliwek

Moja babcia była bardzo żywotną i radosną osobą. Kiedy ją wspominam, przychodzą mi na myśl banany i oliwa z oliwek.

Pochodzę z Czech, a kiedy panował tam jeszcze komunizm, po każdą kiść bananów trzeba było stać w długich kolejkach. Ojciec mojej babci był Włochem, któremu rodzina z Włoch i Francji przysyłała wielkie pojemniki naturalnej oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia. Nigdy nie widziałam, żeby ktoś używał tyle oliwy, co moja babcia - dodawała ją dosłownie do wszystkiego, co jadła. Ponadto natłuszczała sobie nią skórę, która była lśniąca i jędrna, a na jej twarzy nie ukazały się żadne zmarszczki, nawet po siedemdziesiątce.

W zeszłym roku w Arizonie spotkaliśmy Bernando LaPallo, człowieka o doskonałym zdrowiu pomimo 110 lat na karku. Jest on bohaterem książki pióra Anne Cornelius zatytułowanej "Starzej się wolniej i żyj dłużej: Jak osiągnąć zdrowie i witalność w wieku 107 lat i później".

Większość życia spędził pracując jako kucharz. Poza trzymaniem się wegetariańskiej i surowej diety, jako sposób na długowieczność podaje najprostszą i jednocześnie najbardziej efektywną zasadę, a mianowicie stosowanie diety z pięciu produktów: oliwy z oliwek, czosnku, cynamonu, miodu i czekolady.

Według LaPallo da się przyrządzić pyszne sałatki używając oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia. Tak jak moja babcia, naciera też ciało oliwą, zwłaszcza stopy.

Wiele badań potwierdziło skuteczność działania oliwy z oliwek oraz jej zbawienny wpływ na stan zdrowia. W przeprowadzonych ostatnio w Hiszpanii badaniach wykazano, że dieta śródziemnomorska ze zwiększoną ilością oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia (lub orzechów) polepszyła stan intelektualny ludzi starszych i była lepsza niż dieta niskotłuszczowa dla ludzi zagrożonych demencją starczą.

Składniki oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia mają właściwości antybakteryjne, przeciwutleniające i przeciwzapalne.

W gruncie rzeczy dieta śródziemnomorska - zawierająca wiele owoców i warzyw, produktów pełnoziarnistych, fasoli, orzechów, nasion i zdrowych tłuszczów - łączy się z rzadszym występowaniem chorób degeneracyjnych, takich jak osteoporoza czy alzheimer, i zapewnia dłuższe życie. Korzyści te przypisuje się po części regularnemu spożyciu oliwy z oliwek - lub, ściślej rzecz biorąc, naturalnie obecnych w niej związków fenolowych mających działanie przeciwbakteryjne, antyoksydacyjne oraz przeciwzapalne.

Jak wynika z amerykańskiego badania opublikowanego w tym roku, zawarty w oliwie z oliwek oleokantal fenolowy może redukować ryzyko alzheimera i innych temu podobnych chorób neurodegeneracyjnych prowadzących do demencji.

Zdrowe tłuszcze

Gdy byłam młodsza, miałam problemy z nadwagą, jadłam bowiem sporo niezdrowych tłuszczów zwierzęcych oraz mnóstwo słodyczy zawierających całą masę tłuszczu. Dopiero gdy zaczęłam zdrowo odżywiać się surowym jedzeniem, zrozumiałam, że "dobre" tłuszcze, a więc tak zwane niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe i pewne jadalne tłuszcze roślinne, są rzeczywiście niezbędne i należy je jeść w odpowiedniej ilości. Optymalna ilość zależy od indywidualnej budowy każdego z nas, oraz od tego, ile się ruszamy i jak szybko nasz organizm jest w stanie spalić tłuszcz i przemienić go w tkankę mięśniową.

Awokado

Gdy myślę o zdrowych tłuszczach, zawsze prędzej czy później przychodzi mi na myśl awokado i jego kremowa konsystencja, która wzbogaca smak każdego wegetariańskiego dania. Połączenie awokado i banana pozwala stworzyć wspaniały słodko-kremowy mus, za którym nawet dzieci będą przepadały. Owoc ten jest też doskonałym dodatkiem do sałatek i podstawą pysznego sosu guacamole. Poza wybornym smakiem ma też wiele innych zalet.

Ostatnie badania nad awokado hass, najczęściej dostępnym w supermarketach, wykazało, że zawiera ono szeroką gamę niezbędnych elementów odżywczych i związków chemicznych pochodzenia roślinnego, w tym błonnik spożywczy, potas, sód, magnez, witaminy A, B6, C, E i K1, kwas foliowy, niacynę, kwas pantotenowy, ryboflawinę, cholinę, luteinę, fitosterole (które obniżają cholesterol i ryzyko chorób serca), jednonienasycone kwasy tłuszczowe (również obniżające cholesterol i ryzyko chorób serca oraz zawału, raka piersi i artretyzmu).

Jak przechowywać i kroić awokado

Przechowywanie niedojrzałych awokado i bananów razem sprawi, że jedne i drugie szybciej dojrzeją. Wsadzanie pestki awokado z powrotem do przygotowanej z niego potrawy (np. sałatki) spowolni jej brązowienie (spowodowane utlenieniem); tak samo zadziała skropienie jej sokiem z cytryny.

Żeby otworzyć awokado natnij je nożem wzdłuż po obu stronach, a następnie skręć połówki tak, aby je rozdzielić. Ostrożnie nakłuj pestkę nożem i przekręć go, aż pestka wyjdzie. Połówki owocu ponownie przekrój w celu uzyskania czterech ćwiartek, po czym każdą obierz ze skórki. Smacznego!

Olej z awokado składa się w 71% z jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, w 13% z wielonienasyconych kwasów tłuszczowych i w 16% z nasyconych kwasów tłuszczowych. Może on poprawić równowagę lipidową we krwi i zwiększyć wchłanianie rozpuszczalnych w tłuszczach witamin i fitozwiązków przyjmowanych wraz z innymi owocami i warzywami. Przegląd ośmiu badań dowiódł, że awokado wspomaga zdrowie układu krążenia, podczas gdy inne badania sugerują, że może ono pomóc w spowalnianiu procesu starzenia się organizmu oraz w przypadku problemów z nadwagą.

Upewnij się zatem, że awokado, oliwa z oliwek bądź inne oleje tłoczone na zimno trafiają do Twoich sałatek, gdyż wiele warzyw i owoców zawiera witaminy rozpuszczalne w tłuszczach. Oznacza to, że organizm trawi je i przyswaja jedynie wtedy, gdy wprowadzane są do niego w towarzystwie tłuszczu.

Najprostszym sposobem na przyjęcie jak największej ilości witaminy A ze spożywanej marchewki to nasmarowanie jej oliwą z oliwek. Gdy dodatkowo spryskasz ją sokiem z cytryny, posypiesz solą himalajską oraz innymi przyprawami i ziołami - powstanie naprawdę pyszna przystawka.

Bibliografia

  1. J Neurol Neurosurg Psychiatry, 2013; doi: 10.1136/jnnp-2012-304792
  2. Curr Opin Biotechnol, 2012; 23: 129-35
  3. ACS Chem Neurosci, 2013; 4: 973-82
  4. Crit Rev Food Sci Nutr, 2013; 53: 738-50

Zobacz także

Suplementy diety - czy są bezpieczne, jakie formy wybierać?

Suplementy diety - czy są bezpieczne, jakie formy wybierać?

Chcąc zadbać o swoje zdrowie, coraz częściej sięgamy po suplementy diety. Niestety nie wszystkie charakteryzują się taką samą jakością.

Żywność bez cukru, bez laktozy, naturalna - ujawniamy kłamstwa

Żywność bez cukru, bez laktozy, naturalna - ujawniamy kłamstwa

Reporterka śledcza Vani Hari ujawnia kłamstwa, jakie skrywa przemysł produktów z etykietami "wolne od ..." i "naturalny smak".

Chińskie terapie na polskim talerzu: smaki lata

Chińskie terapie na polskim talerzu: smaki lata

Według tradycyjnej medycyny chińskie wszystkie funkcje naszego organizmu są powiązane z porami roku, a szczególne znaczenie mają okresy przejściowe, gdy zima powoli zbliża się do wiosny albo wiosna do lata. Jednak również od nas zależy, czy towarzyszące temu procesy będą przebiegały prawidłowo. Ogromne znaczenie ma bowiem sposób żywienia.

Aspartam - szkodzi, czy jest bezpieczny?

Aspartam - szkodzi, czy jest bezpieczny?

Kontrowersje wokół aspartamu, sztucznego środka słodzącego, nie milkną od ponad czterech dekad. Badania wskazujące na jego szkodliwość są odrzucane przez instytucje zdrowotne jako nieprzekonujące. Jednocześnie mamy coraz więcej danych, z których wynika, że aspartamu lepiej unikać. Ostatnio pojawiły się informacje dotyczące wpływu sztucznych słodzików, w tym aspartamu, na rozwój otyłości i cukrzycy. Czy jest się czego bać?

Zdrowa przekąska, która dodaje energii

Zdrowa przekąska, która dodaje energii

Co jeść, żeby mieć więcej energii? Po pracy padam i ciągle jestem śpiąca. Są gorsze i lepsze momenty, ale generalnie brakuje mi chęci do czegokolwiek. M.P.

Narzędzia
Ikona wagi
Sprawdź swoje BMI
Nasz kalkulator pozwoli oszacować czy masa ciała jest prawidłowa
Szczególnie polecamy
Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Ten ważny pierwiastek uczestniczy w wielu funkcjach organizmu. Jaki suplement...

Raport specjalny

Schudnij na lato!

Schudnij na lato!

Nowości

Zioło silne jak antybiotyk

Zioło silne jak antybiotyk

16 sierpień 2019

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store