Oliwa z oliwek i olej z awokado - tłuszcze smaczne i zdrowe

Tłuszcze pomagają nam zachować zdrową skórę i włosy oraz właściwą temperaturę ciała. Oliwa z oliwek i olej z awokado są najlepiej wchłaniane przez nasz organizm. Wiele badań potwierdziło skuteczność działania oliwy z oliwek oraz jej zbawienny wpływ na stan zdrowia.

Oliwa z oliwek

Moja babcia była bardzo żywotną i radosną osobą. Kiedy ją wspominam, przychodzą mi na myśl banany i oliwa z oliwek.

Pochodzę z Czech, a kiedy panował tam jeszcze komunizm, po każdą kiść bananów trzeba było stać w długich kolejkach. Ojciec mojej babci był Włochem, któremu rodzina z Włoch i Francji przysyłała wielkie pojemniki naturalnej oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia. Nigdy nie widziałam, żeby ktoś używał tyle oliwy, co moja babcia - dodawała ją dosłownie do wszystkiego, co jadła. Ponadto natłuszczała sobie nią skórę, która była lśniąca i jędrna, a na jej twarzy nie ukazały się żadne zmarszczki, nawet po siedemdziesiątce.

W zeszłym roku w Arizonie spotkaliśmy Bernando LaPallo, człowieka o doskonałym zdrowiu pomimo 110 lat na karku. Jest on bohaterem książki pióra Anne Cornelius zatytułowanej "Starzej się wolniej i żyj dłużej: Jak osiągnąć zdrowie i witalność w wieku 107 lat i później".

Większość życia spędził pracując jako kucharz. Poza trzymaniem się wegetariańskiej i surowej diety, jako sposób na długowieczność podaje najprostszą i jednocześnie najbardziej efektywną zasadę, a mianowicie stosowanie diety z pięciu produktów: oliwy z oliwek, czosnku, cynamonu, miodu i czekolady.

Według LaPallo da się przyrządzić pyszne sałatki używając oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia. Tak jak moja babcia, naciera też ciało oliwą, zwłaszcza stopy.

Wiele badań potwierdziło skuteczność działania oliwy z oliwek oraz jej zbawienny wpływ na stan zdrowia. W przeprowadzonych ostatnio w Hiszpanii badaniach wykazano, że dieta śródziemnomorska ze zwiększoną ilością oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia (lub orzechów) polepszyła stan intelektualny ludzi starszych i była lepsza niż dieta niskotłuszczowa dla ludzi zagrożonych demencją starczą.

Składniki oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia mają właściwości antybakteryjne, przeciwutleniające i przeciwzapalne.

W gruncie rzeczy dieta śródziemnomorska - zawierająca wiele owoców i warzyw, produktów pełnoziarnistych, fasoli, orzechów, nasion i zdrowych tłuszczów - łączy się z rzadszym występowaniem chorób degeneracyjnych, takich jak osteoporoza czy alzheimer, i zapewnia dłuższe życie. Korzyści te przypisuje się po części regularnemu spożyciu oliwy z oliwek - lub, ściślej rzecz biorąc, naturalnie obecnych w niej związków fenolowych mających działanie przeciwbakteryjne, antyoksydacyjne oraz przeciwzapalne.

Jak wynika z amerykańskiego badania opublikowanego w tym roku, zawarty w oliwie z oliwek oleokantal fenolowy może redukować ryzyko alzheimera i innych temu podobnych chorób neurodegeneracyjnych prowadzących do demencji.

Zdrowe tłuszcze

Gdy byłam młodsza, miałam problemy z nadwagą, jadłam bowiem sporo niezdrowych tłuszczów zwierzęcych oraz mnóstwo słodyczy zawierających całą masę tłuszczu. Dopiero gdy zaczęłam zdrowo odżywiać się surowym jedzeniem, zrozumiałam, że "dobre" tłuszcze, a więc tak zwane niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe i pewne jadalne tłuszcze roślinne, są rzeczywiście niezbędne i należy je jeść w odpowiedniej ilości. Optymalna ilość zależy od indywidualnej budowy każdego z nas, oraz od tego, ile się ruszamy i jak szybko nasz organizm jest w stanie spalić tłuszcz i przemienić go w tkankę mięśniową.

Awokado

Gdy myślę o zdrowych tłuszczach, zawsze prędzej czy później przychodzi mi na myśl awokado i jego kremowa konsystencja, która wzbogaca smak każdego wegetariańskiego dania. Połączenie awokado i banana pozwala stworzyć wspaniały słodko-kremowy mus, za którym nawet dzieci będą przepadały. Owoc ten jest też doskonałym dodatkiem do sałatek i podstawą pysznego sosu guacamole. Poza wybornym smakiem ma też wiele innych zalet.

Ostatnie badania nad awokado hass, najczęściej dostępnym w supermarketach, wykazało, że zawiera ono szeroką gamę niezbędnych elementów odżywczych i związków chemicznych pochodzenia roślinnego, w tym błonnik spożywczy, potas, sód, magnez, witaminy A, B6, C, E i K1, kwas foliowy, niacynę, kwas pantotenowy, ryboflawinę, cholinę, luteinę, fitosterole (które obniżają cholesterol i ryzyko chorób serca), jednonienasycone kwasy tłuszczowe (również obniżające cholesterol i ryzyko chorób serca oraz zawału, raka piersi i artretyzmu).

Jak przechowywać i kroić awokado

Przechowywanie niedojrzałych awokado i bananów razem sprawi, że jedne i drugie szybciej dojrzeją. Wsadzanie pestki awokado z powrotem do przygotowanej z niego potrawy (np. sałatki) spowolni jej brązowienie (spowodowane utlenieniem); tak samo zadziała skropienie jej sokiem z cytryny.

Żeby otworzyć awokado natnij je nożem wzdłuż po obu stronach, a następnie skręć połówki tak, aby je rozdzielić. Ostrożnie nakłuj pestkę nożem i przekręć go, aż pestka wyjdzie. Połówki owocu ponownie przekrój w celu uzyskania czterech ćwiartek, po czym każdą obierz ze skórki. Smacznego!

Olej z awokado składa się w 71% z jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, w 13% z wielonienasyconych kwasów tłuszczowych i w 16% z nasyconych kwasów tłuszczowych. Może on poprawić równowagę lipidową we krwi i zwiększyć wchłanianie rozpuszczalnych w tłuszczach witamin i fitozwiązków przyjmowanych wraz z innymi owocami i warzywami. Przegląd ośmiu badań dowiódł, że awokado wspomaga zdrowie układu krążenia, podczas gdy inne badania sugerują, że może ono pomóc w spowalnianiu procesu starzenia się organizmu oraz w przypadku problemów z nadwagą.

Upewnij się zatem, że awokado, oliwa z oliwek bądź inne oleje tłoczone na zimno trafiają do Twoich sałatek, gdyż wiele warzyw i owoców zawiera witaminy rozpuszczalne w tłuszczach. Oznacza to, że organizm trawi je i przyswaja jedynie wtedy, gdy wprowadzane są do niego w towarzystwie tłuszczu.

Najprostszym sposobem na przyjęcie jak największej ilości witaminy A ze spożywanej marchewki to nasmarowanie jej oliwą z oliwek. Gdy dodatkowo spryskasz ją sokiem z cytryny, posypiesz solą himalajską oraz innymi przyprawami i ziołami - powstanie naprawdę pyszna przystawka.

Bibliografia

  1. J Neurol Neurosurg Psychiatry, 2013; doi: 10.1136/jnnp-2012-304792
  2. Curr Opin Biotechnol, 2012; 23: 129-35
  3. ACS Chem Neurosci, 2013; 4: 973-82
  4. Crit Rev Food Sci Nutr, 2013; 53: 738-50
Znajdź terapeutę i uzyskaj pomoc
Zgodnie ze swoimi potrzebami medycyny niekonwencjonalnej

Zobacz także

Anemia w ciąży

Anemia w ciąży

Ogólne osłabienie, częste bóle głowy, bladość i trudności z koncentracją to objawy mogące wskazywać na anemię. Powoduje ją najczęściej niedobór żelaza. Ale zdarzają się wyjątki. U Magdy jej przyczyną okazała się nadczynność przytarczyc, której skutkiem jest wysoki poziom wapnia we krwi, utrudniający przyswajanie żelaza.

Rozwój dziecka - jak zapewnić dziecku rozwój intelektualny?

Rozwój dziecka - jak zapewnić dziecku rozwój intelektualny?

Aby zadbać o dobre wyniki w nauce ucznia, trzeba dać mu podwaliny pod opanowanie zdolności skupiania uwagi i odpowiednio doładować jego neurony

Czy woda może być niezdrowa?

Czy woda może być niezdrowa?

Przez tysiące lat nękały nas różne choroby wywołane bakteriami. Ludzkość nie umiała bronić się przed nimi, bo drobnoustrojów nie widać gołym okiem. Gdy ktoś zjadł stare mięso, to zachorował on, cała rodzina albo goście weselni, którym taki posiłek zaserwował. Gorzej było, gdy chorobotwórcze bakterie znalazły się w studni miejskiej albo w rzece, będącej źródłem wody pitnej dla dużych populacji - wtedy choroby dopadały setki albo tysiące ludzi.

Rozwój dziecka - co robić, aby dziecko było zdrowe?

Rozwój dziecka - co robić, aby dziecko było zdrowe?

By zapewnić dzieciom prawidłowy rozwój fizyczny i intelektualny, należy pamiętać o podstawowych zasadach żywienia i stylu życia oraz zapomnieć o kilku grzechach codzienności

Fuleren C60 - cząsteczka węgla, która wydłuża życie

Fuleren C60 - cząsteczka węgla, która wydłuża życie

Ta mało znana cząsteczka - jeden z najpotężniejszych przeciwutleniaczy - rewolucjonizuje opiekę zdrowotną i perspektywy długowieczności. Szczegółowo przedstawia ją Cate Montana.

Szczególnie polecamy
Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Ten ważny pierwiastek uczestniczy w wielu funkcjach organizmu. Jaki suplement...

Raport specjalny

Bezpieczny dom

Bezpieczny dom

Nowości

Facebook. Regulamin Konkursu

Facebook. Regulamin Konkursu

22 październik 2019

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store