Świąteczna rekonwalescencja

Jak dojść do zdrowia po świątecznym obżarstwie? Wystarczy użyć kilku naturalnych składników, by pozbyć się uporczywych dolegliwości.

Za nami okres częstych spotkań z rodziną i przyjaciółmi przy suto zastawionym stole, wśród świątecznych potraw i wina. Czas ten nie tylko sprzyjał refleksji i zacieśnianiu więzi z bliskimi, ale też, niestety, zachęcał do przesady w jedzeniu i piciu. Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, jak złagodzić skutki świątecznych szaleństw dzięki kilku zdrowym składnikom.

Szparagi na kacaAminokwasy i minerały zawarte w wyciągu ze szparagów stymulują aktywność dwóch enzymów pełniących kluczową rolę w procesie rozkładania produktów rozpadu alkoholu.

W Sylwestra wszyscy pijemy za dużo, ale na szczęście jest na to prosty sposób. Szparagi to popularne warzywo jadane na całym świecie. Ze względu na ich działanie antyrakowe, szparagi od dawna uważa się za rośliny lecznicze.

Dodatkowo wykazują one również właściwości przeciwgrzybiczne, przeciwzapalne oraz moczopędne, a od niedawna dysponujemy również dowodami na to, że szparagi działają także na kaca.

Według badania opublikowanego w 2009 r. w periodyku Journal of Food Science, aminokwasy i minerały zawarte w wyciągu ze szparagów stymulują aktywność dwóch enzymów pełniących kluczową rolę w procesie rozkładania produktów rozpadu alkoholu. Ponadto składniki te chronią też komórki wątroby przed toksycznym działaniem alkoholu.

Długotrwałe picie powoduje stres oksydacyjny w obrębie wątroby, wywołując przy tym szereg nieprzyjemnych objawów kojarzonych z kacem.

Szparagi pomagają łagodzić skutki upojenia alkoholowego. (fot. Michael Patterson, flickr.com, CC BY-ND 2.0)Naukowcy z koreańskich placówek Institute of Medical Science oraz Jeju National University przeanalizowali składniki zawarte w kiełkach i liściach młodych szparagów pod kątem działania na ludzkie i szczurze komórki wątroby.

Toksyczność w obrębie komórek uległa znacznemu obniżeniu w odpowiedzi na terapię z zastosowaniem ekstraktu z liści i pędów szparagów – mówi przewodniczący zespołu badawczego B.Y. Kim. – Wyniki te dowodzą tego, że aktywność biologiczna szparagów wspomaga uśmierzanie kaca i chroni komórki wątroby.

Jest jednak pewien problem: badanie Koreańczyków przeprowadzone zostało jedynie na komórkach wyhodowanych w laboratorium.

Poza tym wspomniane aminokwasy i minerały znajdują się w znacznie większym stężeniu w liściach niż w pędach, dlatego w kuchni należy używać przede wszystkim szparagowych liści.

Asparagus Time lapse from Adam Gregory on Vimeo.

Orzechy makadamia wspomagają obniżenie cholesterolu w organizmie.Orzechy makadamia na obniżenie poziomu cholesterolu

Wszelkie słodkości, którymi zajadami się w Święta, zdecydowanie nie służą naszemu sercu, lecz jak wynika z badania przeprowadzonego na Pennsylvania State University, włączenie do diety orzeszków makadamii może nieco ochronić mięsień sercowy.

Sekret makadamii tkwi w wysokiej zawartości jednonienasyconych kwasów tłuszczowych (zbliżona do ich poziomu w oliwie), czego nie znajdziemy w żadnych innych orzechach.

Naukowcy z Pensylwanii opracowali niewielkie randomizowane badanie naprzemienne w celu określenia, jakie efekty na układ krwionośny wywiera „dieta sercowa” z dodatkiem 43 g (niewielkiej garstki) orzechów makadamii w porównaniu z typową dietą amerykańską.

25 kobiet i mężczyzn biorących udział w badaniu miało nieco podwyższony cholesterol, ciśnienie krwi w normie i nie brało leków na obniżenie poziomu cholesterolu. Uczestnikom została losowo przydzielona jedna z dwóch diet. Mieli ją stosować przez 5 tygodni, a w czasie kolejnych pięciu przechodzili na drugą.

Jeśli nie chcesz mieć zbyt wysokiego poziomu cholesterolu we krwi po świątecznych ucztach, przegryzaj orzeszki makadamia! (fot. Richard Ashurst, flickr.com, CC BY 2.0)Dieta zdrowa dla serca z dodatkiem orzeszków makadamia pozwala obniżyć poziom cholesterolu, w tym jego „złej” frakcji LDL (lipoprotein niskiej gęstości) oraz trójglicerydów we krwi

Redukcja frakcji LDL była porównywalna do tej uzyskanej przy diecie z dodatkiem innych orzechów, np. migdałów czy orzechów włoskich.

Pasternak na serce i trzustkę

Jeśli czujesz przejedzenie spowodowane nadmiarem słodyczy, sięgnij po pasternak. Ta tradycyjna przystawka do indyka bywa często zapiekana lub tłuczona z masłem i serwowana z polewą miodową.

Naukowcy potwierdzają, że pasternak wspomaga aktywność przewodu pokarmowego, obniża poziom cholesterolu we krwi oraz reguluje poziom glukozy we krwi. (fot. Bruno Girin, flickr.com, CC BY-SA 2.0)Pasternak to przede wszystkim doskonałe źródło nierozpuszczalnego błonnika. Jak dowiodły badania na zwierzętach, błonnik pochodzący z pasternaku wspomaga aktywność przewodu pokarmowego, obniża poziom cholesterolu we krwi oraz reguluje poziom glukozy we krwi w ten sam sposób, co błonnik z typowych źródeł, np. z otrębów pszennych.

Rządowa organizacja na rzecz zdrowia publicznego Health Canada, przeprowadziła badanie na furanokumarynach (toksycznych związkach produkowanych przez rośliny w ramach obrony przed drapieżnikami i chorobami) znajdujących się w selerze i pasternaku.

Jak odkryli badacze, w warzywach tych znajduje się wysoki poziom kemferolu, flawonoidu o właściwościach antyoksydacyjnych, kojarzonego raczej z herbatą oraz warzywami z rodziny kapustowatych, np. brokułami.

Kemferol daje bardzo wiele korzyści zdrowotnych, m.in. obniża ryzyko rozwoju raka trzustki oraz wspiera kondycję mięśnia sercowego.

Co ciekawe, pasternak przechowywany w temperaturze poniżej zera zmienia smak, w takich warunkach bowiem zawarta w nim skrobia zamienia się w cukier.

December - Tuin aan de Maas from Eline Wieland on Vimeo.

Marakuja obniża ciśnienie krwi.Marakuja na obniżenie ciśnienia krwi

Passiflora (czyli popularna marakuja) daje okrągłe owoce wielkości piłki golfowej otoczone twardą, niejadalną skorupką, wypełnione kruchymi nasionami zatopionymi w soczystym, żółtym miąższu o intensywnym, nieco kwaskowatym smaku. Jest to kolejna roślina, jaką warto włączyć do świątecznego jadłospisu, z racji na jej zdolność obniżania ciśnienia krwi.

Bibliografia

  1. J Food Sci, 2009; 74: H204–8
  2. J Nutr, 2008; 138: 761–7
  3. J Agric Food Chem, 1990; 38: 195–200
  4. J AOAC Int, 2001; 84: 1135–43
  5. Am J Epidemiol, 2007; 166: 924–31; Mini Rev Med Chem, 2011; 11: 298–344
  6. J Agric Food Chem, 2011; 59: 6209–13
  7. Food Chem, 2004; 85: 189–94; J Sci Food Agric, 2005; 85: 2119–24

Przeprowadzone niedawno badania dowiodły, że najważniejsze polifenole zawarte w nasionach owocu – czyli piceatannol oraz scirpusin b – wykazują silne działanie wazorelaksacyjne, a więc rozszerzają światło naczyń krwionośnych poprzez rozluźnienie mięśni znajdujących się w ich w ścianach.

Prowadzi to do zmniejszenia ciśnienia tętniczego i żylnego, co ma kluczowe znaczenie dla zdrowia całego układu krwionośnego organizmu.

W badaniu na chomikach przeprowadzonym przez badaczy z miasta Taizhong w Tajwanie okazało się, że dodatek błonnika z nasion owocu passiflory do diety zwierząt, które nie otrzymywały błonnika z innych źródeł, zwiększył aktywność enzymu trawiennego amylazy jelitowej, obniżając jednocześnie współczynnik pH oraz zawartość amoniaku w jelicie ślepym (workowatym zaułku jelita grubego).

Amylaza to istotny enzym niezbędny w trawiennym procesie rozkładania cukrów złożonych na cukry proste. Spadek stężenia pH i amoniaku w jelicie ślepym pozwala odzyskać równowagę mikroflory jelitowej, a być może chroni też przed rozwojem raka okrężnicy.

Co więcej, nierozpuszczalny błonnik pomaga regularnie się wypróżniać, dzięki czemu chroni przed zaparciami i powstawaniem hemoroidów. Usprawnia też proces usuwania toksyn z całego organizmu.

Orange And Passion JuiceBurst from Williams Murray Hamm on Vimeo.

Święta, święta i po świętach...

Christmas Time-Lapse Montage from SMK Media on Vimeo.

Zobacz także

Andropauza i osteoporoza

Andropauza i osteoporoza

Zbyt mała ekspozycja na słońce może stać się przyczyną wczesnej osteoporozy. Dotyczy to zarówno mężczyzn czynnych zawodowo, przebywających przez większą część dnia w biurach, jak i emerytów, jeśli ograniczają oni swoją aktywność poza domem.

Czy opalanie w ciąży jest bezpieczne?

Czy opalanie w ciąży jest bezpieczne?

Latem nietrudno złapać opaleniznę. Czym kierować się podczas wyboru kremu przeciwsłonecznego, by mieć pewność, że nie zaszkodzi on naszemu dziecku?

Siedzenie jest szkodliwe dla zdrowia. Jak prawidłowo pracować przy komputerze?

Siedzenie jest szkodliwe dla zdrowia. Jak prawidłowo pracować przy komputerze?

Pozycję siedzącą uznano za najnowsze zagrożenie dla zdrowia. Powszechnie radzi się więc stanie przy biurkach, jednakże biomechanik Katy Bowman ma inne rozwiązanie.

Ziołowa terapia w niedoborach litu

Ziołowa terapia w niedoborach litu

Depresja, bezsenność, problemy z koncentracją... to tylko kilka objawów niedoboru tego pierwiastka.

Serce mężczyzny po czterdziestce

Serce mężczyzny po czterdziestce

Zawał mięśnia sercowego bywa o wiele groźniejszy dla 40-latka niż dla osoby w podeszłym wieku. Jest to spowodowane tym, że u osób starszych zdążyło się już wytworzyć krążenie oboczne, które pomaga go przeżyć.

Narzędzia
Ikona wagi
Sprawdź swoje BMI
Nasz kalkulator pozwoli oszacować czy masa ciała jest prawidłowa
Szczególnie polecamy
Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Ten ważny pierwiastek uczestniczy w wielu funkcjach organizmu. Jaki suplement...

Raport specjalny

Schudnij na lato!

Schudnij na lato!

Nowości

Orzechy włoskie obniżają ciśnienie krwi

Orzechy włoskie obniżają ciśnienie krwi

20 sierpień 2019

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store