Witariański kisz

Chia, siemię lniane i pestki dyni świetnie komponują się w przepisie na witariański kisz.

Kisz (fr. quiche) to moja ulubiona letnia przekąska, zwłaszcza w wersji bezglutenowej, wegańskiej i niewymagającej pieczenia.

Znajduje się w niej moc zdrowych i odżywczych składników, takich jak nasiona chia - pełne protein, przeciwutleniaczy i kwasów tłuszczowych omega-3 - czy łupiny nasion babki jajowatej (Plantago ovata) występującej naturalnie w Indiach. Łupiny te to popularny suplement diety usprawniający pracę jelit i wspomagający odchudzanie.

Zarówno babka jajowata, jak i nasiona chia to doskonałe naturalne wypełniacze dań, w których nie stosuje się jajek i mąki. Są też o niebo zdrowsze niż dostępne w sklepach wypełniacze produkowane przemysłowo.

Zamiast zwykłego masła warto użyć kakaowego.

Goście zawsze są zachwyceni, gdy serwuję witariański kisz. Mam nadzieję, że przypadnie do gustu również Czytelnikom.

Witariański kisz

Kisz: spód
Kisz: tara marchew i seler
Kisz: sos
Kisz: gotowe nadzienie

4-8 porcji

Spód:

1/2 szklanki siemienia lnianego, 1/2 szklanki suszonego kokosa, 1/2 łyżeczki soli himalajskiej, 1/2 łyżeczki kminu rzymskiego, 1/4 szklanki pestek dyni

Sos:

2 łyżki stołowe orzeszków piniowych, 1/4 szklanki migdałów/nerkowca, 1 łyżka stołowa łupin babki jajowatej, 1 łyżka stołowa nasion chia, 1/4 szklanki masła kakaowego, 1/2 łyżeczki soli himalajskiej, 1/4 łyżeczki pieprzu cayenne, 1 ząbek czosnku, 1/4 obranej cytryny, 1 szklanka wody, 1 łyżeczka octu jabłkowego

Nadzienie:

2 szklanki startej marchwi (ok. 3 średnie marchewki), 1 szklanka startego selera (ok. 1/4 małego korzenia), 1/4 brokuła średniej wielkości (ok. 3 duże różyczki), 1/2 żółtej lub pomarańczowej papryki, bez pestek, pokrojonej w kostkę, 1/2 cebuli garść świeżej kolendry, 1 łyżka stołowa oleju słonecznikowego lub oliwy z oliwek, 2 łyżeczki świeżo wyciśniętego soku z cytryny

Opcjonalne dodatki:

1/4 szklanki świeżego lub mrożonego groszku, 1 łyżka stołowa świeżego kopru lub pietruszki, drobno posiekanej, 1/4 łyżeczki łagodnego proszku curry

Przygotowanie:

1. Spód przygotuj, mieszając wszystkie składniki w blenderze wysokoobrotowym lub młynku do kawy. Najpierw zmiel nasiona lnu, a potem dodaj pozostałe składniki.

2. Przenieś masę do okrągłej formy wielkości 20-25 cm i ugnieć ją na dnie palcami albo używając łyżki.

3. Składniki sosu przenieś do blendera wysokoobrotowego i zmiksuj, aż do powstania gładkiej masy.

4. Marchew i seler zetrzyj w robocie kuchennym i zmiksuj z pozostałymi składnikami nadzienia w blenderze o ostrzu w kształcie litery S.

5. Do nadzienia dodaj sos, wymieszaj i rozprowadź po spodzie kiszu.

6. Odstaw do lodówki na co najmniej godzinę.

7. Podawaj kisz na zimno z sałatką bądź świeżymi warzywami.

Markéta Bola jest specjalistką żywienia naturalnego i profesjonalną kucharką, zajmującą się tzw. dietą surową (inaczej raw food lub witariańską). Prowadzi warsztaty, wykłady, wydarzenia kulinarne oraz festiwal Tree of Life Wellbeing & Vitality.

Zobacz też:

Zobacz także

Wakacyjny urlop - jak połączyć przyjemne z pożytecznym?

Wakacyjny urlop - jak połączyć przyjemne z pożytecznym?

Szykując się na wyjazd, przede wszystkim myślimy o wyborze miejsca, które chcielibyśmy odwiedzić ze względu na jego walory turystyczne. Ale wypoczynek może być też świetną okazją do zadbania o zdrowie.

Kwasy omega-3: ryby czy kryl?

Kwasy omega-3: ryby czy kryl?

Porównujemy 2 najlepsze źródła kwasów tłuszczowych omega-3.

Nauka do egzaminu: 11 sposobów na lepszą pamięć

Nauka do egzaminu: 11 sposobów na lepszą pamięć

Każdemu, kto ma przed sobą egzamin, zależy na tym, by zmaksymalizować wydolność umysłową i przyswoić jak najwięcej wiedzy w jak najkrótszym czasie. Oto 11 sprawdzonych sposobów, które pomogą w nauce i zapamiętywaniu.

Chroń organizm z witaminą C

Chroń organizm z witaminą C

Duże dawki tej substancji to niezawodny lek na wszelkiego rodzaju infekcje.

Zdrowe dziecko: 6 ważnych zasad

Zdrowe dziecko: 6 ważnych zasad

By zapewnić dzieciom prawidłowy rozwój fizyczny i intelektualny, należy pamiętać o podstawowych zasadach żywienia i stylu życia oraz zapomnieć o kilku grzechach codzienności.

Raport specjalny

Schudnij na lato!

Schudnij na lato!

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store