Witariański kisz

Chia, siemię lniane i pestki dyni świetnie komponują się w przepisie na witariański kisz.

Kisz (fr. quiche) to moja ulubiona letnia przekąska, zwłaszcza w wersji bezglutenowej, wegańskiej i niewymagającej pieczenia.

Znajduje się w niej moc zdrowych i odżywczych składników, takich jak nasiona chia - pełne protein, przeciwutleniaczy i kwasów tłuszczowych omega-3 - czy łupiny nasion babki jajowatej (Plantago ovata) występującej naturalnie w Indiach. Łupiny te to popularny suplement diety usprawniający pracę jelit i wspomagający odchudzanie.

Zarówno babka jajowata, jak i nasiona chia to doskonałe naturalne wypełniacze dań, w których nie stosuje się jajek i mąki. Są też o niebo zdrowsze niż dostępne w sklepach wypełniacze produkowane przemysłowo.

Zamiast zwykłego masła warto użyć kakaowego.

Goście zawsze są zachwyceni, gdy serwuję witariański kisz. Mam nadzieję, że przypadnie do gustu również Czytelnikom.

Witariański kisz

Kisz: spód
Kisz: tara marchew i seler
Kisz: sos
Kisz: gotowe nadzienie

4-8 porcji

Spód:

1/2 szklanki siemienia lnianego, 1/2 szklanki suszonego kokosa, 1/2 łyżeczki soli himalajskiej, 1/2 łyżeczki kminu rzymskiego, 1/4 szklanki pestek dyni

Sos:

2 łyżki stołowe orzeszków piniowych, 1/4 szklanki migdałów/nerkowca, 1 łyżka stołowa łupin babki jajowatej, 1 łyżka stołowa nasion chia, 1/4 szklanki masła kakaowego, 1/2 łyżeczki soli himalajskiej, 1/4 łyżeczki pieprzu cayenne, 1 ząbek czosnku, 1/4 obranej cytryny, 1 szklanka wody, 1 łyżeczka octu jabłkowego

Nadzienie:

2 szklanki startej marchwi (ok. 3 średnie marchewki), 1 szklanka startego selera (ok. 1/4 małego korzenia), 1/4 brokuła średniej wielkości (ok. 3 duże różyczki), 1/2 żółtej lub pomarańczowej papryki, bez pestek, pokrojonej w kostkę, 1/2 cebuli garść świeżej kolendry, 1 łyżka stołowa oleju słonecznikowego lub oliwy z oliwek, 2 łyżeczki świeżo wyciśniętego soku z cytryny

Opcjonalne dodatki:

1/4 szklanki świeżego lub mrożonego groszku, 1 łyżka stołowa świeżego kopru lub pietruszki, drobno posiekanej, 1/4 łyżeczki łagodnego proszku curry

Przygotowanie:

1. Spód przygotuj, mieszając wszystkie składniki w blenderze wysokoobrotowym lub młynku do kawy. Najpierw zmiel nasiona lnu, a potem dodaj pozostałe składniki.

2. Przenieś masę do okrągłej formy wielkości 20-25 cm i ugnieć ją na dnie palcami albo używając łyżki.

3. Składniki sosu przenieś do blendera wysokoobrotowego i zmiksuj, aż do powstania gładkiej masy.

4. Marchew i seler zetrzyj w robocie kuchennym i zmiksuj z pozostałymi składnikami nadzienia w blenderze o ostrzu w kształcie litery S.

5. Do nadzienia dodaj sos, wymieszaj i rozprowadź po spodzie kiszu.

6. Odstaw do lodówki na co najmniej godzinę.

7. Podawaj kisz na zimno z sałatką bądź świeżymi warzywami.

Markéta Bola jest specjalistką żywienia naturalnego i profesjonalną kucharką, zajmującą się tzw. dietą surową (inaczej raw food lub witariańską). Prowadzi warsztaty, wykłady, wydarzenia kulinarne oraz festiwal Tree of Life Wellbeing & Vitality.

Zobacz też:

Zobacz także

12 egzotycznych źródeł witamin

12 egzotycznych źródeł witamin

Jedno jabłko dziennie trzyma doktora z daleka - mówi angielskie przysłowie. Nic więc dziwnego, że Ewa skusiła się właśnie na nie. Jeśli nie chcesz pójść w jej ślady, możesz sięgać po inne owoce, które prozdrowotnymi właściwościami wcale mu nie ustępują, a ich zjedzenie nie ściągnie Ci na głowę takich kłopotów...

Makaron z dyni

Makaron z dyni

Z pestek tego jesiennego warzywa można przyrządzić smakowite przystawki i przekąski.

Jedz orzechy - nie tylko od święta

Jedz orzechy - nie tylko od święta

Są symbolem szczęścia i mądrości, dlatego też często goszczą na naszych stołach podczas świąt Bożego Narodzenia. Kto jest na tyle mądry, by je jeść, zyska szczęście w postaci długich lat życia w zdrowiu.

Świąteczny deser figowy

Świąteczny deser figowy

Słodycze z supermarketu zamień na świąteczny deser domowej roboty.

Dieta receptą na długowieczność

Dieta receptą na długowieczność

Oto moje cztery ulubione produkty naturalne, które zagwarantują Ci długowieczność.

Raport specjalny

Prawa pacjenta

Prawa pacjenta

Nowości

Banany i marchew na biegunkę

Banany i marchew na biegunkę

18 luty 2018

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store