Świąteczny deser figowy

Słodycze z supermarketu zamień na świąteczny deser domowej roboty.

Chociaż w okresie Bożego Narodzenia ładnie zapakowane łakocie kuszą nas na każdym kroku, warto poeksperymentować w kuchni i przyrządzić swój własny deser ze zdrowych, naturalnych składników.

Oto 2 błyskawiczne przepisy na świąteczne smakołyki: kokosowe śnieżynki z syropem z agawy oraz mini-puddingi figowe z polewą o smaku karmelowym. Śnieżynki sprawdzą się zarówno jako bożonarodzeniowe frykasy, jak i zdrowe przekąski na co dzień, zaś niskokaloryczne puddingi figowe to doskonały dodatek do każdego przyjęcia.

Słodki a zdrowy

Markéta Bola jest specjalistką żywienia naturalnego i profesjonalną kucharką, zajmującą się tzw. dietą surową (inaczej raw food lub witariańską). Prowadzi warsztaty, wykłady, wydarzenia kulinarne oraz festiwal Tree of Life Wellbeing & Vitality.

Moim ulubionym składnikiem o słodkim smaku jest ostatnio proszek algarrobo, znany też jako karob peruwiański. To kwitnąca bylina z rodziny bobowatych, uprawiana powszechnie ze względu na dojrzewające co rok, jadalne strąki grochu.

Proszek algarrobo wytwarza się w wyniku suszenia i roztarcia strąków zawierających słodki miąższ, będący znakomitym źródłem energii. Jest też bogaty w białko oraz wapń, magnez, potas, żelazo, cynk i aminokwas lizynę.

Same strąki, pozbawione grochu, w smaku przypominają czekoladę z nutą karmelu. Ta niezwykła cecha sprawia, że bardzo lubię dodawać proszek algarrobo do szejków owocowych, sosów oraz czekoladopodobnych ciast przyrządzanych na surowo.

Karob peruwiański mogą spożywać również diabetycy, ponieważ mimo słodkiego smaku ma niski indeks glikemiczny.

Mini-puddingi figowe

Przepis na maksymalnie 15 porcji

Spód: 1/2 szklanki orzechów pekan, 8 suszonych fig w całości, 1/8 łyżeczki cynamonu

Polewa karmelowa: 1/3 oleju kokosowego z pierwszego tłoczenia, 1/4 szklanki orzechów piniowych, 15 daktyli, 1 łyżka proszku maca, 4 łyżki proszku algarroba, 2 goździki, 1/8 łyżeczki soli himalajskiej, 1/4 szklanki wody

Polewa karmelowo-czekoladowa jak wyżej, z dodatkiem: 6 łyżek kakao w proszku, 2 łyżek syropu z agawy, 1 łyżki wody (jeśli potrzeba)

1. Orzechy, bakalie i cynamon wymieszaj w robocie kuchennym z ostrzem w kształcie litery S. Możliwe, że figi trzeba będzie przeciąć na połówki lub ćwiartki.

2. Za pomocą łyżki stołowej nakładaj powstałą masę do foremek i ugnieć w kształt spodu (możesz też skorzystać z wykrawacza).

3. Olej kokosowy pozostaw w temperaturze pokojowej, aby lekko się roztopił, po czym umieść go w robocie kuchennym razem z pozostałymi składnikami polewy. Miksuj, aż masa nabierze gładkiej, kremowej konsystencji. Możesz przyrządzić jedną z opcji smakowych albo obie.

4. Przenieś masę łyżką do foremek z uformowanym wcześniej spodem. Podawaj bezpośrednio po przyrządzeniu bądź wstaw do lodówki. Przechowuj nie dłużej niż miesiąc

Śnieżynki kokosowe

Przepis na 8 niewielkich kulek

1/2 szklanki suszonego kokosa, 1/4 szklanki orzechów brazylijskich, 1 łyżka syropu z agawy, 1/4 soli (np. szarej celtyckiej), szczypta cynamonu, gałki muszkatołowej lub innej przyprawy

1. Wszystkie składniki umieść w robocie kuchennym i porządnie zmieszaj.

2. Wybieraj masę łyżką i formuj w małe kulki.

3. Podawaj bezpośrednio po przyrządzeniu bądź wstaw do lodówki. Przechowuj nie dłużej niż miesiąc.

Zobacz też:

Zobacz także

Ciasto bananowe bez pieczenia

Ciasto bananowe bez pieczenia

Ten pyszny i zdrowy deser zawróci w głowie każdemu.

Warto jeść kiełki

Warto jeść kiełki

Chińczycy poznali się na ich leczniczych mocach już 5 tys. lat temu. Potrafią usunąć zmęczenie, przywrócić blask cerze, regulować poziom hormonów i ciśnienia, a to dopiero początek listy...

Placek z rabarbarem

Placek z rabarbarem

Ten witariański placek to pyszny i zdrowy deser.

Witariańska bruschetta z granatem

Witariańska bruschetta z granatem

Ten pyszny i zdrowy deser zawróci w głowie każdemu.

Chińskie terapie na polskim talerzu (11): Energia qi i zdrowa dieta

Chińskie terapie na polskim talerzu (11): Energia qi i zdrowa dieta

Zgodnie z medycyną chińską zastoje energii qi zaburzają równowagę emocjonalną. Jak układać jadłospis, by uniknąć tego zagrożenia?

Raport specjalny

Schudnij na lato!

Schudnij na lato!

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store