Świąteczny deser figowy

Słodycze z supermarketu zamień na świąteczny deser domowej roboty.

Chociaż w okresie Bożego Narodzenia ładnie zapakowane łakocie kuszą nas na każdym kroku, warto poeksperymentować w kuchni i przyrządzić swój własny deser ze zdrowych, naturalnych składników.

Oto 2 błyskawiczne przepisy na świąteczne smakołyki: kokosowe śnieżynki z syropem z agawy oraz mini-puddingi figowe z polewą o smaku karmelowym. Śnieżynki sprawdzą się zarówno jako bożonarodzeniowe frykasy, jak i zdrowe przekąski na co dzień, zaś niskokaloryczne puddingi figowe to doskonały dodatek do każdego przyjęcia.

Słodki a zdrowy

Markéta Bola jest specjalistką żywienia naturalnego i profesjonalną kucharką, zajmującą się tzw. dietą surową (inaczej raw food lub witariańską). Prowadzi warsztaty, wykłady, wydarzenia kulinarne oraz festiwal Tree of Life Wellbeing & Vitality.

Moim ulubionym składnikiem o słodkim smaku jest ostatnio proszek algarrobo, znany też jako karob peruwiański. To kwitnąca bylina z rodziny bobowatych, uprawiana powszechnie ze względu na dojrzewające co rok, jadalne strąki grochu.

Proszek algarrobo wytwarza się w wyniku suszenia i roztarcia strąków zawierających słodki miąższ, będący znakomitym źródłem energii. Jest też bogaty w białko oraz wapń, magnez, potas, żelazo, cynk i aminokwas lizynę.

Same strąki, pozbawione grochu, w smaku przypominają czekoladę z nutą karmelu. Ta niezwykła cecha sprawia, że bardzo lubię dodawać proszek algarrobo do szejków owocowych, sosów oraz czekoladopodobnych ciast przyrządzanych na surowo.

Karob peruwiański mogą spożywać również diabetycy, ponieważ mimo słodkiego smaku ma niski indeks glikemiczny.

Mini-puddingi figowe

Przepis na maksymalnie 15 porcji

Spód: 1/2 szklanki orzechów pekan, 8 suszonych fig w całości, 1/8 łyżeczki cynamonu

Polewa karmelowa: 1/3 oleju kokosowego z pierwszego tłoczenia, 1/4 szklanki orzechów piniowych, 15 daktyli, 1 łyżka proszku maca, 4 łyżki proszku algarroba, 2 goździki, 1/8 łyżeczki soli himalajskiej, 1/4 szklanki wody

Polewa karmelowo-czekoladowa jak wyżej, z dodatkiem: 6 łyżek kakao w proszku, 2 łyżek syropu z agawy, 1 łyżki wody (jeśli potrzeba)

1. Orzechy, bakalie i cynamon wymieszaj w robocie kuchennym z ostrzem w kształcie litery S. Możliwe, że figi trzeba będzie przeciąć na połówki lub ćwiartki.

2. Za pomocą łyżki stołowej nakładaj powstałą masę do foremek i ugnieć w kształt spodu (możesz też skorzystać z wykrawacza).

3. Olej kokosowy pozostaw w temperaturze pokojowej, aby lekko się roztopił, po czym umieść go w robocie kuchennym razem z pozostałymi składnikami polewy. Miksuj, aż masa nabierze gładkiej, kremowej konsystencji. Możesz przyrządzić jedną z opcji smakowych albo obie.

4. Przenieś masę łyżką do foremek z uformowanym wcześniej spodem. Podawaj bezpośrednio po przyrządzeniu bądź wstaw do lodówki. Przechowuj nie dłużej niż miesiąc

Śnieżynki kokosowe

Przepis na 8 niewielkich kulek

1/2 szklanki suszonego kokosa, 1/4 szklanki orzechów brazylijskich, 1 łyżka syropu z agawy, 1/4 soli (np. szarej celtyckiej), szczypta cynamonu, gałki muszkatołowej lub innej przyprawy

1. Wszystkie składniki umieść w robocie kuchennym i porządnie zmieszaj.

2. Wybieraj masę łyżką i formuj w małe kulki.

3. Podawaj bezpośrednio po przyrządzeniu bądź wstaw do lodówki. Przechowuj nie dłużej niż miesiąc.

Zobacz też:

Zobacz także

Toksyczny łosoś

Toksyczny łosoś

Pełnego zdrowych, pożytecznych tłuszczów łososia uważa się za zdrową superrybę. Jednakże Cate Montana jest innego zdania. W ramach nowego "akwabiznesu" w supermarketach dostępne są bowiem głównie ryby hodowlane.

Wycięcie tarczycy: suplementy i dieta

Wycięcie tarczycy: suplementy i dieta

Bez tarczycy można żyć - pod warunkiem, że codziennie przyjmuje się suplementy jej hormonów i, o czym mało kto wie, stosuje odpowiednią dietę.

Przekąski w podróży

Przekąski w podróży

Spożywanie posiłków w drodze nie musi być nudne i zapychające.

Naturalne napoje izotoniczne

Naturalne napoje izotoniczne

To naturalne, że w czasie wakacji odczuwamy dużo większą ochotę na produkty odświeżające, nawilżające, takie jak soki, koktajle, sałatki, surówki, owoce, lody czy zimne napoje.

Tradycyjna medycyna chińska: energia qi jesienią

Tradycyjna medycyna chińska: energia qi jesienią

Zgodnie z tradycyjną medycyną chińską jesieni jest przypisany smak ostry. Nieprzypadkowo. Jego oddziaływanie na organizm czyni nas silniejszymi w starciu z patogenami.

Raport specjalny

Prawa pacjenta

Prawa pacjenta

 

 

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store