Placek z rabarbarem

Ten witariański placek to pyszny i zdrowy deser.

Wymyśliłam przepis na placek z rabarbarem, gdy odkryłam na mojej działce różowe łodyżki i ogromne zielone liście tego cudownego warzywa. Liście są toksyczne z uwagi na wysoką zawartość kwasu szczawiowego, ale łodygi jak najbardziej nadają się do jedzenia, nawet na surowo, a przy tym są wyjątkowo zdrowe. Jak wykazują badania, rabarbar ma różnorodne działanie lecznicze.

Rabarbar łagodzi niestrawność Jest doskonałym źródłem błonnika, dlatego też uśmierza dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego, wspomaga procesy trawienne i pracę jelit1.

Rabarbar wzmacnia kości W rabarbarze znajduje się dużo witaminy K, która odgrywa istotną rolę w procesach kościotwórczych i zapobiega osteoporozie2.

Bibliografia

  1. Zhonghua Shao Shang Za Zhi, 2011; 27: 337–40
  2. Curr Pharm Des, 2004; 10: 2557–76
  3. Mol Med Rep, 2015; 12: 2689–94
  4. Pharmacogn Rev, 2010; 4: 118–26
  5. BMC Complement Altern Med, 2013; 13: 49
  6. https://goo.gl/Q6iMHe

Rabarbar chroni przed urazami mózgu W toku badań warzywo zapobiegało uszkodzeniom komórek nerwowych, może być więc pomocne w profilaktyce alzheimera, udaru i innych schorzeń mózgu3.

Rabarbar niszczy wolne rodniki Rabarbar jest bogaty w przeciwutleniacze, niezbędne w walce ze stresem oksydacyjnym i szkodliwymi wolnymi rodnikami4.

Rabarbar zapobiega starzeniu się skóry Obecne w nim chronią też przed ostrymi i przewlekłymi  uszkodzeniami skóry, wywoływanymi przez promieniowanie ultrafioletowe (UV), takimi jak stan zapalny, przedwczesne starzenie i inne reakcje skórne5.

Rabarbar niweluje zaparcia i biegunkę Jako środek stosowany w ziołolecznictwie rabarbar łagodzi dyskomfort i ból towarzyszące zaparciom i biegunkom6.

Polecam mój przepis wszystkim, którym zależy na dużej dawce rabarbaru i innych zdrowych składników, jak nasiona chia, siemię lniane, jabłka czy orzechy brazylijskie. Placek nie zawiera cukru ani sztucznych słodzików, jest więc deserem, którym można z czystym sumieniem delektować się do woli.

Witariański placek z rabarbarem (8-12 porcji)

Składniki spodu: 1/2 szklanki startego siemienia lnianego; 1/2 szklanki suszonego kokosa; 1/4 szklanki orzechów brazylijskich; 1/2 szklanki daktyli; 1/2 łyżeczki startego imbiru

Składniki nadzienia: 6 łodyg rabarbaru średniej wielkości, obranych i pokrojonych w kostkę; 2 jabłka; 1 szklanka daktyli; 1/2 szklanki orzechów nerkowca i/lub migdałów (namoczonych w wodzie); 2-3 łyżki stołowe nasion chia; 1/4 łyżeczki proszku waniliowego; 1/4 szklanki oleju kokosowego

Składniki posypki: 1/4 szklanki orzechów brazylijskich; 1/4 szklanki daktyli; 1/2 łyżeczki cynamonu; garść rodzynek

Przygotowanie:

1. Aby przyrządzić spód, najpierw utrzyj w wysokoobrotowym robocie kuchennym siemię lniane, a następnie dodaj pozostałe składniki, aż masa stanie się gładka.

2. Delikatnie ugnieć spód na dnie okrągłej blachy do ciasta (średnica 20 cm).

3. Aby przyrządzić nadzienie, wszystkie składniki przenieś do robota kuchennego i miksuj, aż złączą się w jednolitą masę. Pamiętaj, że nasiona chia są w stanie wchłonąć 9 razy więcej wody, niż wynosi ich objętość, dlatego jeśli mieszanina wydaje się zbyt wodnista, odczekaj kilka minut.

4. Masę przenieś na spód ciasta i rozprowadź łopatką, tworząc szerokie brzegi.

5. Aby przyrządzić posypkę, zmiksuj orzechy brazylijskie, daktyle i cynamon w robocie kuchennym i rozsyp je równomiernie na powierzchni placka.

6. Na koniec udekoruj placek rodzynkami.

Zobacz też:

Zobacz także

Czy można uwolnić się od nałogu?

Czy można uwolnić się od nałogu?

Celeste McGovern przygląda się mechanizmom uzależnienia i sposobom przełamania schematów mózgowych, które wywołują różnorodne czynniki: od alkoholu i leków przeciwbólowych po cukier i smartfony.

Poznaj rytm dobowy organizmu

Poznaj rytm dobowy organizmu

Medycyna konwencjonalna potwierdza kolejną mądrość Wschodu: aktywność poszczególnych organów i układów, produkcja hormonów i przyswajalność leków ściśle podlegają dobowemu rytmowi. Jego zaburzenia mogą leżeć u podstaw cukrzycy, kłopotów z ciśnieniem, a nawet nowotworów!

Osteopenia. Zadbaj o kości na 4 sposoby

Osteopenia. Zadbaj o kości na 4 sposoby

Zrzeszotnienie kości nie pojawia się znienacka, a im wcześniej zauważysz, że ich mineralna gęstość spada, tym większe masz szanse na zatrzymanie tego procesu.

Witamina C kontra Candida

Witamina C kontra Candida

Ta substancja, obok wyeliminowania cukru z diety, wesprze walkę z grzybicą.

Zdrowe mikroorganizmy prosto z gleby

Zdrowe mikroorganizmy prosto z gleby

Mikroorganizmy glebowe mogą okazać się kluczem do przywrócenia równowagi mikroflory jelitowej.

Raport specjalny

Prawa pacjenta

Prawa pacjenta

Nowości

Mitochondria kontra zawał serca

Mitochondria kontra zawał serca

3 październik 2018

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store