Placek z rabarbarem

Ten witariański placek to pyszny i zdrowy deser.

Wymyśliłam przepis na placek z rabarbarem, gdy odkryłam na mojej działce różowe łodyżki i ogromne zielone liście tego cudownego warzywa. Liście są toksyczne z uwagi na wysoką zawartość kwasu szczawiowego, ale łodygi jak najbardziej nadają się do jedzenia, nawet na surowo, a przy tym są wyjątkowo zdrowe. Jak wykazują badania, rabarbar ma różnorodne działanie lecznicze.

Rabarbar łagodzi niestrawność Jest doskonałym źródłem błonnika, dlatego też uśmierza dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego, wspomaga procesy trawienne i pracę jelit1.

Rabarbar wzmacnia kości W rabarbarze znajduje się dużo witaminy K, która odgrywa istotną rolę w procesach kościotwórczych i zapobiega osteoporozie2.

Bibliografia

  1. Zhonghua Shao Shang Za Zhi, 2011; 27: 337–40
  2. Curr Pharm Des, 2004; 10: 2557–76
  3. Mol Med Rep, 2015; 12: 2689–94
  4. Pharmacogn Rev, 2010; 4: 118–26
  5. BMC Complement Altern Med, 2013; 13: 49
  6. https://goo.gl/Q6iMHe

Rabarbar chroni przed urazami mózgu W toku badań warzywo zapobiegało uszkodzeniom komórek nerwowych, może być więc pomocne w profilaktyce alzheimera, udaru i innych schorzeń mózgu3.

Rabarbar niszczy wolne rodniki Rabarbar jest bogaty w przeciwutleniacze, niezbędne w walce ze stresem oksydacyjnym i szkodliwymi wolnymi rodnikami4.

Rabarbar zapobiega starzeniu się skóry Obecne w nim chronią też przed ostrymi i przewlekłymi  uszkodzeniami skóry, wywoływanymi przez promieniowanie ultrafioletowe (UV), takimi jak stan zapalny, przedwczesne starzenie i inne reakcje skórne5.

Rabarbar niweluje zaparcia i biegunkę Jako środek stosowany w ziołolecznictwie rabarbar łagodzi dyskomfort i ból towarzyszące zaparciom i biegunkom6.

Polecam mój przepis wszystkim, którym zależy na dużej dawce rabarbaru i innych zdrowych składników, jak nasiona chia, siemię lniane, jabłka czy orzechy brazylijskie. Placek nie zawiera cukru ani sztucznych słodzików, jest więc deserem, którym można z czystym sumieniem delektować się do woli.

Witariański placek z rabarbarem (8-12 porcji)

Składniki spodu: 1/2 szklanki startego siemienia lnianego; 1/2 szklanki suszonego kokosa; 1/4 szklanki orzechów brazylijskich; 1/2 szklanki daktyli; 1/2 łyżeczki startego imbiru

Składniki nadzienia: 6 łodyg rabarbaru średniej wielkości, obranych i pokrojonych w kostkę; 2 jabłka; 1 szklanka daktyli; 1/2 szklanki orzechów nerkowca i/lub migdałów (namoczonych w wodzie); 2-3 łyżki stołowe nasion chia; 1/4 łyżeczki proszku waniliowego; 1/4 szklanki oleju kokosowego

Składniki posypki: 1/4 szklanki orzechów brazylijskich; 1/4 szklanki daktyli; 1/2 łyżeczki cynamonu; garść rodzynek

Przygotowanie:

1. Aby przyrządzić spód, najpierw utrzyj w wysokoobrotowym robocie kuchennym siemię lniane, a następnie dodaj pozostałe składniki, aż masa stanie się gładka.

2. Delikatnie ugnieć spód na dnie okrągłej blachy do ciasta (średnica 20 cm).

3. Aby przyrządzić nadzienie, wszystkie składniki przenieś do robota kuchennego i miksuj, aż złączą się w jednolitą masę. Pamiętaj, że nasiona chia są w stanie wchłonąć 9 razy więcej wody, niż wynosi ich objętość, dlatego jeśli mieszanina wydaje się zbyt wodnista, odczekaj kilka minut.

4. Masę przenieś na spód ciasta i rozprowadź łopatką, tworząc szerokie brzegi.

5. Aby przyrządzić posypkę, zmiksuj orzechy brazylijskie, daktyle i cynamon w robocie kuchennym i rozsyp je równomiernie na powierzchni placka.

6. Na koniec udekoruj placek rodzynkami.

Zobacz także

Suplementy diety - czy są bezpieczne, jakie formy wybierać?

Suplementy diety - czy są bezpieczne, jakie formy wybierać?

Chcąc zadbać o swoje zdrowie, coraz częściej sięgamy po suplementy diety. Niestety nie wszystkie charakteryzują się taką samą jakością.

Żywność bez cukru, bez laktozy, naturalna - ujawniamy kłamstwa

Żywność bez cukru, bez laktozy, naturalna - ujawniamy kłamstwa

Reporterka śledcza Vani Hari ujawnia kłamstwa, jakie skrywa przemysł produktów z etykietami "wolne od ..." i "naturalny smak".

Chińskie terapie na polskim talerzu: smaki lata

Chińskie terapie na polskim talerzu: smaki lata

Według tradycyjnej medycyny chińskie wszystkie funkcje naszego organizmu są powiązane z porami roku, a szczególne znaczenie mają okresy przejściowe, gdy zima powoli zbliża się do wiosny albo wiosna do lata. Jednak również od nas zależy, czy towarzyszące temu procesy będą przebiegały prawidłowo. Ogromne znaczenie ma bowiem sposób żywienia.

Aspartam - szkodzi, czy jest bezpieczny?

Aspartam - szkodzi, czy jest bezpieczny?

Kontrowersje wokół aspartamu, sztucznego środka słodzącego, nie milkną od ponad czterech dekad. Badania wskazujące na jego szkodliwość są odrzucane przez instytucje zdrowotne jako nieprzekonujące. Jednocześnie mamy coraz więcej danych, z których wynika, że aspartamu lepiej unikać. Ostatnio pojawiły się informacje dotyczące wpływu sztucznych słodzików, w tym aspartamu, na rozwój otyłości i cukrzycy. Czy jest się czego bać?

Zdrowa przekąska, która dodaje energii

Zdrowa przekąska, która dodaje energii

Co jeść, żeby mieć więcej energii? Po pracy padam i ciągle jestem śpiąca. Są gorsze i lepsze momenty, ale generalnie brakuje mi chęci do czegokolwiek. M.P.

Narzędzia
Ikona wagi
Sprawdź swoje BMI
Nasz kalkulator pozwoli oszacować czy masa ciała jest prawidłowa
Szczególnie polecamy
Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Ten ważny pierwiastek uczestniczy w wielu funkcjach organizmu. Jaki suplement...

Raport specjalny

Schudnij na lato!

Schudnij na lato!

Nowości

MIKROplastik, MAKRO zagrożenie

MIKROplastik, MAKRO zagrożenie

23 sierpień 2019

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store