10 sekretów młodości

Czy można zachować piękną skórę, zdrowe ciało i sprawny umysł wbrew upływowi lat?

Marzenia o wiecznej młodości towarzyszą ludziom już od czasów królowej Kleopatry, która dla jej zachowania codziennie kąpała się w oślim mleku. Teraz jednak - dzięki postępowi nauki - jesteśmy bliżej niż kiedykolwiek zrealizowania tej fantazji.

Możemy znacząco opóźnić procesy starzenia i wydłużyć życie. Wystarczy tylko wiedzieć, po co sięgnąć.

Bazylia azjatycka (tulsi) - w medycynie ajurwedyjskiej ekstrakt z niej od wieków jest zalecany jako środek odmładzający. Teraz naukowo wykazano, że rzeczywiście zwalcza on wolne rodniki. Zespół doktora Vaibhava Shinde z Poona College of Pharmacy badał przeciwutleniające i antystarzeniowe właściwości tulsi na poziomie komórkowym. Efekty są na tyle obiecujące, że nawet sam doktor Shinde zasadził bazylię w doniczce i dodaje ją do gotowanych własnoręcznie dań1.

Wapń jest niezbędny do produkcji estrogenów, prawidłowej pracy serca oraz właściwej aktywności mózgu. Bierze udział w regulacji ciśnienia, obniża podatność na alergie i skłonność do wyprysków na skórze, a także umożliwia skuteczną walkę ze stresem. Jego niedobór powoduje kruchość kości oraz negatywnie odbija się na cerze2. Zawarty w kremach zapobiega wiotczeniu i odbudowuje skórę. Znajdziesz go m.in. w kapuście pekińskiej, brokułach, tofu, kalarepie, migdałach i orzechach.

Jagody acai mają w składzie 29 kwasów tłuszczowych (omega-6 i omega-9), 18 aminokwasów, 21 pierwiastków śladowych, witaminy B1, B2, B3, a także witaminy C i E, beta-karoten, składniki mineralne (takie jak wapń, potas, miedź, cynk i żelazo), kwas nikotynowy oraz błonnik. Są też bogatym źródłem fitosteroli, polifenoli oraz przeciwutleniaczy, które opóźniają proces starzenia i wykazują działanie hamujące na rozwój komórek nowotworowych3.

Lecytyna jest obecna w każdej komórce ciała, przede wszystkim jako składnik błon komórkowych. Zapobiega miażdżycy, tworzy warstwę ochronną ściany żołądka, wspomaga prawidłowe gospodarowanie cholesterolem. Stanowi istotny element składowy mózgu i tkanki nerwowej, ma zasadniczy wpływ na funkcjonowanie pamięci i zdolność do koncentracji oraz poprawia ogólną sprawność intelektualną. Znajdziesz ją w nasionach, orzechach, kiełkach pszenicy, oliwkach, awokado i żółtkach jaj.

Kwasy omega-3 regulują krzepliwość krwi, zapobiegają miażdżycy, pomagają zachować właściwą elastyczność ścięgien i mięśni. Wspomagają leczenie chorób serca, skóry, stawów. Przeciwdziałają udarom mózgu, otyłości i cukrzycy. Umożliwiają prawidłowe wchłanianie wapnia, poprawiają wygląd cery, paznokci oraz włosów. Wspomagają odporność. Dobrym źródłem omega-3 są ryby, awokado, orzechy i olej lniany z pierwszego tłoczenia4.

Rapamycyna to związek, który udało się pozyskać z bakterii Streptomyces hygroscopicus. Obserwacje wskazują, że jest on w stanie skutecznie odwrócić szkody wyrządzone naszemu DNA przez procesy starzenia się organizmu. Podawana starym gryzoniom wydłużyła ich życie - u samic o 36%, u samców zaś - o ok. 28%, co w przypadku ludzi oznaczałoby dodatkowe 3,6 lat u kobiet i 2,8 lat u mężczyzn do każdych przeżytych przez nas 10 lat powyżej 60 r.ż.!

Niezwykłe właściwości rapamycyny mogą też okazać się sposobem pomagania dzieciom dotkniętym chorobą Hutchinsona-Gilforda, czyli progerią (o której piszemy tutaj). Francis S. Collins - jeden z autorów - sprawdził wpływ rapamycyny na nabłonek komórek skóry u pacjentów cierpiących z powodu zespołu Hutchinsona-Gilforda. Okazało się, że testowana substancja znacznie pomagała w usuwaniu uszkodzonych białek powodujących objawy choroby, a nawet odwracała jej szkodliwe skutki. Wszystkie komórki żyły również dłużej niż normalnie5.

Melatonina znana głównie jako hormon regulujący cykl dobowy, zdaniem francuskich uczonych może opóźniać procesy starzenia. Dowodzą tego badania nad ryjówkami. W ich organizmach, podobnie jak u ludzi, wraz z nadejściem zmierzchu szyszynka rozpoczyna intensywne wydzielanie melatoniny. Charakterystyczną cechą ryjówek jest to, że niezależnie od długości ich życia procesy starzenia rozpoczynają się u nich niemal w tym samym czasie, niedługo przed ukończeniem pierwszego roku życia.

Naukowcy z paryskiego Uniwersytetu Piotra i Marii Curie podawali zwierzętom hormon na krótko przed oczekiwanym pojawieniem się pierwszych zmian świadczących o starzeniu. Jak się okazało, regularna suplementacja tym związkiem pozwoliła na opóźnienie pojawienia się niekorzystnych zjawisk aż o 3 miesiące, czyli o 25% czasu potrzebnego normalnie do ich powstania6.

Długie telomery chronią zawarty w chromosomach materiał genetyczny oraz ułatwiają powielanie DNA, co umożliwia powstawanie nowych komórek. Można by przyrównać je do ochronnych nakładek umiejscowionych na końcach chromosomów, które skracają się przy każdym podziale komórki. Dla naszego życia i zdrowia istotne jest, by nić DNA nie uległa skróceniu. Pilnują tego telomery. W efekcie przy każdym podziale komórkowym skracają się właśnie one, a główna, kodująca nić DNA pozostaje nienaruszona.

Gdy - na skutek kolejnych podziałów - chromosomy utracą telomery, komórka nie może się już dalej dzielić, bo doprowadziłoby to do powstawania komórek z niekompletnym DNA, czyli niezdolnych do poprawnego pełnienia swych zadań życiowych. Zdaniem niektórych badaczy życie danej populacji komórkowej odmierza właśnie skracanie się telomerów. Limit podziałów komórkowych jest więc ograniczony i mieści się w przedziale między 50 a 70 cyklów. Im krótsze telomery - tym starsze są komórki. Te zaś, które nie mają telomerów, podlegają programowanej śmierci, nazywanej apoptozą. Ich miejsce zajmują nowe, powstałe z komórek macierzystych, które wytwarzają telomerazę. Jest to enzym, który odbudowuje telomery.

Niestety z wiekiem aktywność telomerazy systematycznie spada i skracają się telomery naszych komórek macierzystych. Naukowcy przebadali 150 osób w wieku co najmniej 60 lat pod kątem długości telomerów. U osób, u których były one najkrótsze, zachodziło ośmiokrotnie wyższe ryzyko zgonu z powodu choroby zakaźnej i trzykrotnie wyższe z powodu zawału serca. Dlaczego? Ponieważ komórki immunologiczne nie powstają wystarczająco szybko, by skutecznie walczyć z infekcjami. Jednak ostatnio badaczom udało się powstrzymać, a nawet odwrócić procesy starzenia u myszy. Gdy gryzonie zaczęły zapadać na choroby neurodegeneracyjne i zmniejszyła się ich płodność, naukowcy podali im telomerazę. W narządach zwierząt rozpoczęły się procesy regeneracyjne, a komórki nerwowe zaczęły wytwarzać nowe połączenia i podjęły funkcjonowanie, poprawiła się też płodność7.

Ruch Osoby, które intensywnie ćwiczą, mają dłuższe telomery od ludzi z umiarkowaną aktywnością fizyczną i prowadzących siedzący tryb życia. Zdaniem prof. Larry’ego Tuckera z Brigham Young University im bardziej jesteśmy aktywni fizycznie, tym mniej starzeje się nasz organizm. Naukowiec odkrył, że w porównaniu do siedzącego trybu życia i umiarkowanie aktywnych ćwiczeń duża aktywność fizyczna przekłada się w długości telomerów na wiek młodszy o, odpowiednio, 9 i 7 lat. Wydają się to potwierdzać wcześniejsze badania, które dowiodły, że długość telomerów jest ściśle uzależniona od stanu zapalnego i stresu oksydacyjnego. Nie od dziś wiadomo, że ćwiczenia zmniejszają i jedno, i drugie. Jednak, by osiągnąć efekty, potrzebny jest intensywny, regularny trening: dla mężczyzn bieganie przez 40 min 5 razy w tygodniu, dla kobiet zaś przez pół godziny8.

Jeżyny dbają szczególnie o dobrą kondycję i młodość wzroku. Zawarte w nich antocyjany mają korzystny wpływ na oczy. Wynika on z tego, że obniżają kruchość naczyń włosowatych występujących w gałce ocznej. Dzięki temu są one lepiej ukrwione, a co za tym idzie, lepiej odżywione. Ponadto dostarczają prowitaminy A, która przeciwdziała kurzej ślepocie. Pomagają w leczeniu anemii, gdyż zawierają miedź i żelazo potrzebne do tworzenia krwinek czerwonych4.

Bibliografia

  1. https://goo.gl/jHAFEp
  2. https://goo.gl/qg2B1m
  3. https://goo.gl/ueZNed
  4. https://goo.gl/ZdLGBb
  5. https://goo.gl/fJxxDd
  6. https://goo.gl/XW5JH2
  7. https://goo.gl/7FxqHg
  8. https://goo.gl/7JWaMy

Zobacz też:

Zobacz także

Witamina D lubi towarzystwo

Witamina D lubi towarzystwo

Najpierw odkryto związek między aktywnością witamin D3 i K2. Badając wpływ słonecznej witaminy na profilaktykę osteoporozy - jej najważniejszą właściwość - naukowcy zauważyli, że samodzielnie nie jest ona w stanie odpowiednio regulować gospodarki wapniowej.

Nietolerancja laktozy. Poznaj objawy

Nietolerancja laktozy. Poznaj objawy

Uważana za powszechną, często mylona z alergią na mleko, obwiniana o wykluczenie nabiału z diety... Wokół tej dolegliwości narosło sporo mitów. Spróbujemy się z nimi rozprawić.

Kiedy włosy wypadają...

Kiedy włosy wypadają...

Kiedy włosów zaczyna ubywać, konieczne jest rozpoznanie przyczyny problemu. Niekiedy by go rozwiązać, wystarczy zmienić szampon. Czasem jednak nadmierna utrata włosów świadczy o zaburzeniach hormonalnych lub chorobie...

Wszystkie sekrety aloesu

Wszystkie sekrety aloesu

Odkryli go Egipcjanie, którzy balsamowali nim ciała. Grecy i Rzymianie przypisywali mu właściwości hamujące wypadanie włosów, a Indianie wierzyli w odmładzającą moc jego miąższu. Dziś aloes stosowany jest przede wszystkim w dermatologii, a badania naukowe potwierdzają jego skuteczność.

Jak drzewa wpływają na nasze zdrowie?

Jak drzewa wpływają na nasze zdrowie?

Badania dowodzą, że czas spędzony w lesie może znacząco obniżyć poziom hormonu stresu - kortyzolu - i wzmocnić system odpornościowy.