Bezpieczne opalanie na 5 sposobów

Zdrowe opalanie? To możliwe! Radzimy, jak chronić skórę od środka i cieszyć się słońcem bez toksycznych balsamów ochronnych.

Od dziecka powtarzano nam, że przed wyjściem na słońce należy porządnie nasmarować się ochronnym kremem lub olejkiem, ale niewykluczone, że w rzeczywistości może nam to wyrządzić więcej szkody niż korzyści.

Chemiczne filtry zawarte w większości takich kosmetyków przenikają przez skórę i mogą odpowiadać za powstanie zaburzeń hormonalnych, reakcji alergicznych i innych dolegliwości zdrowotnych.

Oksybenzon, jeden z najniebezpieczniejszych związków tego typu, ma związek z rozwojem endometriozy oraz niską masą urodzeniową noworodków.

Smarowanie się kremem do opalania może też prowadzić do niedoboru słonecznej witaminy D, a niedobór ten jest istotnym czynnikiem sprzyjającym rozwojowi bardzo wielu chorób przewlekłych, takich jak choroby serca, cukrzyca czy, o ironio, rak skóry.

Penelope Umbrico, Sunburn Screen Saver, 00:24 from Mark Moore Gallery on Vimeo.

Zamiast uzbrajać się w baterię kremów, sprejów i olejków do opalania, lepiej wypróbować pięć prostych, całkowicie bezpiecznych kroków do uzyskania pięknej, naturalnej opalenizny.

Nie wystawiaj skóry na bezpośredni kontakt dłużej niż 15 minut dziennie! (fot. www.tOrange.biz Valdemar Fishmen, flickr.com, CC BY 2.0)1. Zabezpiecz skórę przed słońcem

Jeśli planujesz spędzać dużo czasu na słońcu, warto wybrać bezpieczniejsze odpowiedniki toksycznych kremów dostępnych na rynku. Na co warto zwrócić uwagę?

Uważaj na tlenek cynku oraz tlenek tytanu, czyli mineralne filtry, które nie przenikają przez skórę.

Ze względu na stabilność chemiczną w obliczu promieni słonecznych oraz kompleksową ochronę, tlenek cynku wybrany został przez amerykańską organizację konsumencką Environmental Working Group za najbezpieczniejszy zamiennik.

Wielu producentów kosmetyków naturalnych – np. firmy Badger czy Aubrey Organics – oferuje chroniące przed słońcem wyroby, które w składzie mają tlenek cynku.

2. Bierz suplementy

W okresie poprzedzającym przebywanie w nasłonecznionym miejscu, warto przyjmować suplementy, które wzmocnią naturalną barierę ochronną skóry:

• Przeciwutleniacze, np. witaminy C oraz E, współdziałają w budowaniu lepszej ochrony przed promieniowaniem UV (ultrafioletowym).

Dawka: 2 g/dzień wit. C; 1 000 IU/dzień wit. E

• Karoteny, a więc beta-karoten (w marchwi) oraz likopen (w pomidorach) w udowodniony sposób chronią przed poparzeniami słonecznymi.

Dawka: 30-90 mg/dzień mieszaniny karotenów; 16 mg/dzień likopenu (lub 1-2 łyżki stołowe koncentratu pomidorowego dziennie)

• Pycnogenol, czyli wyciąg z kory sosny nadmorskiej, zwiększa tolerancję skóry na promienie UV.

Dawka: 90 mg/dzień

Ze względu na cenne flawanole ciemna czekolada może być stosowana jak krem do opalania. (fot. Kumar's Edit, flickr.com, CC BY 2.0)3. Jedz czekoladę

Ciemna czekolada bogata jest w flawanole (związki organiczne stanowiące podgrupę flawonoidów), działa więc jak naturalny krem do opalania.

Już 20 g dziennie – równowartość 6 kostek czekolady – dwukrotnie zwiększa odporność skóry na poparzenie promieniami UV.

Ogólnie rzecz biorąc, im większa zawartość masy kakaowej w czekoladzie, i im bardziej gorzki jej smak, tym więcej występuje w niej flawanoli.

4. Pij kawę i uprawiaj sport

Kofeina zawarta w kawie i herbacie najprawdopodobniej pomaga zapobiegać nowotworom skóry wywoływanym przez szkodliwe działanie promieni słonecznych, zwłaszcza jeśli połączymy ją z ćwiczeniami fizycznymi.

U myszy podatnych na raka skóry wystąpiło niemal dwa razy mniej guzów skóry, gdy podawano im kofeinę i pozwalano biegać na kołowrotkach.

Badania przeprowadzane na zwierzętach nie zawsze odnoszą się również do ludzi, jednak w tym przypadku naukowcy są przekonani, że połączenie kofeiny i ćwiczeń i dla nas okaże się zbawienne.

5. Nie przesadzaj z opalaniem

Aby utrzymać jak najwyższy poziom witaminy D, bardzo ważne jest, by nieposmarowaną kremem ochronnym skórę wystawiać na działanie słońca około 15 minut każdego dnia (zależnie od typu skóry – powinna nieco się zaczerwienić, ale nie poparzyć).

Należy jednak unikać zbyt długiego przebywania na słońcu, zwłaszcza między godziną 11 a 15, wtedy bowiem słońce emituje najmocniejsze promienie UV.

Jeżeli przy pięknej pogodzie masz zamiar dużo czasu spędzać na dworze, posmaruj się naturalnym kosmetykiem ochronnym lub załóż ubranie z długim rękawem nieprzepuszczające promieni słonecznych i staraj się przebywać w cieniu.

Joanna Evans

Zobacz także

Suplementy diety - czy są bezpieczne, jakie formy wybierać?

Suplementy diety - czy są bezpieczne, jakie formy wybierać?

Chcąc zadbać o swoje zdrowie, coraz częściej sięgamy po suplementy diety. Niestety nie wszystkie charakteryzują się taką samą jakością.

Żywność bez cukru, bez laktozy, naturalna - ujawniamy kłamstwa

Żywność bez cukru, bez laktozy, naturalna - ujawniamy kłamstwa

Reporterka śledcza Vani Hari ujawnia kłamstwa, jakie skrywa przemysł produktów z etykietami "wolne od ..." i "naturalny smak".

Chińskie terapie na polskim talerzu: smaki lata

Chińskie terapie na polskim talerzu: smaki lata

Według tradycyjnej medycyny chińskie wszystkie funkcje naszego organizmu są powiązane z porami roku, a szczególne znaczenie mają okresy przejściowe, gdy zima powoli zbliża się do wiosny albo wiosna do lata. Jednak również od nas zależy, czy towarzyszące temu procesy będą przebiegały prawidłowo. Ogromne znaczenie ma bowiem sposób żywienia.

Aspartam - szkodzi, czy jest bezpieczny?

Aspartam - szkodzi, czy jest bezpieczny?

Kontrowersje wokół aspartamu, sztucznego środka słodzącego, nie milkną od ponad czterech dekad. Badania wskazujące na jego szkodliwość są odrzucane przez instytucje zdrowotne jako nieprzekonujące. Jednocześnie mamy coraz więcej danych, z których wynika, że aspartamu lepiej unikać. Ostatnio pojawiły się informacje dotyczące wpływu sztucznych słodzików, w tym aspartamu, na rozwój otyłości i cukrzycy. Czy jest się czego bać?

Zdrowa przekąska, która dodaje energii

Zdrowa przekąska, która dodaje energii

Co jeść, żeby mieć więcej energii? Po pracy padam i ciągle jestem śpiąca. Są gorsze i lepsze momenty, ale generalnie brakuje mi chęci do czegokolwiek. M.P.

Narzędzia
Ikona wagi
Sprawdź swoje BMI
Nasz kalkulator pozwoli oszacować czy masa ciała jest prawidłowa
Szczególnie polecamy
Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Ten ważny pierwiastek uczestniczy w wielu funkcjach organizmu. Jaki suplement...

Raport specjalny

Schudnij na lato!

Schudnij na lato!

Nowości

Bieg długodystansowy odmładza ciało

Bieg długodystansowy odmładza ciało

17 wrzesień 2019

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store