Wakacyjny urlop - jak połączyć przyjemne z pożytecznym?

Szykując się na wyjazd, przede wszystkim myślimy o wyborze miejsca, które chcielibyśmy odwiedzić ze względu na jego walory turystyczne. Ale wypoczynek może być też świetną okazją do zadbania o zdrowie.

Przygotowując się do wakacyjnego wypoczynku, najczęściej skupiamy się na tym, by się odprężyć. Tymczasem urlop daje nam również możliwość poprawienia odporności i wzmocnienia organizmu - i wcale nie musimy w tym celu udawać się do sanatorium!

Dokąd po witaminę D?

Substancja ta odgrywa kluczową rolę w pracy układu odpornościowego oraz w procesie mineralizacji kości. Co prawda nasz organizm potrafi sam ją produkować, jednak potrzebuje do tego bodźca w postaci promieniowania słonecznego. Im więcej słońca, tym więcej witaminy D. Jej poziom niższy niż 49 nmol/l uważany jest za niedostateczny, a poniżej 25 nmol/l (10ng/ml) stanowi już zagrożenie dla zdrowia.

W czasie polskiej zimy nasz organizm jest w stanie wytworzyć 33,5 nmol/l witaminy D, co oznacza, że wszyscy cierpimy na jej niedobór1. Co prawda latem produkujemy jej więcej, jednak położenie geograficzne Polski sprawia, że mimo to powinniśmy sięgać po suplementy przez cały rok2.

Dla porównania, w krajach Bliskiego Wschodu bez problemu zadbamy o odpowiedni poziom witaminy D - o ile za cel podróży obierzemy regiony, w których można ubierać się zgodnie z zachodnią modą. Nie musi to być strój plażowy - już odsłonięcie ramion i łydek zagwarantuje nam lepszą syntezę witaminy D niż nad rodzimym Bałtykiem. Natomiast w krajach Azji Południowo-Wschodniej i w Afryce od słońca będziemy się musieli dosłownie odganiać: wybierając się na wakacje do Bangkoku czy Gambii, dostarczymy sobie nawet 90 nmol/l witaminy D, a spędzając czas w Tanzanii - aż 107 nmol/l3.

Istnieje jednak druga strona medalu: ekspozycja na promieniowanie słoneczne o tak wielkim natężeniu może doprowadzić do poparzeń, a nawet sprzyjać rozwojowi nowotworów skóry. Co za dużo, to niezdrowo. Na szczęście nie musimy przebywać w pełnym słońcu, żeby korzystać z jego dobroczynnych właściwości. Syntezę witaminy D pobudza promieniowanie ultrafioletowe typu B, które - w odróżnieniu od UVA - dociera do nas również w cieniu4.

Wakacyjny wyjazd przyczyną stresu?

To bardzo ważne pytanie. Okazuje się bowiem, że chociaż wszyscy cieszymy się z nadchodzącego urlopu, to większość osób po powrocie do pracy czuje się podobnie jak ci, którzy urlopu nie wzięli. Z czego może to wynikać?

Zdaniem autorów badania z 2010 r. wiele zależy od tego, w jakich warunkach spędzamy wakacje. Osoby, które nie czują się komfortowo w towarzystwie dzieci, planując wyjazd powinny wybierać ośrodki lub terminy, w których unikną towarzystwa i gwaru małych urlopowiczów.

Również pośpiech podczas zwiedzania lub zamartwianie się problemami w pracy czy sytuacją rodzinną potrafią uprzykrzyć wakacyjny wyjazd. A to nie tylko pozbawia radości z urlopu, ale też szkodzi zdrowiu - udowodniono, że rozpamiętywanie drobnych problemów przyczynia się do rozwoju chorób przewlekłych5.

Być może właśnie to przemawia za coraz szerszą ofertą wakacyjnych spa. Ośrodki tego typu pozwalają się w pełni zrelaksować nie tylko dzięki bogatej ofercie zabiegów, ale też ze względu na swoje położenie. Możemy udać się do dowolnego zakątka świata i tam oddać zabiegom odnowy biologicznej, które umilą nam urlop i uwolnią od wakacyjnego stresu6. Cena pobytu w takim ośrodku jest porównywalna do ceny pobytu w hotelu bez dodatkowych udogodnień.

Bibliografia

  1. Nutr Bull. 2014 Dec; 39(4): 322-350. doi: 10.1111/nbu.12108
  2. Tuchendler D., Bolanowski M.: Sezonowość zmian stężeń witaminy D w organizmie człowieka; Via Medica, goo.gl/oLhcSV
  3. goo.gl/NGK86V
  4. The Journal of Steroid Biochemistry and Molecular Biology: Volume 96, Issue 5, September 2005, Pages 431-436, https://doi.org/10.1016/j.jsbmb.2005.04.039
  5. Psychol Sci. 2018 Mar 1:956797618763097. doi: 10.1177/0956797618763097
  6. Appl Res Qual Life. 2010 Mar; 5(1): 35-47. doi: 10.1007/s11482-009-9091-9

Zobacz też:

Zobacz także

Czy można uwolnić się od nałogu?

Czy można uwolnić się od nałogu?

Celeste McGovern przygląda się mechanizmom uzależnienia i sposobom przełamania schematów mózgowych, które wywołują różnorodne czynniki: od alkoholu i leków przeciwbólowych po cukier i smartfony.

Poznaj rytm dobowy organizmu

Poznaj rytm dobowy organizmu

Medycyna konwencjonalna potwierdza kolejną mądrość Wschodu: aktywność poszczególnych organów i układów, produkcja hormonów i przyswajalność leków ściśle podlegają dobowemu rytmowi. Jego zaburzenia mogą leżeć u podstaw cukrzycy, kłopotów z ciśnieniem, a nawet nowotworów!

Osteopenia. Zadbaj o kości na 4 sposoby

Osteopenia. Zadbaj o kości na 4 sposoby

Zrzeszotnienie kości nie pojawia się znienacka, a im wcześniej zauważysz, że ich mineralna gęstość spada, tym większe masz szanse na zatrzymanie tego procesu.

Witamina C kontra Candida

Witamina C kontra Candida

Ta substancja, obok wyeliminowania cukru z diety, wesprze walkę z grzybicą.

Zdrowe mikroorganizmy prosto z gleby

Zdrowe mikroorganizmy prosto z gleby

Mikroorganizmy glebowe mogą okazać się kluczem do przywrócenia równowagi mikroflory jelitowej.

Raport specjalny

Prawa pacjenta

Prawa pacjenta

Nowości

Mitochondria kontra zawał serca

Mitochondria kontra zawał serca

3 październik 2018

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store