Witamina D i cień

Artykuł pochodzi z magazynu

Holistic Health lipiec - sierpień 2018

Kup ten numer

Witamina D wzmacnia układ immunologiczny, jest niezbędna dla kości, wpływa na przebieg procesów metabolicznych i zapobiega nowotworom. Zdaniem naukowców z University of Queensland nie musimy przebywać w pełnym słońcu, by korzystać z dobroczynnego oddziaływania UVB.

Witamina D powstaje w wyniku ekspozycji na promieniowanie ultrafioletowe typu B (UVB), które - w odróżnieniu od promieniowania UVA - dociera do skóry również wtedy, gdy znajdujemy się w miejscu ocienionym. Potwierdzają to wyniki eksperymentu przeprowadzonego w miesiącach jesienno-zimowych na półkuli południowej, w strefie podzwrotnikowej. Ochotników podzielonych na grupy poproszono, by unikali słońca.

Okazało się, że można połączyć przyjemne z pożytecznym - przebywanie w cieniu nie zakłóciło wytwarzania witaminy D w skórze:

  • najefektywniej proces ten zachodził w cieniu drzewa (55% skuteczności w porównaniu z przebywaniem w pełnym słońcu) i parasola (52%)
  • najmniej witaminy D powstawało u osób przebywających w cieniu, na werandzie znajdującej się od strony północnej (11%) i w samochodzie z podniesionymi szybami (0%)

Przebywanie w cieniu to istotny element profilaktyki raka skóry. Brak bezpośredniej ekspozycji na promieniowanie UVA zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory, ale nie hamuje całkowicie procesów związanych z powstawaniem witaminy D. Aby one zachodziły, nie możemy być jednak oddzieleni od promieni słonecznych szybą, gdyż nie przepuszcza ona promieni UVB, które są niezbędne do wytwarzania przez organizm witaminy D.

Witamina D i słońce - kiedy można się bezpiecznie opalać?

Bezpieczne opalanie gwarantuje nam przestrzeganie tzw. prawa cienia: długość cienia jest zależna od pozycji słońca na niebie gdy długość cienia odpowiada wzrostowi człowieka, słońce znajduje się 45 stopni powyżej linii horyzontu intensywność promieniowania UV jest odwrotna do długości cienia im cień dłuższy, tym słabsze promieniowanie ultrafioletowe im cień krótszy, tym większe prawdopodobieństwo poparzenia słonecznego5 To prawo nawiązuje do wiedzy, jaką wynosimy ze szkoły: najkrótszy cień odnotowuje się w godzinach południowych. Rano i wieczorem długość cienia jest większa niż wysokość człowieka. Dlatego też zaleca się opalanie jedynie rano lub późnym popołudniem.

Julia Cember

Bibliografia

  1. The Journal of Steroid Biochemistry and Molecular Biology: Volume 96, Issue 5, September 2005, Pages 431-436, https://doi.org/10.1016/j.jsbmb.2005.04.039
  2. South Med J. 1998 Jul;91(7):619-23.

Zobacz też:

Zobacz także

Toksyczny łosoś

Toksyczny łosoś

Pełnego zdrowych, pożytecznych tłuszczów łososia uważa się za zdrową superrybę. Jednakże Cate Montana jest innego zdania. W ramach nowego "akwabiznesu" w supermarketach dostępne są bowiem głównie ryby hodowlane.

Wycięcie tarczycy: suplementy i dieta

Wycięcie tarczycy: suplementy i dieta

Bez tarczycy można żyć - pod warunkiem, że codziennie przyjmuje się suplementy jej hormonów i, o czym mało kto wie, stosuje odpowiednią dietę.

Przekąski w podróży

Przekąski w podróży

Spożywanie posiłków w drodze nie musi być nudne i zapychające.

Naturalne napoje izotoniczne

Naturalne napoje izotoniczne

To naturalne, że w czasie wakacji odczuwamy dużo większą ochotę na produkty odświeżające, nawilżające, takie jak soki, koktajle, sałatki, surówki, owoce, lody czy zimne napoje.

P jak przemiana metalu

P jak przemiana metalu

Według tradycyjnej medycyny chińskiej w naszym organizmie płuca fei oraz jelito grube da chang stanowią parę.

Raport specjalny

Prawa pacjenta

Prawa pacjenta

 

 

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store