Zdrowe mikroorganizmy prosto z gleby

Mikroorganizmy glebowe mogą okazać się kluczem do przywrócenia równowagi mikroflory jelitowej.

Po rodzicach odziedziczyliśmy nie tylko ponad 22 tys. własnych genów, ale również co najmniej 8 mln genów bakterii zamieszkujących nasze ciało. I właśnie od stanu tego mikrobiomu zależą właściwie wszystkie aspekty naszego zdrowia. Dlatego coraz częściej uwaga kierowana jest w stronę probiotyków i prebiotyków wspomagających odbudowę właściwej mikroflory. Badania wskazują jednak, że możemy zrobić jeszcze więcej.

Mikroorganizmy przyjazne biocie

Bakterie probiotyczne wpływają na metabolizm oraz stan jelit i całego organizmu poprzez szereg mechanizmów, które według naukowców są bardziej skomplikowane, niż początkowo sądzono. Komunikują się one z ciałem oraz układem odpornościowym poprzez komórki nabłonkowe wyściełające ściany jelit za pomocą skomplikowanego systemu przekaźników1. I właśnie ta sygnalizacja przynosi zdecydowanie najwięcej korzyści zdrowotnych dla całego ludzkiego organizmu. Bez sieci komunikacyjnej probiotyki są tylko pojedynczymi jednostkami o ograniczonym wpływie na zdrowie i samopoczucie.

Pytanie jednak, jak ową skomplikowaną sieć sygnałów zbudować? Odpowiedź tkwi w niepozornych organizmach glebowych, które niegdyś stanowiły podstawę pożywienia ludzkości, ale z czasem zostały wyparte przez masową produkcję jedzenia.

Mowa tu o SBO (soil based organisms), czyli mikroorganizmach, które powstają w glebie, gdzie zapobiegają przerostowi bakterii i grzybów, zapewniają roślinom pobieranie składników odżywczych oraz uczestniczą w wytwarzaniu gleb bogatych w minerały.

Przez całe wieki podobne korzyści zawdzięczali im ludzie. Kiedy jednak do przetwórstwa żywności wprowadzono pestycydy, herbicydy oraz inne środki chemiczne, spadło przyswajanie surowych warzyw i owoców zawierających te podtrzymujące życie mikroorganizmy. Usunięcie z pożywienia SBO, które są korzystne dla naszego układu pokarmowego i odpornościowego, w dalszej perspektywie doprowadziło do zwiększenia zachorowalności na choroby autoimmunologiczne czy dolegliwości jelitowe. W dzisiejszych czasach 99% żywności, którą kupujemy w sklepach spożywczych, jest po prostu pozbawiona tych przyjaznych mikrobów.

Mikroorganizmy przywrócą równowagę

Na szczęście w ostatnich latach świadomość ogromnej roli mikroorganizmów glebowych stopniowo rośnie, dzięki czemu możemy dziś dostarczyć je organizmowi z innego źródła niż nasi przodkowie, czyli odpowiednio produkowanego suplementu.

W przeciwieństwie do niektórych form probiotyków, które są izolowane ze środowiska naturalnego i hodowane pojedynczo, a następnie z powrotem łączone w opakowaniu, SBO są tradycyjnie hodowane tak, aby uzupełniały szczepy przyjaznych bakterii brakujących w naszym pożywieniu, naturalnie nawadniane (nie liofilizowane) i wprowadzane w stan uśpienia tak, jak w naturze. Następnie oczekują, aż zostaną spożyte z roztworem wodnym, który je odżywi. Wówczas zapewniają takie same korzyści zdrowotne, jak te, z których mogliśmy korzystać przed wprowadzeniem do gospodarki szkodliwych substancji chemicznych.

Co zyskujesz dzięki mikroorganizmom?

Bakterie probiotyczne zapobiegają gromadzeniu się produktów przemiany materii i substancji toksycznych w okrężnicy, hamują rozrost szkodliwych organizmów, wydzielają substancje odżywiające ludzkie komórki (witaminy, antyoksydanty, enzymy, bioaktywne peptydy, kwasy organiczne, polisacharydy) oraz wykazują silne działanie antyoksydacyjne.

Przykładowo w niezależnym badaniu z podwójnie ślepą próbą sprawdzono zastosowanie probiotyków glebowych w leczeniu zespołu jelita drażliwego. Badacze odkryli, że w ciągu 2 tygodni od rozpoczęcia terapii pacjenci zgłaszali istotną poprawę głównych objawów związanych z IBS2. Następnie naukowcy zbadali tych samych pacjentów po kolejnych 60 tygodniach, podczas których większość z nich przeszła do niższej dawki probiotyków SBO. Stwierdzili, że aż 81,5% ochotników wciąż nie doświadczyło nawrotu objawów, a leczenie wiązało się zarówno z krótkotrwałym zmniejszeniem dolegliwości, jak i rocznymi remisjami IBS3.

Te wyniki nie powinny dziwić, skoro mikroorganizmy żyjące w glebie były bezpiecznie używane przez wiele lat. Jeden z nich (Bacillus Subtilis) stosowano jako stymulator immunologiczny i w terapii zaburzeń trawienia jeszcze w latach 60. XX w. Jego popularność zmniejszyła się po wprowadzeniu antybiotyków, mimo skuteczności i faktu, że ma znacznie mniej skutków ubocznych. Badanie przeprowadzone w 2011 r. wykazało, że jest on silnym środkiem przeciwgrzybiczym, szczególnie przeciwko Candida albicans4.

A zatem dziś nie tylko z wielowiekowych doświadczeń, ale i z badań naukowych wynika, że probiotyki SBO powinny być spożywane każdego dnia: albo z organicznej żywności, albo z odpowiedniego probiotyku. Pozwoli to utrzymać silny układ odpornościowy oraz kontrolować równowagę między przyjaznymi i wrogimi mikrobami jelitowymi.

Bibliografia

  1. Heyman, et al., 2002 and Husebye et al., 2001 http://cdn.intechopen.com/pdfs wm/35443.pdf ; [Rolfe, 2002], [Lin, et al., 1999], [Bravo, 1998, Tieking, et al., 2003, Zvauya, et al. 1997, Seppo, et al., 2003, Calderon, et al., 2003, Mensah, et al., 1995, and Olsen, et al., 1995.
  2. Clin Ther. 2005 Jun;27(6):755-61.
  3. Clin Ther. 2007 Jun;29(6):1153 60.
  4. FEMS Microbiol Lett. 2011 Mar;316(2):108-14

Zobacz także

Suplementy diety - czy są bezpieczne, jakie formy wybierać?

Suplementy diety - czy są bezpieczne, jakie formy wybierać?

Chcąc zadbać o swoje zdrowie, coraz częściej sięgamy po suplementy diety. Niestety nie wszystkie charakteryzują się taką samą jakością.

Żywność bez cukru, bez laktozy, naturalna - ujawniamy kłamstwa

Żywność bez cukru, bez laktozy, naturalna - ujawniamy kłamstwa

Reporterka śledcza Vani Hari ujawnia kłamstwa, jakie skrywa przemysł produktów z etykietami "wolne od ..." i "naturalny smak".

Chińskie terapie na polskim talerzu: smaki lata

Chińskie terapie na polskim talerzu: smaki lata

Według tradycyjnej medycyny chińskie wszystkie funkcje naszego organizmu są powiązane z porami roku, a szczególne znaczenie mają okresy przejściowe, gdy zima powoli zbliża się do wiosny albo wiosna do lata. Jednak również od nas zależy, czy towarzyszące temu procesy będą przebiegały prawidłowo. Ogromne znaczenie ma bowiem sposób żywienia.

Aspartam - szkodzi, czy jest bezpieczny?

Aspartam - szkodzi, czy jest bezpieczny?

Kontrowersje wokół aspartamu, sztucznego środka słodzącego, nie milkną od ponad czterech dekad. Badania wskazujące na jego szkodliwość są odrzucane przez instytucje zdrowotne jako nieprzekonujące. Jednocześnie mamy coraz więcej danych, z których wynika, że aspartamu lepiej unikać. Ostatnio pojawiły się informacje dotyczące wpływu sztucznych słodzików, w tym aspartamu, na rozwój otyłości i cukrzycy. Czy jest się czego bać?

Zdrowa przekąska, która dodaje energii

Zdrowa przekąska, która dodaje energii

Co jeść, żeby mieć więcej energii? Po pracy padam i ciągle jestem śpiąca. Są gorsze i lepsze momenty, ale generalnie brakuje mi chęci do czegokolwiek. M.P.

Narzędzia
Ikona wagi
Sprawdź swoje BMI
Nasz kalkulator pozwoli oszacować czy masa ciała jest prawidłowa
Szczególnie polecamy
Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Co wpływa na przyswajalność magnezu?

Ten ważny pierwiastek uczestniczy w wielu funkcjach organizmu. Jaki suplement...

Raport specjalny

Schudnij na lato!

Schudnij na lato!

Nowości

MIKROplastik, MAKRO zagrożenie

MIKROplastik, MAKRO zagrożenie

23 sierpień 2019

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store