Słońce jak lekarz

Artykuł pochodzi z magazynu

Holistic Health listopad - grudzień 2018

Kup ten numer

Wiele systemów medycyny tradycyjnej posługuje się pojęciem energii życiowej, której równowaga i swobodny przepływ zapewniają nam zdrowie. Nasi przodkowie utożsamiali tę energię ze światłem, dlatego witali każdy dzień, stojąc przez kilka minut w promieniach wschodzącego słońca. Dlaczego powinniśmy pójść w ich ślady?

Najnowsze badania wskazują, że promienie słoneczne mogą faktycznie działać jak lekarstwo. Nie powinniśmy więc rezygnować z przebywania na słońcu nawet zimą. O tej porze roku słońce znajduje się wprawdzie dużo niżej nad horyzontem niż latem, daje więc mniej ciepła, jednak jego promienie wpływają na organizm równie dobroczynnie jak w lecie. Jeśli nie mamy ochoty na spacery w mroźną pogodę, warto rozważyć spędzenie zimowego urlopu w ciepłych krajach. Oto trzy argumenty, które do tego przekonują.

Słońce zmniejsza zmęczenie i poprawia pracę mózgu

Podczas badań przeprowadzonych w 2012 r. przez szwajcarski Federal Institute of Technology analizowano wpływ ekspozycji na słońce na rytm dobowy naszego organizmu, wydzielanie hormonów i zdolności poznawcze. Okazało się, że osoby, które przez 6 godzin dziennie znajdowały się na słońcu, miały uregulowany sen, a wieczorem wykazywały mniejsze objawy zmęczenia niż przedstawiciele grupy kontrolnej, którzy spędzali 6 godzin w pomieszczeniach ze sztucznym oświetleniem. Badani przebywający na słońcu lepiej rozwiązywali wieczorem powierzone im zadania, ich mózgi działały sprawniej1. Wniosek? Jeśli nie możemy z braku czasu korzystać z długich spacerów na wolnym powietrzu, odsłaniajmy przynajmniej żaluzje i rolety w oknach, by wpuścić nieco więcej światła do pomieszczenia, a w pracy podczas przerwy zamiast do pokoju socjalnego lepiej wybierzmy się... na krótką przechadzkę.

Słońce usuwa dolegliwości bólowe

W 2005 r. naukowcy z uniwersytetu w Pittsburghu opublikowali wyniki eksperymentu, którego celem było sprawdzenie wpływu promieni słonecznych na pacjentów w okresie pooperacyjnym. W badaniu wzięło udział 89 chorych, z których część umieszczono w dobrze nasłonecznionym skrzydle szpitala, a część po stronie, gdzie słońca było niewiele, więc przez większość czasu korzystano ze sztucznego oświetlenia. Aby badanie było wiarygodne, do udziału w nim zaproszono osoby, które przeszły tę samą operacje kręgosłupa i przyjmowały te same leki uśmierzające ból. Okazało się, że chorzy po słonecznej stronie szpitala odczuwali mniejszy ból, co pozwoliło ograniczyć aż o 22% ilość przyjmowanych środków przeciwbólowych. Dodatkową korzyścią płynącą z przebywania w promieniach słońca była poprawa samopoczucia i zmniejszenie poziomu stresu. Krótko mówiąc, jesienią i zimą warto wykorzystać na spacer każdy słoneczny dzień, a jeśli choroba nam na to nie pozwala, chociaż na chwilę wystawić twarz do słońca, np. podczas odpoczynku na ławce w parku lub własnym balkonie2.

Słońce przyspiesza proces odchudzania

W 2011 r. na uniwersytecie w Seulu przeprowadzono badania nad wpływem słońca na podskórną tkankę tłuszczową. Okazuje się, że promienie UV, przenikając przez skórę, zatrzymują się na warstwie tkanki tłuszczowej i zmieniają jej metabolizm przez uaktywnienie odpowiednich enzymów. Pod wpływem promieniowania zostaje zahamowana lipogeneza, czyli powstawanie nowych komórek tłuszczowych. Aby ten proces stał się faktem, wystarczy spędzać 4 godz. dziennie na słońcu lub w nasłonecznionym pomieszczeniu. Może więc stosowanie diety w zimowych miesiącach warto jednak połączyć ze słonecznymi kąpielami w urokliwym zakątku świata3?

Zuzanna Sawczuk

Zobacz także

Wesołych ketogenicznych Świąt - przepisy

Wesołych ketogenicznych Świąt - przepisy

Dr Joseph Mercola radzi, jak przygotować przepyszną ucztę świąteczną według zasad leczniczej diety zawierającej dużo tłuszczów, mało węglowodanów i umiarkowaną ilość białka.

Dieta dobra dla mózgu i tarczycy

Dieta dobra dla mózgu i tarczycy

Niedoczynność tarczycy nie tylko powoduje ospałość, lecz także wywiera wpływ na mózg. Marc Ryan, który leczy wielu pacjentów cierpiących na to schorzenie, zdradza nam sekret, jak naprawić jedno i drugie za pomocą odpowiedniej diety.

Kiszonki: samo zdrowie!

Kiszonki: samo zdrowie!

Są źródłem probiotyków, witamin i mikroelementów, a przy tym możesz jeść je do woli, ponieważ zawierają wyjątkowo mało kalorii. Najwyższy czas zaopatrzyć domową spiżarnię w kiszone warzywa własnej roboty!

Leksykon holistyczny: Przemiana wody na straży nerek

Leksykon holistyczny: Przemiana wody na straży nerek

Według tradycyjnej medycyny chińskiej nerki i pęcherz moczowy należą do przemiany wody i wraz ze smakiem słonym odpowiadają w organizmie za prawidłową gospodarkę wodną.

Trawa pszeniczna i jęczmienna w diecie

Trawa pszeniczna i jęczmienna w diecie

Jest doskonale znana jako pokarm dla zwierząt, ale nie przychodzi nam do głowy, że mogłaby stanowić wartościowe źródło pożywienia dla ludzi, przyczynić się do rozwiązania w skali świata problemu głodu i pełnić funkcję "zielonego lekarza". A powinniśmy o tym pomyśleć!

Raport specjalny

Czas na detoks

Czas na detoks

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store