6 zdrowych postanowień

Jeśli chcesz zadbać o siebie, wcale nie musisz wprowadzać wielkich zmian. Wystarczy, że będziesz przestrzegać tych prostych, a zarazem skutecznych postanowień noworocznych, by cieszyć się lepszym zdrowiem w tym roku oraz w dalszej przyszłości.

Jedz orzechy

Orzechy

Już garść orzechów dziennie chroni przed nowotworami, chorobami układu krążenia i schorzeniami przewlekłymi. Sprawdzi się tu każdy rodzaj orzechów: laskowe, włoskie, a nawet arachidowe, czyli pospolite fistaszki.

Aby dostrzec korzystne efekty, trzeba jednak jeść nie mniej niż 20 g, czyli ok. garści dziennie.

Jak odkryli badacze z Imperial College London, u osób sięgających po taką ilość orzechów każdego dnia prawdopodobieństwo chorób serca spadło o 30%, raka o 15%, zaś ryzyko przedwczesnego zgonu z jakiejkolwiek przyczyny zmniejszyło się o 22%. Co więcej prawdopodobieństwo śmierci z powodu chorób układu oddechowego zmalało u nich o połowę, a ryzyko rozwoju cukrzycy spadło o 40%1.

Wstań z kanapy

Jazda na rowerze

W zimowe wieczory chciałoby się tylko siedzieć wygodnie przed telewizorem, a tymczasem już godzina spaceru może zdziałać cuda dla naszego zdrowia.

Badacze z Uniwersytetu w Sydney obliczyli, że codzienna zamiana godziny spędzonej na kanapie na aktywność fizyczną może obniżać ryzyko przedwczesnego zgonu o 14%.

Nawet zwykłe stanie zamiast siedzenia przez te 60 min dziennie zmniejsza je o 5%2!

Codziennie bierz witaminę D

SłońceWitamina D jest istotna nie tylko jako budulec kości. Osoby o wyższym jej stężeniu są mniej zagrożone przewlekłymi chorobami, takimi jak rak, schorzenia układu krążenia, cukrzyca, astma, otępienie starcze czy depresja3.

Co prawda nasz organizm naturalnie wytwarza witaminę D pod wpływem promieni słonecznych, jednak niemal połowa światowej populacji cierpi na niedobory tej substancji, przynajmniej w okresie zimowym4.

 

Przyłącz się do grupy

Grupa ludzi Przynależność do wszelkich zespołów czy społeczności doskonale redukuje ryzyko depresji oraz chorób serca, a możliwe, że chroni nawet przed zwykłymi przeziębieniami5.

Rodzaj grupy naprawdę nie ma tu znaczenia – może być to paczka przyjaciół lub krewnych, grono znajomych z kościoła, a nawet zespół tenisowy czy dyskusyjny klub książki. Istotne jest, by utożsamiać się z nią i postrzegać jako ważną część życia.

Medytuj

MedytacjaJeżeli opanowanie stresu znajduje się na Twojej liście noworocznych postanowień, pomocna może okazać się medytacja typu mindfulness. W toku pewnego badania już przy 25 min dziennie przez 3 kolejne dni znacząco zredukowała ona stres u ochotników6.

Badania wykazały również, że medytacja obniża ciśnienie krwi i zmniejsza ryzyko zawału oraz udaru u pacjentów z chorobami serca, a ponadto może też łagodzić chroniczny ból i objawy depresji7.

Wysypiaj się

Sen Jeżeli zdrowo się odżywiasz, regularnie ćwiczysz, nie palisz papierosów i pijesz alkohol w umiarkowanych ilościach, to już możesz cieszyć się mniejszym ryzykiem zapadnięcia na choroby układu krążenia w porównaniu do ludzi niedbających o siebie aż tak.

Badania przeprowadzone w Holandii dowodzą zaś, że jeśli dodasz do tego kolejny element – regularne wysypianie się – jeszcze lepiej ochronisz serce.

U osób spełniających pierwsze 4 warunki, ale śpiących krócej niż 7 godz. dziennie, ryzyko chorób serca spadało o 57%, a śmiertelnej choroby serca o 67% w porównaniu do ludzi spełniających tylko jedno kryterium bądź niespełniających żadnego.

Natomiast u osób, które dodatkowo regularnie sypiały po 7 godz. lub dłużej, ryzyko to było mniejsze o odpowiednio 65% i 83%8.

Bibliografia

  1. BMC Medicine, 2016; 14: 207
  2. Int J Behav Nutr Phys Act, 2015;12: 121
  3. Am J Public Health, 2006; 96:252–61; Circulation, 2008;117: 503–11; Epidemiology,2008; 19: 666–71; Curr Opin Allergy Clin Immunol, 2009; 9:202–7; J Alzheimers Dis, 2017;60: 989–97; Curr Drug Targets,2017 Sep 13
  4. Endocrinol Metab Clin North Am,2017; 46: 845–70
  5. Soc Sci Med, 2013; 98: 179–86;Am J Epidemiol, 1983; 117: 384–96; JAMA, 1997; 277: 1940–4
  6. Psychoneuroendocrinology,2014; 44: 1–12
  7. Am J Hypertens, 2005; 18:88–98; Circ Cardiovasc QualOutcomes, 2012; 5: 750–8; J Pain,2008; 9: 841–8; Behav Res Ther,2017; 99: 124–30
  8. Eur J Prev Cardiol, 2014; 21:1367–75

Zobacz także

Złoty wiek - jak odwrócić proces starzenia?

Złoty wiek - jak odwrócić proces starzenia?

Nowe odkrycia naukowe sugerują, że da się przeprogramować komórki w celu odwrócenia procesów starzenia. Jak jednak dowiedziała się Cate Montana, również wiele naturalnych substancji może cofnąć tykający zegar.

Za empatię odpowiadają neurony lustrzane?

Za empatię odpowiadają neurony lustrzane?

Ludzka empatia nie jest jedynie wynikiem socjalizacji. To neurony lustrzane w mózgu sprawiają, że potrafimy rozumieć cudze zachowania i współodczuwać ich emocje. Te komórki reagują identycznie, kiedy sami doświadczamy określonych doznań i gdy obserwujemy je u innych.

Fuleren C60 - cząsteczka węgla, która wydłuża życie

Fuleren C60 - cząsteczka węgla, która wydłuża życie

Ta mało znana cząsteczka - jeden z najpotężniejszych przeciwutleniaczy - rewolucjonizuje opiekę zdrowotną i perspektywy długowieczności. Szczegółowo przedstawia ją Cate Montana.

6 zdrowych postanowień

6 zdrowych postanowień

Jeśli chcesz zadbać o siebie, wcale nie musisz wprowadzać wielkich zmian. Wystarczy, że będziesz przestrzegać tych prostych, a zarazem skutecznych postanowień noworocznych, by cieszyć się lepszym zdrowiem w tym roku oraz w dalszej przyszłości.

Słońce jak lekarz

Słońce jak lekarz

Wiele systemów medycyny tradycyjnej posługuje się pojęciem energii życiowej, której równowaga i swobodny przepływ zapewniają nam zdrowie. Nasi przodkowie utożsamiali tę energię ze światłem, dlatego witali każdy dzień, stojąc przez kilka minut w promieniach wschodzącego słońca. Dlaczego powinniśmy pójść w ich ślady?

Szczególnie polecamy
CCSVI - nadzieja dla chorych na stwardnienie rozsiane

CCSVI - nadzieja dla chorych na stwardnienie rozsiane

Czym jest CCSVI i co ma wspólnego ze stwardnieniem rozsianym?

Narzędzia
Ikona wagi
Sprawdź swoje BMI
Nasz kalkulator pozwoli oszacować czy masa ciała jest prawidłowa

Raport specjalny

Czas na detoks

Czas na detoks

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store