Nocne zgrzytanie zębami

Pytanie:

Mój partner zgrzyta zębami podczas snu. Poza tym, że nie mogę spać, martwię się, jaki to może mieć wpływ na stan jego uzębienia? Co powoduje zgrzytanie zębami i co można zrobić by to wyleczyć?

Odpowiedź:

Zgrzytanie zębami albo - w języku fachowym - bruksizm, jest często postrzegany jedynie jako denerwująca przypadłość, jednak może prowadzić do poważnych konsekwencji. Najbardziej oczywista: gdy powierzchnie zębów stykają się ze sobą z wielką siłą, poważnemu uszkodzeniu ulega szkliwo zęba - i to na zastraszającą skalę. Może się nawet zdarzyć złamanie zęba, poluzowanie lub wypadnięcie.

W The Journal of the American Dental Association został opublikowany artykuł, który alarmuje, że większość osób, u których dochodzi do nocnego zgrzytania zębami, doprowadza do takiego stanu swoje uzębienie, że konieczne jest poddanie ich kompletnej renowacji przed osiągnięciem 40 lub 50 roku życia.

Zgrzytanie może też powodować przedostawanie się toksycznej rtęci z amalgamatowych wypełnień. Są dowody, wskazujące na wyższy poziom rtęci w krwi osób dotkniętych bruksizmem - zapewne z powodu wypełnień dentystycznych.

Inne problemy to: ból szczęki, wrażliwość, dolegliwości stawu skroniowo-żuchwowego, zmęczenie mięśni twarzy, bóle głowy, karku, uszu. W ciężkich przypadkach - może nawet spowodować utratę słuchu a nawet zmianę w wyglądzie twarzy.

Większość osób, u których dochodzi do nocnego zgrzytania zębami, doprowadza do takiego stanu swoje uzębienie, że konieczne jest poddanie ich kompletnej renowacji przed osiągnięciem 40 lub 50 roku życia.Dlaczego zgrzytamy zębami?

Nikt tak naprawdę nie wie, co powoduje nocne zgrzytanie zębami, ale jest często kojarzone ze stanami lękowymi, stresem i napięciem, wypartym gniewem lub frustracją, ale także łączone jest z typem osobowości - agresywnym, uwielbiającym współzawodnictwo, nadaktywnym. Inna możliwa przyczyna jest upatrywana w odbiegającym od normy zgryzie zwana też malokluzją (tzw. zgryz głęboki).

Zgrzytanie zębami może także sygnalizować braki pewnych składników odżywczych (zob. Alternatywne metody) lub być skutkiem ubocznym niektórych leków, np. zawierających selektywne inhibitory wychwytu zwrotnego serotoniny (ang. skrót SSRI).

Jeśli przyczyna jest niejasna, zanim zapadnie decyzja o jakiejkolwiek formie przeciwdziałania, Pani partner powinien najpierw skontaktować się z lekarzem, aby ustalić przyczynę nocnego zgrzytania zębami. Proszę pamiętać, że jeśli przyczynę stanowią niedobory elementów odżywczych, to rutynowa wizyta w gabinecie tego nie wykaże.

Tradycyjne metody leczenia

Najbardziej popularne są nakładki na zęby, najczęściej robione na zamówienie i noszone na górnej linii zębów.

Niektóre wkładki są tak zaprojektowane, by rozluźniać szczękę, inne - zapobiegają stykaniu się ostatnich, górnych i dolnych zębów, co ma zredukować zgrzytanie.

Sporo dowodów świadczy jednak o niezbyt wielkiej skuteczności tych środków. Poza tym - są niewygodne w użyciu i mogą mieć negatywny wpływ na kształt zgryzu.

Bez recepty dostępne są ograniczniki ustne, ale generalnie nie są dobrze dopasowane i mogą się przesuwać podczas nocnego zgrzytania.

Skutki zgrzytania zębami

Jak zgrzytanie zębami wpływa na stan naszej jamy ustnej?

Alternatywne metody

Terapia relaksacyjna

Jeśli podejrzewa Pani, że stres może być przyczyną problemu Pani partnera, to techniki relaksacyjne jak joga, medytacja i masaż mogą pomóc.

W badaniach z udziałem małych dzieci zastosowano psychologiczne metody kontroli stresu, wraz z relaksacją mięśni, które znacznie obniżyły symptomy zgrzytania nocnego po sześciu miesiącach.

W innym doświadczeniu, osoby cierpiące na zgrzytanie wzięły udział w treningu na temat świadomej relaksacji mięśniowej i uzyskały lepsze rezultaty niż te, które stosowały tylko kontrolę.

Akupunktura i tzw. przezskórna stymulacja nerwów (ang. transcutaneous electrical nerve stimulation, w skrócie: TENS), używająca impulsów elektrycznych do stymulacji nerwów, może być pomocna w obniżeniu napięcia mięśniowego, uważanego często za przyczynę zgrzytania.

Biofeedback

Ta terapia używa elektronicznego monitoringu automatycznych funkcji organizmu, aby wyrobić u osoby zdolność kontrolowania. Przyniosła ona dobre rezultaty w grupie osób borykających się z nocnym zgrzytaniem. Zazwyczaj używany do tego jest elektromiograf (EMG), który odczytuje aktywność mięśni i włącza alarm, gdy określona partia mięśni ulega napięciu.

Niewielkie, łatwe w obsłudze urządzenie jest dostępne do samodzielnego użytku, jak np. Myo Trac (sprawdź na www.thoughttechnology.com, jak zdobyć taki instrument) i może zmniejszyć nocne zgrzytanie do 6 miesięcy po zastosowaniu terapii.

GrindCare (www.grindcare. com), który posługuje się delikatnym szokiem elektrycznym, żeby przeszkodzić zgrzytaniu, redukuje ten problem o 50%, jak pokazują wstępne próby.

Połączenie bio-reakcji z wkładkami ustnymi może dać nawet lepsze rezultaty. Wg pewnego paradontologa, metoda łącząca obie terapie była skuteczna u 90% pacjentów.

Niektórzy badacze twierdzą, że nocne zgrzytanie jest spowodowane niedoborem magnezu w organizmie lub brakiem równowagi pomiędzy poziomem wapnia i magnezu, powodujące rozległe napięcie w mięśniach twarzy i karku.Magnez

Istnieją badacze, którzy wierzą, że nocne zgrzytanie jest spowodowane niedoborem magnezu w organizmie lub brakiem równowagi pomiędzy poziomem wapnia i magnezu, powodujące rozległe napięcie w mięśniach twarzy i karku.

Zgodnie z opinią francuskiego lekarza, doktora C. Plocieniaka, którego kliniczne doświadczenia zostały opublikowane w 1990 roku, wzbogacenie diety przez dłuższy czas w magnez okazywało się niemal zawsze skuteczne w walce ze zgrzytaniem. Wapń i witamina B5 (kwas pantotenowy) też mogą się przydać.

Sugerowane dawki:

Dr Moti Nissani, ze stanowego uniwersytetu Wayne'a w Detroit, w stanie Michigan, zaleca aby dziennie przyjmować około 100 mg magnezu, 150 mg wapnia oraz 50 mg kwasu pantotenowego, połączonego z witaminami: A (1000 j.m.), C (300 mg), E (60 mg), jod (0,1 mg lub 100 μg) i kontynuować zażywanie witamin nawet, gdy kłopoty ze zgrzytaniem ustaną.

Dla optymalnych rezultatów, nasza redakcja zaleca przyjmowanie wyższych dawek magnezu (200-600 mg), witaminy C (1-3 g) i E (200- 400 j.m). Jeśli po dwóch miesiącach nie widać efektów, proszę podjąć inną metodę.

Bibliografia

  1. J Am Dent Assoc, 1999; 130: 1229–30
  2. Eur J Oral Sci, 1997; 105: 251–7
  3. J Oral Sci, 2001; 43: 73–83
  4. The Duke Encyclopedia of New Medicine. New York: Rodale Books, 2006
  5. Ned Tijdschr Tandheelkd, 2007; 114: 388–90
  6. Cochrane Database Syst Rev, 2007; 4: CD005514; Br Dent J, 1999; 186: 217–22
  7. J Oral Rehabil, 2001; 28: 354–60; 1999; 26: 280–7
  8. Minerva Med, 2003; 94 [4 Suppl 1]: 9–15; Fortschr Kieferorthop, 1995; 56: 245–53
  9. Appl Psychophysiol Biofeedback, 2004; 29: 141–7
  10. Acta Odontol Scand, 2012 Nov 13; Epub ahead of print
  11. J Am Dent Assoc, 2001; 132: 1275–7
  12. Rev Stomatol Chir Maxillofac, 1990; 91 Suppl 1: 127

 

Zobacz także

Bezsenność - sposoby na lepszy sen

Bezsenność - sposoby na lepszy sen

Od jakiegoś czasu mam kłopoty z zasypianiem, a nigdy wcześniej nie miałam takich problemów. Owszem, spałam ok. 6 godz. na dobę, ale wstawałam wypoczęta. Nie zmieniłam nawyków ani stylu życia, od lat codziennie biegam. Kolację jadam na 3 godz. przed spoczynkiem. Ze względu na niedawno zdiagnozowaną niedoczynność tarczycy zwracam baczniejszą uwagę na to, co jem. Lekarz podejrzewa, iż za moją bezsenność odpowiada fakt, że wcześniej zbyt krótko spałam, albo powodują ją u mnie przyjmowane hormony tarczycy. Zastanawiam się, czy to możliwe? A jeśli tak, to co robić? Przecież nie mogę ich odstawić, a permanentny niedobór snu bardzo źle się na mnie odbija.

Próchnica - zapobieganie, dieta

Próchnica - zapobieganie, dieta

 Podczas ostatniej kontroli dentystycznej okazało się, że mam próchnicę. Trochę się zdziwiłam, ponieważ od dziecka myję zęby 2 razy dziennie i regularnie chodzę do stomatologa, więc byłam pewna, że uda mi się uniknąć tego problemu. Co powinnam robić, by zwalczyć próchnicę bez konieczności zabiegów?

PMS - Zespół napięcia przedmiesiączkowego

PMS - Zespół napięcia przedmiesiączkowego

Już jako nastolatka źle znosiłam okres przed miesiączką. Przez kilka dni byłam rozdrażniona, bolał mnie brzuch, kiepsko spałam. Teraz jednak wszystkie te objawy się nasilają, zwłaszcza nerwowość i gorszy nastrój. Mój ginekolog mówi, że to po prostu zespół napięcia przedmiesiączkowego i niewiele można z tym zrobić - co najwyżej w ostateczności zastosować antydepresanty. Może jednak istnieją jakieś sposoby, by lepiej znosić ten czas?

Alternatywne i naturalne terapie przewlekłego stresu

Alternatywne i naturalne terapie przewlekłego stresu

Na początku roku przeprowadziliśmy się do dużego miasta, w związku z czym musiałam zmienić pracę. Moja nowa szefowa jest bardzo wymagająca. W tym samym czasie poważnie zachorowała moja mama i spadła na mnie opieka nad nią. Ostatnio mąż zwrócił mi uwagę, że jestem stale rozdrażniona i ciągle narzekam na zmęczenie, bóle pleców i głowy. Faktycznie - gdy się nad tym zastanowiłam - budzę się zmęczona, mam kłopoty z koncentracją, zaczęłam też tyć. Lekarz rodzinny zlecił mi badania, ale gdy zobaczył, że wszystkie wyniki mam w normie, stwierdził, że to najpewniej efekt stresu i zalecił mi kupno psa. Czy to możliwe, żeby wszystkie te problemy wynikały z napięcia?

Dieta i suplementy pomogą przy atopowym zapaleniu skóry (AZS)

Dieta i suplementy pomogą przy atopowym zapaleniu skóry (AZS)

dziecko zmagałam się z egzemą. Przez wiele lat nie dokuczały mi objawy, więc byłam pewna, że choroba minęła z wiekiem. Teraz jednak coraz częściej odczuwam świąd i suchość skóry i obawiam się, że może wracać. Staramy się z mężem o dziecko i zastanawiam się, czy będzie ono bardziej narażone na AZS, jeśli ja na nie cierpię? Perspektywa ciąży zniechęca mnie również do stosowania sterydów czy innych silnych leków. Czy istnieją bezpieczniejsze sposoby na tę dermatozę?

Narzędzia
Ikona wagi
Sprawdź swoje BMI
Nasz kalkulator pozwoli oszacować czy masa ciała jest prawidłowa
Szczególnie polecamy
Poznaj moc spiruliny

Poznaj moc spiruliny

Mikroalga z odległych Hawajów wspiera odtruwanie wątroby, przeciwdziała...

Raport specjalny

Schudnij na lato!

Schudnij na lato!

Wydanie tabletowe

Tablet O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą App Store