Dr Cliff Arnall z Uniwersytetu Walijskiego uważany jest za twórcę tzw. Blue Monday. W rzeczywistości teoria okazała się informacją spreparowaną w celach marketingowych przez agencje reklamowe.
Od rana ze wszystkich stron jesteśmy bombardowani informacją o przypadającym dziś najgorszym dniu w roku.
Poranne programy radiowe, popularne śniadaniówki i posty na serwisach społecznościowych przekonują nas, że według statystyk nie powinniśmy być w dobrym nastroju.
12 lat temu na podstawie algorytmu odnoszącego się m.in. do warunków pogodowych, czasu, który upłynął od świąt Bożego Narodzenia oraz szeregu czynników psychologicznych i ekonomicznych, brytyjski naukowiec dr Cliff Arnall z Uniwersytetu Walijskiego w Cardiff ustalił, że trzeci poniedziałek stycznia jest najgorszym dniem w roku.
Nie lubię poniedziałku
Blue Monday miał być najbardziej depresyjny w całym kalendarzu i przypadać (jak sama nazwa wskazuje) w poniedziałek ostatniego pełnego tygodnia stycznia.
Wiadomość ta szybko przedostała się do mediów dzięki materiałowi prasowemu promowanemu przez jedną z największych międzynarodowych sieci agencji public relations Porter Novelli.
Kiedy sprawa zaczęła być na tyle głośna, że przedostała się na czołówki serwisów informacyjnych w wielu krajach, głos zabrał Uniwersytet Walijski.
Władze akademickie wyjaśniły, że dr Arnall przez krótki czas pełnił na uczelni jedynie funkcję korepetytora i nie brał udziału w żadnym projekcie naukowym.
NIE LUBIĘ PONIEDZIAŁKU rekonstrukcja from ORKA on Vimeo.
Poniedziałkowy chwyt marketingowy
Benowi Goldacre - jednemu z dziennikarzy naukowych brytyjskiego The Guardian - udało się ustalić, że news zawdzięcza popularność sprytnym zabiegom piarowców, którzy na szeroką skalę kontaktowali się z naukowcami proponując im spore wynagrodzenie za firmowanie swym nazwiskiem treści stworzonych w celach marketingowych.
Dzisiejszą "rewelację" powtarzaną jak mantra od dobrych kilku lat w większości mediów ma świecie, trzeba więc traktować jedynie w kategoriach pseudonaukowych, ponieważ nie ma nic wspólnego z rzetelną wiedzą opartą na faktach...
Jeśli rzeczywiście nie czujecie się dziś najlepiej, wypróbujcie 10 produktów na poprawę nastroju, o których pisaliśmy na łamach O CZYM LEKARZE CI NIE POWIEDZĄ.