Ergonomia stanowiska pracy zdaje się być nadal nieco egzotycznym pojęciem, choć w ostatnich latach zdążyła już zdominować najnowsze trendy w aranżacji przestrzeni biurowej i podejściu do pracownika. Najprościej rzecz ujmując, jest to nauka, która stawia sobie za cel zbadanie zależności między człowiekiem a jego pracą, w szczególności skupiając się na relacji między pracownikiem a stanowiskiem, w którym wykonuje on swoją zawodową działalność. Wiąże się ona głównie ze zmianami, jakie następują na rynku pracy.
Badanie przeprowadzone w Szwecji przez United Mind w 2015 roku, a dotyczące postrzegania miejsca pracy przez przedstawicieli trzech różnych pokoleń, wykazało, że łącznie aż 79 proc. ankietowanych traktuje ergonomię środowiska pracy jako czynnik tak samo ważny jak wysokość zarobków. Co sprawia, że jest ona tak istotna i czy jesteśmy świadomi jej wpływu na nasze zdrowie?
Świadomość ergonomiczna w polskich biurach
Świadomość ergonomiczna to suma składowa czterech elementów: wiedzy na temat aspektów dotyczących ergonomii, czuwania nad spełnieniem jej zasad, wiedzy na temat tego, jak postrzegana jest ta nauka oraz dbałości o ergonomiczne warunki pracy w związku z ogromną wagą tego zagadnienia.
Z badania "Świadomość ergonomiczna pracowników biurowych i pracodawców" (2016) wynika, że pojęcie ergonomii nie jest obce osobom zatrudnionym w polskich biurach - 75 proc. badanych deklaruje, że je zna, a 60 proc. uważa, że ma wystarczającą wiedzę z jej zakresu. Jednocześnie 35 proc. badanych twierdzi, że nie brało udziału w szkoleniach z zakresu bhp i ergonomii, ponieważ dana firma ich nie organizowała. Warto też zauważyć, że mimo znajomości zasad tej dziedziny wiedzy, tylko 55 proc. ankietowanych twierdzi, że stosuje się do nich podczas pracy, 70 proc. respondentów uważa zaś, że świadomość ergonomiczna w pracy ma wpływ na jej efektywność.
Ergonomia w miejscu pracy
Myśląc o ergonomii w miejscu pracy, mamy na uwadze przede wszystkim przypisaną nam przestrzeń biurową, czyli krzesło, biurko i oświetlenie. Z racji tego, że różnimy się między sobą zarówno wzrostem, jak i sposobem, w jaki pracujemy, ważne jest, by dopasować meble do potrzeb i predyspozycji konkretnego pracownika. Meble ergonomiczne można dowolnie regulować, dostosowując ich wysokość do naszych wymagań.
Tu szczególnie warto zwrócić uwagę na nowoczesne biurka z automatycznie regulowaną wysokością blatu, produkowane między innymi przez firmę AJ Produkty. Możliwości ustawienia tego parametru jest tak wiele, że pracownik ma do wyboru opcję pracy zarówno w pozycji siedzącej, jak i stojącej. Rozwiązanie to jest o tyle korzystne, że odciąża kręgosłup, bez konieczności przerywania pracy nad danym projektem. Jeśli w biurze jest stosunkowo mało przestrzeni, warto zastanowić się też nad zastosowaniem specjalnych ścianek działowych, które nie tylko zapewniają pracownikom prywatność, ale także zmniejszają hałas.
Skutki rozwiązań nieergonomicznych
Brak możliwości regulacji wysokości krzesła, brak zagłówka czy podłokietników, zbyt nisko osadzony blat biurka, przy którym pracujemy, złe oświetlenie, brak możliwości regulacji światła wpadającego do biura przez okno, jak również niemożność dostosowania do naszych wymagań temperatury, jaka panuje w danym pomieszczeniu - wszystkie te mankamenty prowadzą do znacznego spadku jakości wykonywanej przez nas pracy.
W związku z nadmiernym obciążeniem układu szkieletowo-mięśniowego doskwiera nam ból pleców, szczególnie w okolicach krzyża i na dolnym odcinku kręgosłupa; czujemy zmęczenie nóg spowodowane zaburzeniami w przepływie krwi, odczuwamy bóle mięśni, karku, barków, spada też znacznie poziom naszej koncentracji. Gdy sytuacja taka trwa latami, w rezultacie doprowadza do trwałego pogorszenia się naszego stanu zdrowia.
Świadomość zasad ergonomii sprawia, że pracownik bez większego trudu jest w stanie zadbać o własny komfort fizyczny podczas pracy, dzięki czemu działa efektywniej. Wiedza z zakresu ergonomii pozwala natomiast pracodawcy na stworzenie wymarzonego i pożądanego miejsca pracy dla kandydatów uczestniczących w procesie rekrutacji.
AJ Produkty