16 trików, które poprawią jakość Twojego życia

Czasem wystarczy drobiazg, by żyć zdrowiej i lepiej. Niewielkie zmiany i nowe nawyki nie muszą kosztować wiele, a wiele na nich zyskasz - niezależnie od tego, ile masz lat.

Artykuł na: 6-9 minut

Kiedyś mówiło się na nie porady czy wskazówki zdrowotne, ale dziś są to triki, czyli proste sposoby na poprawę zdrowia. Oto kilka trików, które proponujemy.

Rozmawiaj przy stole

Niech w Twoim domu panuje zasada, że w czasie posiłku nikt nie korzysta z te­lefonu. Zamiast tego rozmawiajcie ze sobą. Trudne, wiemy, ale naprawdę warto.

Pokolenia Z
Pokolenia Z nie interesują porady czy wska­zówki zdrowotne – młodzi ludzie pragną dziś trików zdrowotnych (ang. life hacks). Organizowane są nawet konferencje i wy­stawy poświęcone tym łatwym sposobom, które można wdrożyć do codziennego życia, by poprawić swoje zdrowie.

Chodź piechotą

Zamiast jeździć autobusem czy samochodem, częściej wybieraj spacer. A gdy piętrzą się przed Tobą schody, nie ściągaj od razu windy, tylko wespnij się po nich.

Wysypiaj się

Niech sen będzie Twoim priorytetem. Minimum 7 godz. snu na dobę jest absolutną pod­stawą zachowania dobrego zdrowia.

joga
Stawaj na jednej nodze. Może to brzmi dziwnie, ale dzię­ki temu wzmocnisz mięśnie głę­bokie i mięśnie brzucha.

Pij więcej płynów

Upewnij się, że pijesz wystarczającą ilość płynów w ciągu dnia. Optymalna wynosi mię­dzy 2 a 4 l, wliczają się w to wszystkie płyny – nawet te zawarte w warzywach i owocach – więc zdziwiłoby Cię, ile ich konsumujesz.

Bierz suplementy

Istnieją pewne kluczowe składniki odżyw­cze, których potrzebuje nasze ciało, takie jak witamina C i D, magnez, omega-3 i cynk. Innych też oczywiście potrzebujemy, ale to właśnie te są niezbędne, żebyśmy zachowali zdrowie. Nie bierz tylko za­lecanej dziennej dawki, gdyż jest kom­pletnie nietrafiona. Ogólnie warto brać ilości 10 razy więk­sze, niż radzą oficjalne komunikaty.

kobieta z pieskiem
Pij ziółka na uspo­kojenie kilka godzin przed pójściem spać, wyłącz wszystkie urządzenia elektro­niczne na godzinę przed snem i postaraj się, by w sy­pialni było naprawdę ciemno. Wieczorne czytanie książki może wyciszyć umysł.

Zaczynaj dzień od owoców leśnych

Dodawaj jeżyny i truskawki do śnia­dania - poza sezonem wykorzystuj te mrożone i dodawaj do koktajli. Usprawniają one działanie umysłu, co należy traktować po­ważnie wraz z upływem lat.

Wykorzystuj moc darów natury

Każdego dnia jedz super warzywa, takie jak brokuł, brukselka. Doda­tek cytryny do napojów pomoże z kolei zapewnić organizmowi odpowiednią dawkę witami­ny C. Nie zapominaj też o grzybach.

Doceniaj to, co masz

Naukowcy dopiero zaczy­nają rozumieć połączenie między ciałem a umysłem i to, w jaki sposób pozy­tywne nastawienie do życia działa cuda na nasz układ odpornościowy. Zacznij więc doceniać to, co Cię otacza, od rodziny, przez swój dom, aż po przyrodę.

Sięgaj po zieloną herbatę

Pij 4-5 filiżanek zielo­nej herbaty dziennie. Jest pełna polifenoli, czyli przeciwza­palnych związków wzmacniających układ odpornościowy.

Troszcz się o jelita

To w nich wszystko się zaczyna, dlatego warto zadbać, czym je karmimy. Codziennie jedz kefir, zupę miso lub warzywa kiszone, takie jak kapusta czy kimchi

Pokochaj cynamon

Przyprósz tą przy­prawą poranną jajecznicę, owsian­kę czy smoothie, co pozwoli utrzymać energię przez cały dzień.

Oddychaj

Być może to oczywiste, ale prawidłowe oddychanie jest bardzo ważne dla ciała i umysłu. Codziennie znajduj czas na krótkie sesje głębo­kiego oddechu, w których głęboko nabierasz powietrza i przetrzymujesz je w płucach przez kilka sekund, po czym powoli wypuszczasz.

Nie siedź po jedzeniu

Tuż po jedzeniu postaraj się chwilę pochodzić albo przynaj­mniej wstać. Jest to szczegól­nie istotne po lunchu, gdy do­pada Cię zmęczenie i chcesz się zdrzemnąć – niezbyt korzystna sytuacja, jeśli za moment cze­ka Cię spotkanie z szefem.

Stosuj post

Spróbuj pościć przez 1 lub 2 dni w tygodniu. Można to osiągnąć na wiele sposobów, na przykład takie 2: ogranicz pory spożywania posiłków do okna czasowego po­zostawiającego 12-14 godz. bez jedzenia. W tym czasie przypadnie też sen, więc wcale nie jest to takie trudne. Zamiast tego możesz też ograniczyć liczbę kalorii spo­żywanych w dniu postnym do mniej więcej 700 kcal.

Kilka podpowiedzi, czego (niestety) nie robić:

  • Nie jedz żadnej żywno­ści przetworzonej.
  • Nie podjadaj między posiłka­mi (a jeśli już musisz, niech będą to zdrowe przekąski, takie jak garść orzechów).
  • Nie stresuj się tym, na co nie masz wpływu.
  • Nie wysiaduj cały dzień przed ekranem.
  • Nie chowaj się przed słoń­cem – w miesiącach letnich potrzebujesz co najmniej kwadransa w jego pro­mieniach każdego dnia.
Autor publikacji:
Wczytaj więcej
Nasze magazyny