Zastanawiasz się, co zjeść? Jabłko czy ciastko? Myślisz, że na Twoją decyzję mają wpływ racjonalne powody - chęć bycia zdrowym lub potrzeba podwyższenia poziomu cukru we krwi? Najnowsze badania naukowe dowodzą, że wbrew pozorom najwięcej zależy od tego, z jakimi wspomnieniami wiąże się dla nas smak wybranych potraw. Jak to możliwe?
Jeśli na myśl o jabłku nasz mózg przywoła silne emocje związane z tym, co przeżyliśmy w przeszłości lub smakiem, którym delektowaliśmy się na tyle mocno, że utkwiło to w naszej pamięci - będziemy bardziej skłonni wybrać owoc, mimo że ciastko wydaje się być atrakcyjniejsze. Dlaczego?
Nasze wybory żywieniowe mają związek z procesem komunikacji zachodzącym pomiędzy hipokampem a korą przedczołową mózgu odpowiadającą za podejmowanie decyzji - mówi Dr. Sebastian Gluth z Uniwersytetu w Bazylei na łamach czasopisma Neuron.
Okazuje się, że wiele drobnych decyzji, które podejmujemy w ciągu dnia - począwszy od wyboru restauracji po to, co będziemy jeść, ma związek z naszymi wspomnieniami. Dr. Gluth postanowił wraz ze swym zespołem zbadać, jak to wygląda od strony neurologicznej.
60 uczestnikom badania na komputerze wyświetlono 48 różnych przekąsek - m.in. batoniki czekoladowe, precle i czipsy. Każdy z produktów był umieszczony w innym rogu ekranu. Badanym polecono ułożyć je w kolejności pojawiania się.
Następnie przeprowadzono testy z użyciem rezonansu magnetycznego i kazano wybrać, który z dwóch oferowanych produktów spożywczych jest lepszy. Połowie grupy wskazano jedynie miejsce, w którym określone pożywienie pojawiało się na ekranie, reszcie pokazano natomiast konkretny produkt. Co się okazało?
Analizy potwierdziły, że ludzie byli bardziej skłonni wybrać produkt, który zapamiętali. Jeśli wiedzieli, w którym miejscu ekranu jest zlokalizowany, bardziej chcieli go wybrać. Naukowcy odnotowali w tym przypadku wzrost aktywności pomiędzy hipokampem odpowiadającym za pamięć a korą przedczołową mającą związek z procesem podejmowania decyzji.
Testy przeprowadzone przy pomocy rezonansu magnetycznego pozwoliły na stworzenie matematycznego modelu przedstawiającego, jak nasze wspomnienia wpływają na nasze decyzje żywieniowe.
W 2013 na łamach Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics opublikowano z kolei badania z których wynika, że to, co jedzą ludzie wokół nas, może mieć również istotny wpływ na nasze wybory żywieniowe.
Skoro naukowcy dowodzą, że jesteśmy bardziej skłonni wybierać jedzenie, na które reagują określone obszary mózgu związane ze wspomnieniami, to z czym kojarzą się nam konkretne miejsca? Czy znasz już spożywczą mapę świata?
Food Maps from Kiwi and Eagle on Vimeo.
Tekst: Monika Piorun