Istnieje związek pomiędzy kondycją układu oddechowo-krążeniowego a poprawą władz umysłowych, co z kolei polepsza oceny dzieci – twierdzą szwajcarscy naukowcy z Uniwersytetu Genewskiego. Ocenili oni sprawność i bystrość umysłu 193 dzieci w wieku szkolnym 8-12 lat.
Uczestnicy badania wykonywali polegające na bieganiu ćwiczenia fizyczne w celu sprawdzenia poziomu sprawności ich układu sercowo-naczyniowego. Następnie poproszono dzieci o wykonanie 9 zadań angażujących funkcje poznawcze. Miały one sprawdzić: inhibicję, czyli zdolność do ignorowania rozpraszaczy uwagi i nieistotnych myśli, elastyczność poznawczą, znaną również jako podzielność uwagi, oraz pamięć roboczą, czyli zdolność gromadzenia informacji.
Dzieci, które były najsprawniejsze fizycznie, osiągnęły najlepsze oceny w testach z matematyki i francuskiego. Powiązanie to było jednak pośrednie – stwierdzili naukowcy. Wysportowane ciało miało największy wpływ na umiejętność wykonywania zadań, a to z kolei bezpośrednio oddziałuje na wyniki w szkole. Wyniki badania uwydatniają istotę holistycznej edukacji, w ramach której aktywność fizyczna odgrywa równie ważną rolę, jak tradycyjna nauka.
Jak twierdzą naukowcy, ograniczanie rozrywki i sportu ostatecznie przynosi efekt przeciwny do zamierzonego lub – jak mówi stare przysłowie – nie samą pracą człowiek żyje…
- Medicine & Science in Sports & Exercise 2021 February 18; doi: 10.1249/MSS0000000000002630